برای فیلمبرداری یك سریال خانگی؛

مرکز اسناد کارخانه سیمان ری تخلیه می شود

مرکز اسناد کارخانه سیمان ری تخلیه می شود آثارنیوز: مقرر است به زودی بخش موزه اسناد کارخانه سیمان ری توسط یکی از مؤسسه های هنرهای تصویری بمنظور فیلمبرداری تخلیه شود این درحالی است که هزاران سند در حال فروپاشی در این بخش نگهداری می شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، وضعیت اسنادی که در کارخانه سیمان ری نگهداری می شود مناسب نمی باشد رطوبت و فضایی که این اسناد در آنجا نگهداری می شوند تنها برای صیانت از آنهاست وگرنه هزاران سند موجود است که مرمت، سم زدایی و حفاظت استاندارد از آنها اقدام سختی است.
اگر تا به امروز نیز این اسناد در کارخانه سیمان ری که باید به یک مرکز گردشگری و تاریخی در شهر تهران تبدیل می شد، حفاظت شده، به سبب دلسوزی مدیران و پیشکسوتانی است که تا به امروز در این کارخانه تلاش نموده اند این مکان را به یک جاذبه تبدیل کنند.
کارخانه سیمان ری بارها محل فیلمبرداری سریال ها و فیلم های مختلف بوده است و هر بار ردی از این فیلمبرداری ها در این کارخانه به جا ماند تنها چیزی که عاید کارخانه شد زخم هایی است که صحنه سازی ها به آن زده است وگرنه آورده ای برای این کارخانه نداشته اند. حالا در اقدامی جدیدتر مقرر است موزه اسناد آنرا بصورت کامل تخلیه کنند تا این بخش از کارخانه برای فیلمبرداری یک سریال خانگی آماده و فضاسازی شود. این که چطور این تخلیه صورت گیرد بطور قطع برای برخی از کارگرانی که اهمیت اسناد را نمی دانند سهل خواهد بود اما برای کسانی که می دانند بیش از ۴۰۰ هزار سند این بنا و کارکنانش تمام هویت کارخانه است غیر امکان دارد. با این وجود ۳۰ مهر ماه آخرین فرصت برای قربانی کردن هویت موزه سیمان ری است.
کارخانه سیمان ری در سال ۹۷ به عنوان میراث ملی ثبت گردید این بنا مانند هر بنای دیگری اسنادی دارد که نشان میدهد چرا باید از این کارخانه حفاظت شود و چه نقشی در تاریخ ساختمان سازی کشورمان داشته است.
هیأت وزیران سال ۹۷ در مصوبه ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را با هدف مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار کرد. بعد از آن این بنا در سال ۹۸ مرمت شد و به سازمان نوسازی شهرداری تهران دادند. سه سال بعد فاز اول موزه این کارخانه به بهره برداری رسید و امسال هم به عنوان موزه از طرف وزارت میراث فرهنگی شناخته شد.


منبع:

1402/07/28
18:31:28
5.0 / 5
271
تگهای خبر: استاندارد , بنا , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری