مهر از بنای ثبت ملی شده كیش گزارش می دهد؛

حرکت لاک پشتی مقاوم سازی کاخ مرجان

حرکت لاک پشتی مقاوم سازی کاخ مرجان آثارنیوز: با وجود این که قرار بود آذرماه طراحی کاخ تاریخی مرجان کیش صورت گیرد اما مقاوم سازی و استواری بخشی این بنا بعد از دو سال هنوز تمام نشده و تا آخر سال طول خواهید کشید.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در جزیره کیش کاخی به نام مرجان وجود دارد که در زمان پهلوی دوم به عنوان کاخ ولیعهد ساخته شد و در سال ۱۳۸۸ با شماره ۲۶۵۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. معماری آن شبیه به سفره ماهی بود و از آنجائیکه رو به دریا و در یکی از بهترین نقاط جزیره واقع شده الحاقات آن مانند دم سفره ماهی تا دریا پیش می رفته است. در دهه ۸۰ سازمان منطقه آزاد کیش این ساختمان باارزش را به مالک یکی از مراکز تجاری بصورت موقتی جهت استفاده واگذار کرد مالک هم تا سال ها از آن استفاده شخصی می کرد. گاهی به عنوان اقامتگاه گاهی انبار.

کارگران هنوز در کاخ مشغول کارند حتی الحاقاتی هم به این بنا اضافه کرد که سبب تخریب بیشتر بنا شد چون این بنا تحمل آن همه الحاقات را نداشت. تخلیه این بنا و بلاتکلیفی آن و تخریب هایی که در گذشته صورت گرفت و هوای شرجی و میزان رطوبت جزیره و عدم رسیدگی به این بنا سبب شد؛ روز به روز از عمر آن کاسته شود و کاخ مرجان به بیغوله ای تبدیل گردد که حدودا دیگر از آن معماری منحصر به فرد چیزی باقی نماند. اسفند ۹۸ سازمان منطقه آزاد کیش اعلام نموده بود طرح مقاوم سازی و مرمت کاخ مرجان و کیش الیت ابلاغ گردیده است. غلامحسین مظفری مدیرعامل وقت بعد از بازدید گفته بود که پس از شناسایی پیمانکار مجموعه کاخ مرجان، فروش اسناد مناقصه مقاوم سازی و مرمت این مجموعه شروع خواهد شد و این کاخ پس از مقاوم سازی و مرمت با کاربری فرهنگی و اقتصادی فعالیت خودرا شروع خواهدنمود.

داخل کاخ الحاقات زیادی داشته دو سال بعد بعد از نزدیک به ۵۰ سال طرح بهسازی آن توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه منطقه آزاد کیش داده شد اما تا اجرائی شدن آن راه طولانی است. حالا طرح مقاوم سازی کاخ مرجان این جزیره با ۱۱۰ میلیاردریال اعتبار پیش بینی شده در حال انجام می باشد. برمبنای مطالعات احیا و مرمت این اثر تاریخی ثبت شده مسیرهای اصلی کاخ پیدا و در استواری بخشی مشخص شد. تخریب الحاقات بمنظور بازیابی پوسته اصلی کاخ و حذف وزن سنگین پیوست های از روی نما و جلوگیری از تخریب بیشتر سازه انجام شده تا مهندسان معماری بتوانند به اصول استاندارد مرمتی مبادرت به بهسازی بتن آرمه بنا و استواری بخشی به آنرا انجام دهند. پیش بینی می شود طرح پس از مرحله مرمتی حدود ۱۰۰ میلیاردریال دیگر هزینه داشته باشد.
هم اکنون با وجود این که قرار بود تا آذر سال ۱۴۰۲ استواری بخشی این کاخ تمام شود و به مرحله طراحی برسد اما هنوز در مرحله مقاوم سازی است این مقاوم سازی دوسالی است که طول کشیده است.

کاخی به شکل سفره ماهی پیمانکار درحال انجام کار است. معاونت عمرانی سازمان هم ناظر بر قرارداد بوده است. تأخیر در انجام کار بااینکه به مسائل بودجه ای ختم می شود اما تمام شدن طرح ها در جزیره کیش به کندی صورت می گیرد این کاخ هم از چنین مصیبتی دور نیست. با این وجود کاخ مرجان این شانس را داشته که مالکیت آن در اختیار منطقه آزاد بوده است وگرنه به سرنوشت کاخ های دیگر گرفتار می شد.

تابلوهای معرفی جدید و قدیم اگر مقاوم سازی کاخ مرجان تمام شود؛؛ کاربری تعیین سپس طراحی و تجهیز انجام می گیرد. تا کنون چند کاربری برای آن پیشنهاد شده ولی هنوز نهایی و مصوب نشده است. همچون مرکز اقامتی یا موزه ای یا گنجینه طلا و جواهرات.


منبع:

1402/07/24
08:09:24
5.0 / 5
290
تگهای خبر: استاندارد , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری