گزارش مونسان به رئیس جمهور

گزارش مونسان به رئیس جمهور به گزارش آثارنیوز رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رئیس جمهور گزارش داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، علی اصغر مونسان - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در دیدار روز پنج شنبه ۲۹ فروردین خود با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور و در جریان تشریح عملكرد سال ۹۷ و اعلام برنامه های سال ۹۸ سازمان متبوعش، به بیان مهمترین اقدامات سازمان برپایه ابلاغ ریاست جمهوری، در حوزه های توسعه گردشگری، رونق صنایع دستی و حفظ و صیانت از میراث فرهنگی پرداخت.

سال تحول در سازمان میراث فرهنگی
مونسان در صحبت های خود به خسارت های واردشده به میراث فرهنگی در سراسر كشور به دنبال وقوع سیل اشاره و بر پیگیری برای مرمت آثار تخریب شده تاكید نمود. او سال قبل را برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال تحول معرفی نمود.
معاون رئیس جمهور در عرضه گزارش خود در حوزه میراث فرهنگی اعلام نمود: علاوه بر فرهنگ سازی برای جلب مشاركت عمومی در صیانت از آثار تاریخی، در همه شاخص های عملكردی این حوزه در بخش های حفاظت و مرمت، حریم ها و ثبت آثار، رشد خوبی را تجربه كردیم.
او با اشاره به ثبت جهانی «منظر باستانی ساسانیان در استان فارس» بعنوان بیست و سومین اثر ایران در یونسكو و ابراز امیدواری برای ثبت جهانی پرونده «جنگل های ارسباران» توضیح داد: تا كنون مانع تهدید و تخریب آثار تاریخی و خروج آثار تاریخی از كشور شده ایم و حتی با موفقیت های حقوقی و با همكاری وزارت خارجه محموله های میراث فرهنگی و اشیای تاریخی ما در حال بازگشت به كشور هستند.
وی همینطور به برگزاری نمایشگاه های متقابل و مختلف آثار تاریخی با كشورهای دیگر اشاره و بر تقویت و تثبیت حضور جهانی فرهنگ، تمدن و میراث ایران بیشتر از پیش تصریح كرد.
مونسان با تاكید بر این كه سازمان میراث فرهنگی نهضت توسعه موزه ها را با قوت بیشتری ادامه داده است، اضافه كرد: هر هفته شاهد راه اندازی یك موزه بودیم و با ادامه مشاركت مردمی در تاسیس موزه و روند خوب فرهنگ سازی برای بازدید از موزه ها، این مكان ها از محیط های سرد و خلوت خارج شده و نوروز امسال شاهد صف های طولانی برای تماشای موزه ها بودیم.

فصلی تازه از اقتصاد غیرمتكی به نفت آغاز شده
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وقوع رویدادها و تحولات مختلف و متنوع در حوزه ی گردشگری اظهاركرد: اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده كه می توان گفت فصلی متفاوت و خیزشی تازه از اقتصاد غیرمتكی به نفت و خام فروشی شروع شده و به قول همه هم اكنون صنعت گردشگری ما با دو بال میراث فرهنگی و صنایع دستی ما به پرواز درآمده و اوج گرفته است.
او در ادامه عرضه گزارش خود عوامل بهبود شاخص های صنعت گردشگری كشور در ابعاد داخلی و جهانی را این طور برشمرد و اظهار داشت: افزایش بی سابقه شمار گردشگران ورودی و درآمد ارزی حاصل از آن، اقبال جهانی به صنعت گردشگری ایران در سایه رویدادهایی مانند همدان ۲۰۱۸ و اجلاس سازمان جهانی جهانگردی در ایران، حضور چشم گیر ایران در رویدادهای جهانی گردشگری، برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با كم و كیفی كاملاً متفاوت از گذشته، تحقق عدالت توزیعی در جغرافیای گردشگری كشور، ارتقای استانداردهای خدمات و تاسیسات گردشگری و گسترش حمایت های قانونی از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری سبب بهبود این شاخص ِ كشوری در ابعاد داخلی و جهانی شده است.

رونق فروش داخلی و رشد صادرات با وجود تحریم ها
معاون رئیس جمهور در ادامه عرضه گزارش خود به رئیس جمهور به وقوع اتفاقات خوب در حوزه صنایع دستی در دو بخش داخلی و جهانی اشاره نمود كه «نه تنها برای صنعتگران منشأ بركت بوده بلكه اعتبار جهانی این بخش را ارتقا بخشیده است.»
او توقف فروش فله ای و برندسازی و تجاری سازی صنایع دستی، از سرگیری بیمه هنرمندان، توسعه آموزش هنرمندان و صنعتگران، برگزاری نمایشگاه های مختلف داخلی و بین المللی با كمیت و كیفیتی متفاوت از گذشته، رونق فروش داخلی و رشد صادرات با وجود تحریم ها و دستیابی به مقام نخست جهان در ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی را هم از شاخص ترین تحولات این حوزه پارسال دانست.

عملیاتی شدن ایجاد بیشتر از ۱۷۰ هزار شغل در سازمان میراث
وی افزود: در حوزه سرمایه گذاری با اجرای ۲۲۰۰ پروژه كه بخش قابل توجهی از آن در سال ۹۷ افتتاح یا كلید زده شد و با توسعه بی سابقه بوم گردی ها نه تنها چهره زیرساخت های گردشگری كشور متحول شده، بلكه در سایه اجرای پروژه های گردشگری (دركنار اشتغال زایی صنایع دستی)، سهم سازمان در ایجاد بیشتر از ۱۷۰ هزار شغل عملیاتی شده است.

شتاب مونسان در واگذاری خانه های تاریخی به بخش خصوصی
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توضیح برنامه های این سازمان در سال ۹۸، اظهار داشت: علاوه بر ادامه مسیر خوبی كه پارسال طی كردیم برنامه های موثری داریم تا بتوانیم سهم خویش را در تحقق شعار استراتژیك امسال در خصوص رونق تولید ایفا نماییم.
او شتاب بخشی به واگذاری خانه ها و بناهای تاریخی با هدف حفظ و احیا و بهره برداری هر چه بهتر از آنها، اجرای طرح میراث بانان افتخاری با هدف جلب مشاركت های اجتماعی برای حفاظت از آثار تاریخی در سراسر كشور، تلاش مضاعف برای بازگشت آثار تاریخی، تكمیل پرونده ها برای ثبت جهانی آثار، پیگیری برای اصلاح قوانین مربوط به میراث فرهنگی و شتاب بخشی به ثبت آثار را همچون اقداماتی دانست كه باید امسال به صورت جدی پیگیری شوند.

توسعه صادرات را در دستور كار داریم
او حمایت همه جانبه از هنرمندان و صنعتگران، برنامه های اشتغال زایی با توسعه كارگاه های تولیدی، استمرار برنامه تجاری سازی محصول، توسعه صادرات و ارتقای جایگاه جهانی صنایع دستی ایران را هم از اقداماتِ قاطعانه در دستوركار این سازمان در حوزه صنایع دستی معرفی نمود.

تمركز سازمان میراث فرهنگی روی كشورهای هدف گردشگری
مونسان همینطور در توضیح اقدامات این سازمان در حوزه گردشگری در سال ۹۸، پاسخگویی بهتر به تقاضاهای بی شمار در حوزه تاسیس بوم گردی ها را یكی از مهم ترین برنامه های توسعه اقتصاد گردشگری در تمام نقاط كشور دانست.
او اضافه كرد: تمركز روی كشورهای هدف گردشگری و تعریف و اجرای بسته های گردشگری خلاقانه برای جذب هرچه بیشتر گردشگر، شتاب بخشی به روند اجرای پروژه های زیرساختی جهت بهره برداری هرچه سریع تر از آنها برای عقب نماندن از عرضه خدمات مناسب به روند رو به افزایش شمار توریستهای داخلی و خارجی، بیشتر از پیش دنبال می شود.
معاون رئیس جمهور تصریح كرد: امیدوارم امسال با انسجام بیشتر درون سازمانی، انگیزه بخشی به بدنه سازمان، جوانگرایی و تحرك افزایی و تعامل بهتر با سایر دستگاه ها برای توسعه همكاریهای بین بخشی، بتوانیم سالی شایسته عنوان"رونق تولید" را برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رقم بزنیم.

درخواست رئیس جمهور برای توسعه زیرساخت های گردشگری
رییس جمهور هم پس از عرضه این گزارش از تلاش های انجام شده در این سازمان با تاكید بر ضرورت توسعه زیرساخت های گردشگری و به تبع آن اشتغال زایی و ادامه روند رو به گسترش تعداد هتل ها، نقش سازمان میراث فرهنگی را در حوزه بازآفرینی بسیار حائز اهمیت دانست.



1398/02/02
15:36:25
5.0 / 5
4510
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , استاندارد , باستانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری