معاون گردشگری پاسخ داد

مكان های ممنوعه گردشگری تعیین تكلیف می شود؟

مكان های ممنوعه گردشگری تعیین تكلیف می شود؟ به گزارش آثارنیوز معاون گردشگری اظهار داشت: حریم و ضوابط مناطقی كه ورود توریست به آنها ممنوع می باشد بزودی مشخص خواهد شد.


به گزارش ایسنا، با وجود گسترش سفرهای ماجراجویانه اما تعداد مكان های ممنوعه و یا ضوابط چگونگی ورود و دسترسی به مناطقی كه در حوزه استحفاظی دستگاه هایی غیر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند، مشخص نمی باشد. كویر لوت، چشمه های باداب سورت، پارك ملی كویر، قرق های حیات وحش و اراضی و مناطق حفاظت شده همچون مكان هایی هستند كه توریست برای ورود به عمق آنها و یا حتی دسترسی اولیه، به مجوز سایر نهادها و هماهگی با آنها نیاز دارد.
موارد زیادی پیش آمده كه توریست به چشمه های «بادآب سورت» مراجعه نموده اما با فنس كشی و مهار روبرو شده است، اما در هیچ كجا اطلاعاتی درباره لزوم دریافت مجوزِ ورود به حریم این چشمه ها منتشر نشده است. درباره «كویر لوت» هم شرایط مشابهی حاكم است، طبق زون بندی این كویر، تنها ورود به بخش هایی از آن برای توریست امكان پذیر است و برای دسترسی به عمق این كویر، هماهنگی با نهادهای محلی و حتی انتظامی لزوم دارد. برای ورود به منطقه ای چون «پارك ملی كویر» و دسترسی به كاروانسرای «قصر بهرام» هم حتما باید با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی كرد.
به صورت معمول در مناطقی با حساسیت بالا، تابلوهای «عكاسی ممنوع» نصب می شود اما كم پیش آمده در مناطقی كه بعنوان جاذبه گردشگری معرفی شده اند و یا از گذشته در راه سفر بوده اند ولی اینك ورود به آنها محدود و یا ممنوع شده، تابلو و یا نشانه ای برای آگاهی از شرایط ورود به آن مناطق نصب شده باشد.
بعضی از این مكان ها به لحاظ طبیعی شرایط امنی ندارند مثل محیط های باتلاقی در دل كویرها كه جان خیلی از گردشگران را به خطر انداخته اما حتی یك تابلو به منزله اخطار در آن مناطق نصب نشده است. برخی از مناطق هم به دستور محاكم قضایی به صورت "موقت" ورود ممنوع می شوند كه درباره آنها معمولا اطلاعاتی منتشر نمی گردد. چنین اطلاعاتی را تنها از توریستهایی كه پیشتر به این مناطق رفته اند و گرفتار مشكل شده اند می توان به دست آورد.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در اینباره به ایسنا اظهار داشت: ما این وظیفه را برای خود قائلیم كه به توریست اعلام نماییم به كدام مناطق می تواند وارد شود یا نباید وارد نشود و در چه مناطقی همراهی راهنمای گردشگری لزوم دارد.
او افزود: معمولا بیشتر تصمیم گیری ها درباره تعیین ضوابط ورود به یك منطقه خاص در داخل استان گرفته می شود، برای همین مقرر شد در جلسات كمیسیون ارتقای امنیت گردشگران، تصمیم گیری سایر نهادها و دستگاه ها در ارتباط با اعمال محدودیت و ممنوعیت ورود گردشگران به مناطق استحفاظی آنها، به این وزارتخانه اطلاع داده شود تا ما هم متعاقب آن اطلاع رسانی عمومی نماییم.
معاون گردشگری همینطور اظهار داشت: پروژه مشتركی را هم با یكی از سازمان ها پیش می بریم تا مكان هایی كه ورود توریست به آنها ممنوع می باشد و یا محدودیت دارد مشخص شود. سامانه ای را هم طراحی می نماییم كه این مكان ها در آن قرار داده شود تا توریست از ضوابط و شرایط ورود به آنها آگاه شود. در این پروژه حریم و ضوابط ورود به مناطق ممنوعه گردشگری مشخص خواهد شد.



1398/08/08
15:06:28
5.0 / 5
4307
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری