مرمت و مستندنگاری گل مهره های تاریخی موزه شاهرود

مرمت و مستندنگاری گل مهره های تاریخی موزه شاهرود به گزارش آثارنیوز، سمنان مدیر موزه های استان سمنان از مستند نگاری و عملیات حفاظت و مرمت گل مهره های تاریخی موزه شاهرود اطلاع داد.


آرزو گل کار ۱۶ آبان ماه در آیین رونمایی از این گل مهره ها اظهار نمود: مستند نگاری و عملیات حفاظت و مرمت گل مهره های تاریخی موزه شاهرود در پایگاه مرمت و محافظت از آثار تاریخی استان سمنان توسط خانم راضیه طاهری کارشناس متخصص مرمت، به صورت کامل رسوب زدایی گردید و آلودگی های سطحی و گل ولای پشت آثار برطرف شد.
مدیر موزه های استان سمنان اضافه کرد: گل مهره های موزه شاهرود از جنس گل رس نرم و به رنگ قرمز اخرایی و نخودی در نوسان است و روی آنها، یک اثر مهر بزرگ در مرکز و یک یا چند اثر مهر کوچک تر در پیرامون آن وجود دارد.
گل کار افزود: نقش مایه های به کاررفته در این گل مهره ها به سبک طبیعت گرایانه و تصاویر حیوانات واقعی و اسطوره ای و نمادها و نشانه های اداری و شخصی دیگر است و در پشت آنها آثار چرم، ریسمان و نوار چرمی دیده می شود.
مدیر موزه های استان سمنان ضمن اشاره به این که مهرها اسناد مهم حقوقی در تمام ادوار تاریخی به حساب می آیند افزود: این آثار تاریخی در شناخت و بازسازی اوضاع تاریخی، سیاسی، اداری، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف نقش بسزایی دارند.
وی تصریح کرد: یک مهروموم گلی می تواند بخشی از مالکیت یا کنترل و بازرسی مقامات دولتی را نشان دهد و در مورد ساختارهای قدرت اطلاعات مهمی را به مخاطبان خود منتقل کند.




منبع:

1402/08/17
08:09:15
5.0 / 5
253
تگهای خبر: آثار تاریخی , آیین , تاریخ , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری