نخستین سمینار ملی روش استحکام بخشی بناهای تاریخی در قزوین

نخستین سمینار ملی روش استحکام بخشی بناهای تاریخی در قزوین به گزارش آثارنیوز، قزوین نخستین سمینار ملی روش استقامت بخشی بناهای تاریخی با رویکرد میان رشته ای و بررسی روند مطالعات استقامت بخشی مسجد جامع قزوین به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد دانشگاهی، نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید.



علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در گفتگو با ایسنا در مورد نخستین سمینار ملی روش استقامت بخشی بناهای تاریخی با رویکرد میان رشته ای و بررسی روند مطالعات استقامت بخشی مسجد جامع قزوین، اظهار داشت: انتخاب درست مقیاس شرط عقل برای ورود به یک مساله است و درمورد بنای تاریخی باید توجه داشت که بنا چطور و با چه مقیاسی ساخته شده؟ معمار قزوینی مسجد جامع مقیاسی داشته که با آن مقیاس وزن و طول را که منجر به ساخت حجم فعلی شده انتخاب نموده و امروز با انتخاب متر و کیلوگرم و استفاده از علم مهندسی سازه و تکنولوژی و نرم افزارهای جدید مقیاس جدیدی برای تحلیل سازه این بنای تاریخی انتخاب نموده ایم.

وی با اشاره به مطالعاتی که در دو فاز در مورد مسجد جامع قزوین انجام شده است، اظهار داشت: در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش منتج به اقدامات اجرایی است؟ پاسخ ما اینست که چرا نشود؟ از زمان سن پائولوزی تا امروز چیزهایی به سازه ورود کرده اما ورود ما دراین زمینه روشمند و علمی خواهد بود و پیش از هر اقدام اجرایی طرح را در معرض عرضه بین متخصصین قرار دادیم و درخواست ما اینست که متخصصان گزارش را با جزئیات بیشتر مطالعه کنند و نقد و پرسش را به ما برگرداند.

این مسئول اشاره کرد: از سال ۱۳۹۹ تا به امروز یعنی به مدت سه سال بنای مسجد جامع از لحاظ رفتارشناسی با ابزارهای دقیق دیجیتالی درحال پایش و مانیتورینگ است که به صورت روزانه و ماهانه تمامی حرکات بنا ثبت و ضبط می شود که علاوه بر آنکه اطلاعات خوبی از تاثیر اقدامات گذشته می دهد برای اقدامات آتی هم مبنای خوبی برای تصمیم گیری خواهد بود. ما تصمیم داریم مانیتورینگ و رفتارشناسی بنا را تا سال ها بعد از اقدامات هم ادامه دهیم تا کاملا بر تغییرات اثرگذار بر بنا مسلط باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: تیم اجرایی مسجد جامع قزوین حتما باید تحقیق را بیشتر کند و اگر مداخله ای هم برنامه ریزی می شود با ابزار امروزی با دقت بیشتر انجام گردد و فرآیند پایش از قبل، حین و بعد گزارش دهد که توانسته به اهداف خود برسد یا نه ضمن این که باید نتایج مطالعات و هر اقدامی به اشتراک گذاشته شود.

تکلیف داربست های مسجد جامع قزوین چیست؟

دکتر احمد شکوه فر، عضو تیم اجرایی سمینار روش استقامت بخشی بناهای تاریخی، در حاشیه این مراسم به ایسنا اظهار داشت: ما در مورد بهترین راهکار برای ایمن سازی بناهای تاریخی تحقیق کرده ایم و در مورد سازه مسجد جامع قزوین که مبحث ویژه سمینار است تابحال اقدامات مختلفی توسط تیم های مختلف در سالهای مختلف انجام شده است، همچون این اقدامات میتوان به راه اندازی حلقه بتنی در بخش گنبدخانه و خرپای فلزی در این قسمت اشاره نمود و همینطور داربست های فلزی در داخل سازه برای مشاهده و علامت گذاری و صدمه شناسی برگزار شده است.

وی با بیان این مساله که دو فاز مطالعاتی در مورد مسجد جامع قزوین صورت گرفته، بیان کرد: در این مطالعات آثار دخالت های گذشته به صورت کامل بررسی شده و یک سری دستورالعمل در مورد این بخش بیان شده است؛ از طرف دیگر سناریوهایی که سبب بروز ترک در سازه شده هم مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو تیم اجرایی سمینار روش استقامت بخشی بناهای تاریخی افزود: فرونشست و فرسایش هم در این تحقیق مورد توجه ما بوده که بتوانیم بفهمیم کدام یک از این دلایل تاثیر بیشتری روی تخریب سازه داشته، در فاز اول مطالعات این نتیجه حاصل شد که عامل نشست می تواند عامل اصلی در بروز مشکلات مسجد جامع باشد و در فاز دوم مطالعات، تحقیقات در ارتباط با ساختگاه به شکل گسترده تر تکرار شد و تمام مطالعات ژئوتکنیک جهت سنجی مطالعات مرحله قبل مجدداً انجام شد.

وی عنوان کرد: با انجام تحقیقات جدید به دنبال این هستیم که نقطه شروع نشست ها را پیدا نماییم و از راه روش هایی مثل تزریق و یا اصلاح خصوصیات مکانیکی خاک که کمترین اثر را روی بنا داشته باشد بتوانیم این مساله را برطرف نماییم. در ادامه این مطالعات در صورتیکه نتایج پایش سازه که در حال انجام می باشد بعد از انجام اقدامات اجرایی، کاهش سرعت رشد ترک ها را نشان دهد، میتوان به ترمیم ترک ها و مشکلات دیگر از راه راهکاریی همچون تزریق ملات های ترمیمی اقدام نمود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان داربست های داخل گنبدخانه مسجد جامع عتیق را برداشت، توضیح داد: از دیدگاه سازه ای المان های داربست برای سازه های موقت به کار گیری می شوند، و استفاده از آنها بعنوان مهار منطقی نیست.

شکوه فر در انتها اشاره کرد: ما ظرفیت داربست های موجود در گنبدخانه را به صورت کامل مورد بررسی کیفی و کمی (مدل عددی) قرار داده ایم، مجموعه داربست های موجود در تحلیل سازه از خود ناپایداری نشان می دهند و همینطور نسبت باربری عناصر قائم داربست ها نشان میدهد اغلب این المان ها تحت بارگزاری جانبی بسیار محدود از بین می روند.





منبع:

1402/10/03
14:07:30
5.0 / 5
280
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری