مدیركل میراث فرهنگی گلستان عنوان كرد

لطمه جدی به برج قابوس

لطمه جدی به برج قابوس آثارنیوز: به گزارش آثارنیوز، گلستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اعلان اینکه «برج قابوس» گنبدکاووس به دلیلهای مختلف گرفتار ترک و لطمه شده است، اضافه کرد: تیم های دانشگاهی درحال مطالعه بر روی زوایای مختلف مساله هستند.


محمدجواد ساوری بعدازظهر دوشنبه، ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ درباب آخرین وضعیت برج قابوس گنبدکاووس اظهار داشت: متأسفانه در دهه چهارم قرن گذشته، طی یک عملیات مرمت، سازه های ناهمگن به برج اضافه شده که همین اقدام بعد از حدود ۶ الی هفت دهه موجب تخریب برج شده است.
وی با اعلان اینکه یکی از با اهمیت ترین دلیلهای طولانی شدن زمان برچیدن داربست های دور برج، استقرار گروه مطالعه دانشگاه شهید بهشتی تهران و انجام مطالعات برای علاج بخشی این اثر شاخص تاریخی استان گلستان است، افزود: این گروه، ساکن در شهرستان گنبدکاووس بوده و به شکل مستمر درحال انجام کارهای مطالعاتی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به این که در عملیات مرمت سال ۱۳۴۰ از متریال مواد و خشت و آجری استفاده شده که با این سازه همگن نبوده است، اضافه کرد: همان مصالح بکار رفته سبب شده تا این سازه عظیم گرفتار لطمه شده و از داخل درحال تخریب و حتی ترک شود.
وی از انجام مطالعات دقیق و بدون نقص برای حفظ این بنای باارزش و فاخر آگاهی داد و اشاره کرد: هر چند که این مطالعات به طول انجامیده است، ولی اگر منتج به نتیجه مثبت شود، رضایت همه مردم به ویژه علاقمندان به فرهنگ و تاریخ فاخر منطقه را در پی خواهد داشت.

نمی شود داربست ها را برداریم
ساوری از برگزاری جلسات گوناگون با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار گلستان در این خصوص آگاهی داد و افزود: نمی شود الان داربست ها را برداشت و طرح مطالعاتی را متوقف نماییم تا با دستان خودمان زمینه ساز تخریب کامل این سازه عظیم جهانی شویم.
وی با اشاره به این که آلودگی های محیط به روی برج اثر گذاشته و این اثرگذاری روز بروز بیشتر می شود، اشاره کرد: شهرداران وقت گنبدکاووس به عنوان مدیران شهری با مجوزهای مغایر با قانون برای ساخت و سازهای حاشیه برج و بدون رعایت حریم، زمینه ساز تخریب برج قابوس شده اند.

عدم طرح دعوی ضد مدیریت شهری گنبدکاووس
این مقام مسئول تکان های شدید ناشی از ساخت و سازهای بدون مجوز را از عوامل بسیار مخرب بروی برج دانست و بیان کرد: آجرهای برج با حالتی به ویژه و معماری منحصر بفرد بدون استفاده از هیچگونه موادی به روی هم سوار شده اند و باید در مرمت بتوانیم مواد متناسب با خود برج را با آن همگن نماییم تا موجب بقای برج شود.
وی از عدم طرح دعوی تا به این لحظه ضد مدیریت شهری گنبدکاووس آگاهی داد و اظهار داشت: آن چه در اقدام اولیه لازم بود، متوقف کردن ادامه صدور مجوزهای ساخت و ساز در حاشیه برج بود که موفق شده ایم و هم اکنون شاهد همکاری شهردار گنبدکاووس در تامین قسمتی از بودجه مرمت هستیم و بطور قطع عملیات احیای برج را با بهره گیری از همه ظرفیت ها پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، برج گنبد قابوس (کاووس) یکی از بناهای مهم تاریخی شمال کشور است که در شهر گنبدکاووس واقع شده و در سال ۳۷۵ هجری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر برای آرامگاه شخصی تولید شده است.
این بنا بلندترین برج تمام آجری جهان بوده که ارتفاع آن ۵۵ متر در تپه ای ۱۵ متری راه اندازی و در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۸۶ در لیست آثار میراث فرهنگی کشور و در ۱۰ تیر ۱۳۹۱ در لیست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شده است.



1402/08/30
08:41:31
5.0 / 5
198
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری