۶۸ اثر ثبت ملی می شوند

از قرآن های خطی شاهچراغ تا لوازم شخصی سیدجمال الدین اسدآبادی

از قرآن های خطی شاهچراغ تا لوازم شخصی سیدجمال الدین اسدآبادی به گزارش آثارنیوز، ۶۸ اثر بعنوان واجد ارزش ثبت در لیست آثار ملی شناخته شدند همچون تابلوهای نقاشی، فرش های نفیس، قرآن های خطی و لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال الدین اسدآبادی.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، جدید ترین جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورا، در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.
در این جلسه، ۷۴ پرونده در چارچوب آثار تاریخی منقول از جانب ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری تهران، قم، فارس و خوزستان در شورای ملی ثبت عرضه شد و در انتها بررسی پرونده ها، ۶۸ اثر واجد ارزش ثبت در لیست آثار ملی و ۳ اثر واجد ثبت در لیست آثار باارزش تاریخی (فهارس ذیربط آثار ملی) شناخته شدند.
در جلسه مشورتی شورای ثبت ملی منقول هم ارزش گذاری دو اثر بر مبنای معیارهای ثبت، فاقد ارزش قرارگیری در لیست آثار ملی و لیست های ذیربط تشخیص داده شد و یک اثر هم به علت تکمیل مطالعات پژوهشی و تدقیق معیارها و مستندات عرضه شده از دستور جلسه خارج شد تا بعد از تکمیل مطالعات، مجدداً به شورا عرضه شود.
از ۷۴ اثر عرضه شده به شورا، ۵۷ اثر از مجموعه های نفیس تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ۱۷ اثر متعلق به بخش خصوصی و دیگر نهادهای دولتی بود، که دراین میان میتوان به آثار شاخصی همچون ۸ کتاب قرآن خطی نفیس متعلق به سازمان حج و زیارت و آستان مقدس شاهچراغ (ع)، مجموعه لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال الدین اسدآبادی متعلق به موزه مجلس شورای اسلامی، ۱۱ تخته فرش نفیس تاریخی متعلق به موزه فرش، ۲ اثر شامل مجموعه آثار با عنوان شیشه های لوله ای متعلق به معبد چغازنبیل با قدمت ایلامی میانه، ۱۳ تابلو تاریخی با تکنیک رنگ روغن و برخی از لوازم و ابزارآلات تاریخی علمی و اشیا موزه ای و مجسمه های نفیس هنری اشاره نمود.
آثار فرهنگی عرضه شده به شورای ثبت آثار ملی منقول، دارای قدمتی از هزاره های قبل از میلاد تا دوره اسلامی و معاصر را شامل می شدند که مهر تأییدی بر غنای فرهنگی ایران و جایگاه هنر در کشورمان است.
الواح ثبتی آثار تأیید شده از جانب شورای ملی ثبت آثار منقول، صادر و بعد از تکمیل تشریفات قانونی به متولیان محافظت از اثر، ابلاغ و تحت حفاظت قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند.


منبع:

1402/08/07
09:28:42
5.0 / 5
327
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری