مدیر پایگاه ملی آناهیتا:

گودین تپه می تواند برای جهانی شدن بجنگد

گودین تپه می تواند برای جهانی شدن بجنگد به گزارش آثارنیوز، کرمانشاه مدیر پایگاه ملی آناهیتا از تپه گودین کنگاور بعنوان یکی از محوطه های تاریخی مهم در ایران نام برد و اظهار داشت: این محوطه باستانی می تواند در راه ثبت جهانی شدن قرار بگیرد.


مرتضی گراوند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اتمام پروژه تعیین عرصه و حریم گودین تپه کنگاور، اظهارکرد: گودین تپه یکی از با اهمیت ترین آثار تاریخی بجای مانده از دوره مادها در ایران است که شهرتی جهانی دارد.
وی ادامه داد: این تپه باستانی تا حالا یک دفعه و آن هم در سال ۱۹۶۵ ازطریق یک گروه دیرینه شناسی کانادایی به سرپرستی "کایلریانگ" کاوش شده که در نتیجه آن کاوش ها اطلاعات باستانی مهمی از آن کشف شد.
ناظر پروژه تعیین عرصه و حریم گودین تپه اظهار داشت: طی این کاوش ها مشخص شد که گودین تپه دارای هفت لایه فرهنگی از دوره قبل از تاریخ، تاریخ و دوره اسلامی(به مدت هفت هزار سال) است که لایه دوم آن مربوط به دوره مادها است.
گراوند افزود: طی حدود ۶۰ سال قبل هیچ کاوش دیرینه شناسی روی این محوطه مهم تاریخی صورت نگرفته و عملا به حال خود رها شده، بگونه ای که ساختارهایی که طی جستجوهای تیم دیرینه شناسی "یانگ" در این محوطه بدست آمده بود، در طول دهه های گذشته از بین رفته و تخریب شده است.
وی متذکر شد: بمنظور باز زنده سازی و تبدیل این تپه تاریخی به یک مرکز مطالعاتی مهم و باستانی اقداماتی را در دستورکار قراردادیم که گام نخست آن تعیین عرصه و حریم آن بود.
وی عنوان کرد: براین اساس قرار شد تا تعیین عرصه و حریم را برای آن داشته باشیم که بتازگی این پروژه ازطریق یک تیم دیرینه شناسی با سرپرستی دکتر کامیار عبدی از نظریه پردازان و باستان شناسان مطرح ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد.
گراوند افزود: برای تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی حدود ۲۰ گمانه در آن به وجود آمد و طی این گمانه زنی ها، برخی مواد فرهنگی از آن بدست آمد.
وی اشاره کرد: بعد از اجرای تعیین عرصه و حریم این محوطه، در مرحله بعدی بدنبال خواناسازی بخش های کاوش شده پیشین توسط هیات کانادایی هستیم که هم اکنون تقریباً تخریب شده و تنها بقایایی از آنها باقی مانده است.
مدیر پایگاه ملی آناهیتا قدم بعدی برای زنده سازی گودین تپه را اجرای برنامه های حفاظتی روی آن عنوان نمود و اضافه کرد: در این جهت بمنظور حفظ گودین تپه از لطمه های طبیعی که به آن وارد می شود و نیز جلوگیری از فرسایش بیشتر، برخی اقدامات حفاظتی را روی آن خواهیم داشت.
وی متذکرشد: در مرحله پایانی با ادامه جستجوهای دیرینه شناسی بدنبال تبدیل این تپه باستانی به یک سایت موزه، مرکز پژوهشی و یا یک پایگاه ملی در کشور هستیم.
گراوند در ادامه اظهار داشت: با اجرای این اقدامات و برنامه ها، گودین تپه می تواند برای جهانی شدن بجنگند، همانگونه که تپه حسنلو در آذربایجان غربی در راه جهانی شدن قرار گرفته است.
وی اشاره کرد: گودین تپه در زمان حیات فرهنگی و سیاسی خودش نقش ترانزیتی و پررنگی را ایفا کرده، پس باید در قالب یک پروژه ملی اقداماتی را روی آن انجام داد.
تپه باستانی گودین تپه جزو محدوده پایگاه ملی معبد آناهیتا است.



1402/08/06
13:33:13
5.0 / 5
302
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , تاریخ , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری