ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران

ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران به گزارش آثارنیوز، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان اظهار داشت: به علت ظرفیت بالقوه ارمنستان، تلاش می نماییم تا هر چه بیشتر زبان فارسی گسترش یابد و از طریق معرفی اشتراکات دو کشور و جاذبه ها، با ایران هراسی مبازره نماییم.



محمد اسدی موحدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که باید کوشش کرد تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند، اظهار داشت: این اتفاق به نفع ایران است. من در کشورهای مختلفی مأموریت داشته ام معتقدم باید تا نخبگان و حتی مردم عادی به هر بهانه ای از ایران دیدن کنند. چون دیدن و سفر کردن بهترین راه برای خنثی سازی تبلیغات ضد کشورمان است. برای من جای تعجب است که بعضی از مردم در ارمنستان که با آنها اشتراکات فرهنگی زیادی داریم ایران را با کشورهای عقب افتاده مقایسه می کنند.
وی اظهار داشت: اخیرا ۷ نفر از بهترین بلاگرهای ارمنی را به ایران فرستادیم و از شهر های کیش، اصفهان، کاشان و تهران بازدید نمودند. در واقع این کارها جزو وظایف وزارت میراث فرهنگی است که باید کمک نماید اما این کار را رایزنی و سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام می دهد. یکی از وظایف رایزنان باید فعالیت در حوزه گردشگری باشد. ما به وزارت میراث فرهنگی انتقاد داشتیم که با رایزنان و سازمان فرهنگ و ارتباطات آن طور که باید، همراه نیستند. همینطور محتواها در سطح بین المللی نیست. هر چند اخیرا بهتر از قبل شده است.
وی خاطرنشان کرد: رایزنان وظیفه دارند در حوزه گردشگری فعال باشند چه وزارت میراث فرهنگی حمایت کند چه نکند. گردشگری از اولویت های کاری رایزنان فرهنگی است. من در ۷ ماهی که به ارمنستان آمده ام صد نفر را به ایران فرستاده ام تا ایران را بیشتر بشناسند.
وی با اشاره به اینکه ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی در بعضی از کشورها وجود دارد و یکی از چالش های ماست اظهار داشت: باید تلاش نماییم در هر یک از این اضلاع کار نماییم و ترس و نگرانی که نسبت به ایران وجود دارد را برطرف نماییم. یکی از این کارها، ارتباط با نخبگان و رسانه ها و دعوت از علمای اهل تسنن جهت شرکت در کنفرانس های علمی است.
اسدی موحد بیان نمود: رسانه و فضای مجازی تاثیر زیادی در شناخت از ایران دارد. در این حوزه سازمان فرهنگ و ارتباطات پیشرو شده است و پلت فرم های خوبی را برای مقابله با ایران هراسی طراحی نموده است.
وی خاطرنشان کرد: بعضی از کشورها که تلاش می کنند ایران هراسی به وجود بیاورند در تلاش هستند ایران را بعنوان یک مقصد امن گردشگری نشان ندهند. ما وظیفه داریم در این حوزه تلاش نماییم که برعکس آن اتفاق بیفتد. یکی از طریق های مبارزه با آن، تبادل دانشجو و گروههای هنری است. فیلمها و تولیدات فرهنگی و هنری به مبازره با ایران هراسی کمک می نماید. ایران محتوای خوبی دارد اما نتوانسته به خوبی آنرا عرضه نماید. هم اکنون کشورهای دیگر در ارمنستان از راه فیلمها و سریال ها نفوذ فرهنگی قوی کرده اند. در صورتیکه تشابهات فرهنگی با ارمنستان ندارند ولی ایران با ارمنستان تشابهات فرهنگی بخصوص در رابطه با سبک زندگی و اصول خانواده داریم ولی نتوانسته ایم آنرا به خوبی عرضه نماییم.
وی اضافه کرد: رفت و آمد نخبگان بین ایران و ارمنستان و دانشگاه های دو کشور زیاد شده است. چندی قبل همایش میراث مکتوب برگزار شد و چند نفر از اساتید ایرانی هم در آن حضور داشتند.
اسدی موحد اظهار داشت: ارمنستان کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد اما این کشور ظرفیت زیادی برای فعالیتهای فرهنگی و علمی دارد. برای من اعجاب انگیز است که این کشور آنقدر فضای کار دارد مثلا معرفی صنایع دستی ایران در ارمنستان ظرفیت بسیار خوبی است. ازاین رو باید در این حوزه ها بیشتر کار کرد.
این رایزن فرهنگی اظهار داشت: می خواهیم هفته های فرهنگی گوناگونی در ارمنستان برگزار نماییم. هفته فرهنگی همدان سال قبل برگزار شد و سال جاری استانهای خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و مازندران هفته فرهنگی برگزار می کنند. هر چه مدیران این استان ها بیشتر درخواست کنند و پیگیر باشند ما هم در برگزاری این هفته های فرهنگی کمک شأن می نماییم.
وی در رابطه با آموزش زبان فارسی در کشور ارمنستان هم توضیح داد: مسجد کبود ایروان فضای کافی برای برگزاری کلاس دارد، در این کلاس ها زبان فارسی آموزش داده می شود. هم اکنون ۶ کلاس زبان فارسی در چهار سطح ابتدایی متوسطه، پیشرفته و فوق پیشرفته برگزار می گردد. اینها فرصت های فرهنگی خوبی است که در ارمنستان داریم. اینجا کتابخانه ای با ۸ هزار کتاب دارد که محل رجوع نخبگان و محققان است. همینطور در سه دانشگاه کرسی ایران شناسی داریم. قبلاً ۱۷۰۰ دانش آموز زبان فارسی در مدارس ایروان داشتیم که این تعداد در طول ۶ ماه به سه هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. این افراد از کلاس پنجم تا نهم زبان فارسی یاد می گیرند. این فرصت منحصر به فردی است.
وی افزود: در کشورهای دیگر هم آموزش زبان فارسی داریم و افراد این زبان را به علت علاقه شأن یاد می گیرند ولی سیستماتیک نیست. اما دولت ارمنستان از دو سال پیش اعلام نموده که مدارس باید زبان سوم را هم به دانش آموزان تعلیم دهند که یکی از آنها باید زبان کشورهای همسایه باید باشد. این قانون و روابط خوب سیاسی و فرهنگی دو کشور سبب شده آموزش زبان فارسی در ارمنستان گسترش یابد.
وی اضافه کرد: ما باید نسخه جدایی در ارمنستان برای آموزش زبان فارسی بپیچیم. نمی توان همان الگویی که در کشورهای دیگر برای ترویج زبان فارسی وجود دارد در این کشور هم پیاده کرد. باید این آموزش ها با عنایت به ذائقه دانش آموز ارمنی تدوین شود. بهتر است معلمان و مدیران مدرسه های ارمنی به ایران بیایند چون مدیر هست که تصمیم می گیرد چه زبانی در مدرسه تدریس گردد. ایجاد انگیزه در افراد باعث می شود تا برای افزایش ساعت آموزش تلاش کنند.

1403/02/18
08:59:17
5.0 / 5
99
تگهای خبر: آموزش , زندگی , سریال , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری