مهر از سمنان گزارش می دهد؛

بازار درد مشترک صنایع دستی

بازار درد مشترک صنایع دستی به گزارش آثارنیوز، نزدیک به ۶۰ اثر صنایع دستی استان سمنان دارای مهر اصالت ملی هستند اما کماکان بازار فروش، مهم ترین و بزرگترین مشکل تولیدگران صنایع دستی استان به حساب می آید.



خبرگزاری مهر، گروه استانها - محمد حسن مقدم نیا: استان سمنان بواسطه اقلیم و جغرافیایی که دارد همواره مورد توجه گردشگران بوده و در نتیجه سالانه پذیرای هزاران توریست داخلی و خارجی و نزدیک به ۱۸ میلیون زائر رضوی است که از مسیر سمنان برای تردد به سمت مشهد الرضا (ع) عبور می کنند.
این حجم از گردشگران و زائرین رضوی یک ظرفیت ویژه برای بهره برداری اقتصادی به نفع مردم و تولیدگران به ویژه فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی است اما مشکل اینجا است که به وضوح برنامه ای برای این مهم در استان وجود ندارد.
غفلت از داشته ها
کارشناسان عقیده دارند که ما ظرفیتهای مهمی در عرصه صنایع دستی و گردشگری در استان سمنان داریم که حتی مردم بومی منطقه هم از وجود آنها بی اطلاع هستند چه برسد به توریستهای داخلی و خارجی، در نتیجه تا این غفلت ها وجود دارد، نمی توانیم شاهد شکوفایی اقتصاد گردشگری و صنایع دستی در این ناحیه از ایران زمین باشیم.
امسال استان سمنان شاهد دو رویداد بسیار مهم در عرصه گردشگری بود که یکی انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور دنیا همچون چین و دیگری ثبت شش کاروانسرای شاه عباسی استان در لیست میراث بین المللی که می تواند نشان از جاذبه های گردشگری خوب استان باشد.
اما فقدان برنامه ریزی مدون، به کارگیری سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه گردشگری و صنایع دستی در معادلات مدیریتی استان سمنان، نداشتن طرح های جامعه گردشگری، عدم برند سازی و معرفی صنایع دستی استان سمنان و فقدان حتی یک بازارچه صنایع دستی دائمی در استان به وضوح بر روی این رویدادها سایه افکنده است.

آثار ثبت شده صنایع دستی استان سمنان
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به ظرفیتهای عظیم استان در بحث صنایع دستی، اظهار داشت: هفتمین دوره داوری آثار صنایع دستی تحت عنوان مهر اصالت با حضور چند استان در شاهرود انجام شد و خوشبختانه ۳۳ اثر از استان توانستند مهر اصالت کالا دریافت نمایند.
امیر کرم زاده با اعلان اینکه در شش دوره قبلی که این داوری ها انجام شده بود ۵۳ اثر استان توانسته بودند مهر اصالت کالا دریافت نمایند، اظهار داشت: با احتساب پذیرفته شدگان دوره ی جدید می بایست گفت ۸۶ اثر استان اکنون مهر اصالت دارند که می تواند زمینه ساز حضور آنها در رویدادهای ملی گردشگری و صنایع دستی باشد.
وی با اعلان اینکه ۹ اثر صنایع دستی هنرمندان استان سمنان دارای مهر اصالت بین المللی هستند، اضافه کرد: شماره دوزی ابریشم، پارچه بافی سنتی، تولیدات چرم دست دوز، تانه بافی، شماره دوزی و مصنوعات چوبی و … در زمره هنرهای استان هستند که توانسته اند مهر اصالت دریافت نمایند.
مدیرکل صنایع دستی استان سمنان با اعلان اینکه بازارچه صنایع دستی دائمی استان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: با تکمیل این زیرساخت صنایع دستی هنرمندان از سراسر استان به معرض نمایش گذاشته می شود.
معضل بازار فروش
یکی از با اهمیت ترین معضلات صنایع دستی استان سمنان فقدان بازارچه صنایع دستی و در حقیقت بازار فروش است یک فعال حوزه صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این که ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزه تولید صنایع دستی در استان وجود دارد اما مشکل ما بازار فروش است، اظهار داشت: در هیچ مقطعی با حضور هنرمندان توانمند، صنایع دستی استان مشکل تولید نداشته بلکه همیشه بازار فروش، معضل اصلی هنرمندان فعال صنایع دستی استان است.
فاطمه امیری با اعلان اینکه امروز خیلی از صنایع دستی استان سمنان توانسته اند به ثبت ملی برسند و برخی صنایع دستی مانند تانه بافی یا سبک بافندگی شماره ای سنگسر و فرش خود رنگ این ایل حتی به نام استان ثبت شده است، بیان کرد: تمام این ظرفیت ها بدون برند سازی و ایجاد شرایط فروش، هیچ دردی را دوا نخواهند کرد.
وی با اشاره به افزایش بی سابقه هزینه تأمین اقلام اولیه در رابطه با تولید صنایع دستی از چسب، چوب، چرم، نخ و … اضافه کرد: تولید صنایع دستی در استان روز به روز سخت تر و گران تر می شود و مقابل حمایت مسئولان برای فروش محصولات تولیدی هنرمندان روز به روز کمتر، در نتیجه به نظر نمی رسد که آینده خوبی را بتوان برای صنایع دستی استان متصور بود چون که اگر هنرمند اثر خویش را نفروشد نمی تواند آثار بعدی را تولید نماید.

ما وام نمی خواهیم!
دولت اما برای کارگاه های صنایع دستی و تولیدات خانگی تسهیلاتی را در نظر گرفته است اما به عقیده یک فعال دیگر حوزه صنایع دستی استان سمنان، این تسهیلات کمک بلاعوض نیستند بلکه باید بازپرداخت شوند و وقتی هنرمند صنایع دستی محصولی که با وام ساخته را نتواند بفروشد، چطور می تواند به بانک بدهی خویش را پرداخت کند.
حسین گلی با اعلان اینکه مشکل ما در فروش است وگرنه تسهیلات بانکی به دردی نمی خورد، اشاره کرد: همه مشکلات هنرمندان صنایع دستی استان که نقدینگی یا سرمایه در گردش نیست بلکه هنرمند ما باید چرخه مالی داشته باشد که بتواند اقلام اولیه را تأمین و حتی اقساط بانک را پرداخت کند.
وی با اعلان اینکه مسئولان استان سمنان صرفا به صنایع دستی نگاه مادی دارند یعنی تمام مشکل را در تسهیلات می بینند در صورتیکه این همه حرف فعالان صنایع دستی استان نیست، اضافه کرد: ایجاد زمینه ای برای فروش محصولات و تولیدات صنایع دستی از حمایت های مادی مهم تر است بنابراین مسئولان باید به سمت ایجاد زمینه های عرضه، برگزاری رویدادهای گردشگری، صنایع دستی، جشنواره ها و … باشند تا هنرمندان صنایع دستی بتوانند محصولات خودشان را به فروش برسانند.
مدیرکل صنایع دستی استان سمنان مدتی پیش در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و اظهار نظر قابل توجه و تأملی را داشت. کرم زاده در آن برنامه اظهار داشت: صنایع دستی کشور طبق اسناد بالادستی خصوصی سازی شده است به اعتقاد بنده خصوصی سازی برای صنایع دستی خیلی زود بود چون هنوز هنرمندان ما قدرت اجاره مغازه و شرکت در نمایشگاه ها را ندارند و صنایع دستی ما هنوز به نقطه ای که باید نرسیده است.
مشکل در زیر ساخت و بی برنامگی است
این اظهار نظر نشان میدهد که اتفاقاً مسئولان ما به درستی مشکل را می شناسند و حتی می دانند که درد چیست اما آیا دولت راه درمان را هم می داند؟ یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: بزرگترین درد صنایع دستی به مثابه مشت نمونه خرواری از اقتصاد محلی استان سمنان، بی برنامگی است.
حسین گرگانی کارشناس حوزه اقتصاد می گوید: ما در استان سمنان باوجود میزبانی کنسرسیوم بین المللی جاده ابریشم و ثبت کاروانسراها، ثبت نزدیک به ۶۰ اثر در حوزه مهر اصالت و نزدیک به ۱۰ اثر در حوزه مهر اصالت بین المللی و دو شهر نمونه گردشگری ده ها روستای هدف گردشگری، وجود بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و ابن یمین فرومدی و … هنوز طرح جامع گردشگری و مسیرهای گردشگری ارزان اقتصادی با رویکرد توانمند سازی جوامع محلی نداریم!
وی با اعلان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان مشخصاً در یک دهه اخیر نتوانسته آنطور که باید و شاید شرایط را برای برند سازی، معرفی و برنامه ریزی بهبود وضعیت صنایع دستی استان ارتقا بدهد، اضافه کرد: ما اصل مهم و اساسی توسعه اقتصاد گردشگری و صنایع دستی یعنی زیر ساخت و برنامه ریزی در استان سمنان توأمان با یکدیگر با مشکل روبرو هستند و این عرصه را برای فعالیت فعالان صنایع دستی تنگ تر از سابق کرده است.
در نهایت باید دید که آیا استان سمنان بالاخره پس از مدت ها صاحب بازارچه صنایع دستی می شود یا خیر؛ از طرف دیگر باید دید که مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان آیا می توانند برنامه ریزی بهتری برای فروش آثار صنایع دستی تولیدی استان داشته باشند؟


منبع:

1402/09/22
18:09:08
5.0 / 5
277
تگهای خبر: بنا , توریست , جشنواره , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری