یک افشاگری درباره ی آثار برگشتی از آمریکا

یک افشاگری درباره ی آثار برگشتی از آمریکا آثارنیوز: استادان برجسته دانشگاهی در فرانسه و بریتانیا اعلام نمودند آثار تاریخی رومی که از آمریکا به لبنان بازگردانده شده، جعلی هستند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از گاردین، برمبنای ادعاهای مطرح شده توسط «جمیلا فلاگی» از دانشگاه گرونوبل فرانسه، هشت موزاییکی که مقامات آمریکایی اخیراً به لبنان بازگردانده اند، آن چیزی نیست که بنظر می رسد.
او مدعی شده شواهدی را کشف کرده است که نشان میدهد جاعلان، طرح هایی را از موزاییک های اصلی در محلهای دیرینه شناسی یا موزه های سیسیل، تونس، الجزایر و ترکیه کپی کرده اند. این محقق می گوید: «هشت موزائیک از ۹ موزائیک «بازگردانده شده» تقلبی بودند که تشخیص آنها نسبتاً آسان است، برای اینکه مدلهای مورد استفاده، موزائیک های معروف هستند.»
این محقق به موزائیکی اشاره نموده است که یک «غول آنگویپد» را به تصویر می کشد و معتقد می باشد برمبنای قسمتی از موزائیک های معروف در سیسیل که یک سایت میراث جهانی یونسکوست، کپی شده است.
او همین طور کشف کرده است که موزائیکی از نپتون و آمفیتریت از روی مدل اصلی موزائیکی که در کنستانتین الجزایر یافت شده و از اواسط قرن نوزدهم در موزه لوور پاریس نگهداری می شود، کپی شده است. از دیگر موزائیک هایی که به لبنان بازگردانده شده اند، نیز تنها یک نمونه وجود دارد که جاعلان از یک موزائیک واقعی از لبنان الهام گرفته اند که تصویری معروف از باخوس در موزه ملی بیروت است.
«کریستوس سیروگیانیس» استاد مدعو دانشگاه کمبریج و متخصص برجسته در شبکه های قاچاق آثار باستانی غارت شده نیز معتقد می باشد که این شواهد غیرقابل انکار هستند و در صورتیکه این افشاگری درست باشد این مساله برای دفتر دادستان منطقه منهتن که بازگرداندن آثار باستانی به لبنان را در هفتم سپتامبر اعلام نموده بود، بسیار شرم آور خواهد بود.
در بیانیه رسانه ای که در زمان استرداد این آثار منتشر گردید آمده است که ۹ موزائیک موجود در بین ده ها اثر باستانی خاورمیانه و شمال آفریقا هستند که گفته می شود ازطریق یک قاچاقچی لبنانی آثار باستانی به نیویورک آورده شده بودند.
«سیروگیانیس» ادعا می کند: «حتی اگر متخصص نباشید، اگر آثار تقلبی را در کنار موزائیک اصلی قرار دهید، می بینید که چقدر شبیه هم هستند، بااینکه کیفیت آنها در حقیقت خوب نیست. جاعلان مرتکب اشتباه شده اند و از موزائیک های معروف کپی کرده اند که تصاویر آنها به شکل گسترده توسط گردشگران گرفته شده و در اینترنت و نشریات دانشگاهی موجود است.
«کریستوس سیروگیانیس» که تحقیقات درباره ی قاچاق غیرقانونی آثار باستانی را برای کرسی یونسکو در مورد تهدیدات میراث فرهنگی در دانشگاه «ایون» یونان رهبری می کند، در طول ۱۷ سال، بیش از ۱۷۰۰ شیء غارت شده را شناسایی کرده و به مقامات پلیس و دولت ها هشدار داده و به بازگرداندن این آثار کمک کرده است.
سخنگوی دادستانی منهتن این اتهامات را رد و عنوان کرده است که برای بازگرداندن این آثار باستانی، دادگاه باید شواهد ما را ارزیابی می کرد، که شامل تحلیل های کارشناسی درباره ی اصالت آنها و جزییات مهم درباره ی نحوه قاچاق غیرقانونی آنها بود. دادگاه برمبنای شواهدی دریافته است که این آثار معتبر و اصل هستند.




منبع:

1402/08/29
12:40:29
5.0 / 5
226
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری