گزارش آثارنیوز؛

سفری به اطاقور نگین گردشگری شرق گیلان

سفری به اطاقور نگین گردشگری شرق گیلان به گزارش آثارنیوز، اولین جشنواره گردشگری و فرهنگی خیکی پنیر با محوریت توسعه گردشگری کشاورزی در اطاقور لنگرود برگزار گردید.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها – بهرام قربانپور: «اطاقور» یکی از شهر های زیبا، گردشگری لنگرود گیلان است که همانند نگینی در شرق این استان می درخشد. قرارگیری بام زیبای کومله در راه این شهر و هم وجود جنگل خرما با چشمه ها و ییلاقات بی نظیر در همجواری آن، زیبایی بهشت گونه ای به آن بخشیده است.
گذر از کنار خانه های ویلایی با سقف های شیروانی که در انبوهی از فضای سبز و جنگلی به نمایش درآمده چشم هر رهگذری را میخکوب می کند. وجود پارک های جنگلی خرما و بلوردکان که در کنار چشمه سارها قرار گرفته، اطاقور را به شهر گردشگری تبدیل نموده است، شهری که با سفر به آن لحظات شیرین و دلچسبی را تجربه خواهید کرد و ازاین رو هر ساله این میزبان هزاران توریست از نقاط مختلف کشور و حتی برون مرزی است.
اطاقور در واقع یکی از بخش های شهرستان لنگرود به حساب می آید، اما به شهرستان املش نزدیک تر است؛ ازاین رو رفت و آمد از املش هم به اطاقور افزایش پیدا کرده است. این شهر توریستی از سمت شمال به شهر های کومله، لنگرود و دریای کاسپین، از جهت شمال شرق به شهرستان املش و رودسر، از جهت جنوب به رشته کوه های البرز و از سمت شمال غرب به لاهیجان منتهی می شود. فاصله اطاقور تا سواحل زیبای دریای خزر حدود ۱۶ کیلومتر است.
«اطاقور» به علت برخورداری از ظرفیتهای باغی، کشاورزی و دامی و ترکیب گردشگری و کشاورزی همچون مناطق دارای شرایط توسعه در حوزه گردشگری کشاورزی است که با برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و گردشگری میتوان این ظرفیت ها را به فعلیت رساند.
یکی از کارهای ارزشمندی که متولیان میراث فرهنگی گیلان در طول این سالهای اخیر انجام دادند و این حرکت ادامه دار است برگزاری جشنواره های فرهنگی و گردشگری با موضوعیت زیست بوم و آمایش سرزمینی هر منطقه است، برگزاری اولین جشنواره «خیکی پنیر» در اطاقور لنگرود یکی از این اقدامات پرارزش در جهت توسعه گردشگری کشاورزی است.

«خیکی پنیر» را بیشتر بشناسیم
اما «خیکی پنیر» یا پنیر خیکی چه محصولی است و چگونه تهیه می شود؟ این پنیر از تولیدات خوشمزه، مقوی و پرطرفدار دامی گیلان بوده که دارای تاریخ و اصالت است. «بره سر» جایی که از دو بخش تشکیل شده که پیش بره و پس بره نام دارد. در این مکان معمولا مردان در پیش بره شیر می دوشند و زنان در پس بره، بره می رانند، در اصطلاح محلی گیلان به گوسفند، «بره» می گویند.
بعد از دوشیدن شیر از گوسفندان، نوبت به یک چوپان می رسد که به «واره» مشهور است. در این هنگام شیر توسط کیل (واحد اندازه گیری شیر توسط تاس) بین چوپانان محاسبه می شود. چون بقیه چوپانان (شبانان) شیر خویش را به یک چوپان داده اند بایستی قزان (دیگ شیر دوشی) کامل باشد در غیر این صورت باید بقیه چوپانان از یکدیگر قرض بگیرند به نحوی که تا صاف شدن بدهی گله ها با هم هستند و جدا نمی شوند.
بعد از عمل دوشیدن، شیر را توسط «شیر پار زن» (یک کیسه بزرگ نخی که از ورود اشغال به داخل دیگ بزرگ «دوقولف» جلوگیری می کند، می ریزند و در یک تاس نمک، شیر و مایع پنیر می ریزند و بعد به داخل دیگ می ریزند تا مایع پنیر جذب شیر شود و شیر حدود یک ساعت بعد به صورت دلمه در می آید. پس از یک ساعت پنیر که حالت دلمه داشت به وسیله چوب مخصوص (شیر گردان و یا لور گردان) به هم می زنند و پنیر کم کم درست می شود.
بعد از ساختن پنیر نوبت به «لور» می رسد، لور به دوصورت قابل استفاده می باشد با شیرین کننده مثل شکر، عسل، شیره انگور و با نمک که داخل همان خیک می ریزند و «شورک» نام دارد. برای ساخت شورک باید داخل آب پنیر، شیر بریزند و توسط لورگردان به هم بزنند تا لور ساخته شود.
در هنگام اخته شدن یک روز قبل «خیک» را در آب می گذارند تا نرم شود و بعد توسط چوب منافذ آنرا می بندند و به شکل توپ در می آورند و در معرض خورشید قرار می دهند تا خشک شود و بعد بر می گردانند.
بعد از حدود یک هفته پنیر که سفت و به اصطلاح اخته می شود و توسط چوپان خرد می شود و به آن نمک افزوده شده و داخل پوست می ریزند. پنیر را پس از خیک زدن در جای خنک نگه می دارند تا چربی آن آب نشده و خراب نشود.

تولید ۱۳۰۰ تن پنیر در گیلان
«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: گیلان ظرفیتهای خوبی در قسمت دامپروری صنعتی و سنتی دارد که باید به آن پرداخته شود.
وی با عرضه آماری از وضعیت دامپروری در گیلان اضافه کرد: قریب به ۸۴۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند، بره، بز و بزغاله در استان گیلان وجود دارد و این رقم برای دام سنگین قریب به ۴۵۰ هزار راس است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه اقلیم گیلان این استان را به یکی از قطب های پرورش دام تبدیل نموده است، اظهار داشت: دام سنگین استان شامل گاو اصیل، گاو دورگه، گاو بومی و گاومیش است.
محمدی از تولید ۳۲۰ هزار تن شیر در گیلان اطلاع داد و افزود: این رقم در ۶ ماهه نخست سال جاری عدد ۱۸۰ هزار تن بوده است.
وی از تولید ۱۳۰۰ تن پنیر در گیلان اطلاع داد و اضافه کرد: ظرفیتهای گیلان در عرصه تولید فرآورده های لبنی و گوشتی کم نظیر است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه این استان در تولید گوشت قرمز هم توانمند است، اظهار داشت: تولید گوشت قرمز از مجموع دام های سبک و سنگین استان پارسال معادل ۳۰ هزار تن بوده و این رقم در ۶ ماهه اول سال جاری عدد ۱۵ هزار تن را نشان داده است.
محمدی ضمن اشاره به ظرفیتهای شهرستان لنگرود در قسمت دامپروری افزود: لنگرود دارای بیشتر از ۴۹ هزار راس دام سبک و سنگین بوده که تولید شیر این شهرستان به ۲۰ هزار ۵۰۰ تن می رسد.
شناسایی ۴۰۰ رویداد تاریخی، فرهنگی، معنوی در گیلان
«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفتگو با خبرنگر مهر، اظهار نمود: بیشتر از ۴۰۰ رویداد تاریخی، فرهنگی، معنوی در گیلان شناسایی شده که تعداد ۳۳ رویداد فرهنگی تحت عنوان جشنواره های ملی ثبت رویدادهای گردشگری کشور شده است.
وی افزود: گیلان از لحاظ ثبت رویدادهای گردشگری و شناسایی این رویدادها و تشکیل پرونده برای این رویدادها در کشور مقام اول دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با تشریح ظرفیتهای گردشگری استان در قسمت های مختلف افزود: هم اکنون شهرستان صومعه سرا با ثبت ۸ رویداد گردشگری مقام اول داشته و شهرستان های شفت و فومن در رده آخر هستند.
جهانی از ثبت ۳۳ رویداد گردشگری گیلان در تقویم گردشگری استان اطلاع داد و بیان نمود: از آغاز سال تا کنون با هدف پاسداشت آداب و رسوم و فرهنگ استان، تعداد ۳۳ رویداد گیلان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت ثبت رویدادهای گردشگری اضافه کرد: ورود رویدادهای گردشگری به سامانه ثبت رویدادهای گردشگری کشور اقدامی کارشناسی و بر پایه تجمیع شاخص ها و کسب نظرات کارشناسی مربوطه است و بعنوان یک محرک مهم گردشگری برای نمایاندن آیین ها، مراسم و جشن ها در مناسبت های خاص اجراشده و در برنامه های توسعه ای و بازاریابی نقش مؤثر و برجسته ای ایفا می کنند.

جاذبه محوری رویدادهای گردشگری گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه رویدادهای گردشگری و فرهنگی جاذبه محور است، اظهار داشت: ثبت رویدادها، بستری جذاب و کارآمد از رویدادهای گردشگری متنوع را پیش روی گردشگران خواهد گشود تا با اطمینان از کیفیت برگزاری، سفری متنوع به مقصد رویداد موردنظر را برنامه ریزی کنند.
جهانی با اشاره به اینکه گیلان مملو از آیین هایی است که هر کدام قابلیت برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری را دارد، افزود: برداشت هر یک از محصولات کشاورزی در روستاهای گیلان با آیین هایی همراه می باشد که این مورد ظرفیتی برای جذب توریست و توسعه گردشگری روستایی به حساب می آید.
وی با تکیه بر ضرورت برگزاری رویدادهیا فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: تلاش و رویکرد جامعه گردشگری استان در جهت معرفی این گونه آیین ها در چارچوب رویدادهای گردشگری کشور با استمرار همراه خواهد بود و بعنوان رسالتی مهم در صنعت توریسم استان به حساب می آید.
جهانی افزود: جشنواره انار، حلوای ضیابری، جشنواره سوسن چلچراغ، جشنواره کوچ عشایر ازجمله جشنواره های ثبت شده در تقویم رویدادهای گردشگری کشور است.


منبع:

1402/08/14
12:46:52
5.0 / 5
243
تگهای خبر: آیین , تاریخ , توریست , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری