روستای توریستی در شهرستان سروآباد

روستای توریستی در شهرستان سروآباد به گزارش آثارنیوز روستای نسل یكی از روستاهای زیبا و توریست پذیر بخش مركزی شهرستان سروآباد است كه قدمت آن به بیش از 500 سال پیش بر می گردد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، شهرستان سروآباد از معدود شهرستان هایی است كه بیش از 90 درصد جمعیت آن در روستاها ساكن هستند، روستاهایی زیبا و با ظرفیت های گردشگری كه هر سال میزبان مسافران و مهمانانی از داخل و خارج كشور است.
در این گزارش به معرفی روستای نسل می پردازیم، روستایی زیبا و توریست پذیر در 9 كیلومتری شهر سروآباد مركز این شهرستان كه در دهستان رزاب بخش مركزی واقع است.
این روستا بدلیل واقع شدن در پای كوه و وضعیت مسیل بودن آن در زبان كردی به معنای 'كه نه ته قیاو' زمینی كه سیل زده باشد و همینطور سبب تخریب آن شده باشد و در جای دیگر به مفهوم آینده است.
از نظر تاریخی سند معتبری كه حاكی از قدمت روستای نسل باشد در دست نیست اما برپایه قبور و آثار تاریخی به جا مانده بیش از 500 سال قدمت دارد.
موقعیت و وضعیت جغرافیایی روستای نسل به مختصات طول جغرافیایی 26/ 46 و عرض جغرافیایی 18/35 و ارتفاع متوسط هزار و 540 متر كه در 12 كیلومتری جنوب شرق شهر سروآباد قرار گرفته است.
فاصله روستا از سایر روستاهای همجوار بخش مركزی بدین سان است كه تا مركز دهستان یعنی روستای رزاب پنج كیلومتر، فاصله تا روستای گوشخانی 2 كیلومتر، فاصله تا روستای كرآباد پنج كیلومتر و فاصله آن تا روستای خانقاه رزاب هشت كیلومتر فاصله دارد.
نوع راه روستایی از مركز شهرستان یعنی سروآباد تا روستای نسل به طول 12 كیلومتر آسفالت است و امكانات روستا شامل برق، مخابرات، گاز، دهیاری، دبستان و مدرسه متوسطه اول و آب آشامیدنی لوله كشی است و فاز اول طرح هادی آن در سال 90 - 89 اجرا شده است.
اطلاعات جمعیتی، قومی و اجتماعی روستای نسل برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 1395 شامل 190 خانوار با 612 نفر جمعیت است.
طوایف و گروه های ساكن روستای نسل شامل طایفه رستم، طایفه بهرام (باله)، طایفه درویش كریم، طایفه سلیم، طایفه صالح (ساله)، طایفه علی مراد و طایفه صادق است.
محلات روستای نسل، میرحج، به ردی (پایین روستا)، حوضه كونه (حوض كهن)، محله آسیاب و سه ربه رد است.
مهمترین فعالیت ساكنان روستای نسل، دامداری، كشاورزی، باغداری و تجارت است و مهمترین محصولات كشاورزی آن گندم، جو، نخود و صیفی جات و مهمترین محصولات باغی شامل انگور، گردو، زردآلو، سیب و گلابی است.
مزارع و باغات روستای نسل شامل توه ره ش (توت سیاه)، خورزگه، بانا جرمو، نیامه ران، ده كون، حه شوله لادی، باورمال و مله پیازان است.
كوه های اطراف روستای نسل شامل سه رمه رز، كوره میانه، هلونان، هه واره به رزه، هه رد حسینی و سنگر سید عطا است و مهمترین چشمه های روستای نسل كانی چه رمو (چشمه سفید)، كانی هه فت سولان و چاوك حه شوله است.
ویژگی های طبیعی روستا پایكوهی دارای آب و هوای كوهستانی است، عوارض طبیعی شامل جنگل درختان بلوط و مازو و رودخانه ای فصل و همینطور كوه های اطراف روستا است، مهمترین گونه های درختی در این روستا شامل بلوط، ارغوان، بنه، گلابی وحشی و زالزالك است و دارای گیاهان دارویی شامل گل گاوزبان، پونه، خاكشیر و گیاهان صنعتی گون (كتیرا) است.
منابع آبی روستای نسل چشمه، چاه و رودخانه فصلی است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، شهرستان سروآباد با جمعیت 52 هزار نفری، دارای 2 شهر، 2 بخش، 73 روستا و یك هزار و 200 كیلومتر مربع مساحت در فاصله 90 كیلومتری از غرب سنندج مركز استان كردستان واقع است.
این شهرستان از سمت غرب با كشور عراق، از شمال به شهرستان مریوان و از جنوب به شهرستان كامیاران محدود می گردد.
63 روستای شهرستان در بخش مركزی و 10 روستای آن در بخش هورامان واقع شده اند كه خیلی از روستاهای آن گردشگری و تعدادی هم به ثبت ملی رسیده اند.
خبرنگار: فرزاد آداك**انتشار: سلیمانی
7354/9102

 

1396/11/04
13:24:19
5.0 / 5
5444
تگهای خبر: تاریخ , روستا , گردشگری , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری