حصاركشی در عرصه كتیبه های گنجنامه ممنوع است

دخالت در صیانت از کتیبه های ۲۵۰۰ ساله آری یا خیر؟

دخالت در صیانت از کتیبه های ۲۵۰۰ ساله آری یا خیر؟ آثارنیوز: به گزارش آثارنیوز، همدان سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اعلام نمود: کتیبه های گنجنامه 2500 سال است که در فضای باز بوده و همچنان باقیمانده اند، اگر فرسایشی بوده در بازه 50 تا 100 سال اول برایش رخ داده و بعد از آن فرسایش کُند شده بدین سبب با هر گونه دستکاری ممکنست فرسایش تند کتیبه رقم بخورد.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بعد از انتشار فیلم بالا رفتن مردی جوان از کتیبه های گنجنامه در فضای مجازی و انتقادات شدید کاربران نسبت به این موضوع، جهت بررسی وضعیت کتیبه های گنجنامه در محل حاضر شد و مهلت یک هفته ای به میراث فرهنگی برای ساماندهی فضا و نرده کشی در اطراف کتیبه ها به منظور حفاظت بهتر از این آثار تاریخی داد.
سیدمجتبی حسینی ضمن اشاره به این که این نرده کشی فقط سمت کتیبه های تاریخی گنجنامه صورت می گیرد تا از حضور افراد در این مکان منحصربفرد جلوگیری شود، تصریح کرد: در ضمن ظرف ۱۰ روز آینده با دستگاههای اجرائی همچون شهرداری، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و منابع طبیعی نشستی برگزار می گردد تا در ارتباط با حفاظت بهتر از این آثار تاریخی و تامین منابع مالی مورد نیاز در این رابطه هم اندیشی و تصمیم گیری صورت گیرد.
و اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در اینباره در گفت و گو با ایسنا، اعلام نمود: به منظور تعیین نحوه صیانت از کتیبه های تاریخی گنجنامه(نصب شیشه یا نرده) نیاز به تشکیل کمیته فنی است.
محسن معصوم علیزاده اظهارکرد: با عنایت به این که کتیبه های گنجنامه به ثبت ملی رسیده، دارای ضوابط و قواعد خاصی است و نباید از آن عدول کرد به صورتی که نمی توان خارج از ضوابط حریم و عرصه تصمیمی گرفت.
وی ضمن اشاره به این که مولاژ کتیبه های گنجنامه در موزه هگمتانه نصب است، اضافه کرد: نیاز است با ایجاد کمیته فنی و بر طبق ضوابط و محدودیت های موجود موضوع ایجاد حفاظ بررسی شود و بر طبق نظر کارشناسان ذیربط نسبت به اتخاذ تصمیم در این حوزه اقدام خواهد شد.
معصوم علیزاده ضمن اشاره به این که باید در این حوزه تصمیم مدیریتی گرفته شود، خاطرنشان کرد: باید در کمیته فوق نسبت به ارائه راه حل مناسب در حوزه صیانت از این اثر ۲۵۰۰ ساله تصمیم گیری صورت گیرد هر چند در طول این سال ها لطمه خاصی به اثر وارد نشده و امیدواریم از این پس نیز اتفاقی برایش نیفتد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: انجام هر گونه اقدامی به منظور صیانت از کتیبه ‎های گنجنامه طی یک هفته امکان پذیر نیست چونکه این مهم، نیاز به خردجمعی و تصمیم شوراهای استانی و وزارت خانه ای دارد.
اتابک صفری تورج اظهار نمود: این موضوع، وندالیسم فرهنگی است که خیلی از شهرها با آن مواجهند و این اتفاقات طبیعی است به صورتی که بطورمثال در شوش با اسپری روی کتیبه ها اسم نوشته می ‎شود و در بیستون محصور هم چند نفر عکس یادگاری می گیرند.
وی با اشاره به اینکه گذاشتن نرده و نگهبان برای کتیبه های گنجنامه را نمی توان متصور بود، خاطرنشان کرد: کتیبه های گنجنامه جزو معدود کتیبه هایی است که ضوابط برایش تعیین شده و هر گونه حصارکشی در حوزه کتیبه ها ممنوع می باشد و در این حوزه محدودیت وجود دارد.
صفری تورج با تاکید بر این که باید این مورد در شورای فنی بررسی شود، شاید بتوان گه گاه نرده ای زد البته اگر لطمه منظری وارد نکند و جلوی دید را نگیرد و اتفاقی نیفتد، تصریح کرد: این کتیبه های سنگی ۲۵۰۰ سال است در فضای باز بوده و همچنان باقیمانده اند، اگر فرسایشی بوده در بازه ۵۰ تا ۱۰۰ سال اول برایش رخ داده و بعد از آن فرسایش کُند شده ازاین رو هر گونه دستکاری و کار جدید بطورمثال نصب شیشه تغییر شرایط نگهداری را برایش به همراه دارد و امکان دارد فرسایش تند کتیبه رقم بخورد و آسیبش زیاد شود.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می شود کتیبه های گنجنامه به همان شکل نگهداری شود، خاطرنشان کرد: آبشار گنجنامه و اثر غیرمنقول کتیبه در منطقه کوهستانی واقع هستند و نمی شود حصارکشی برایشان انجام داد، تنها راه مقابله با پدیده وندالیسم فرهنگی، کار رسانه ای و فرهنگ سازی است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ضمن اشاره به این که حدود ۱۰-۱۵ سال خبری از پدیده وندالیسم فرهنگی در استان همدان نبود، تصریح کرد: مردم باید خود از آثار تاریخی محافظت کنند، شیرسنگی هم داخل میدانی پرتردد واقع شده و سالهای سال بر روی آن روغن می ‎زدند تا این که مردم به این سطح از آگاهی رسیدند که باید مراقبش باشند و دیگر تخریب در آن کمتر رخ می دهد.
وی با تاکید بر این که باید رسانه ها کمک کنند و فرهنگ سازی انجام دهند تا دیگر شاهد وندالیسم فرهنگی نباشیم، خاطرنشان کرد: موضوع حصارکشی و گذاشتن نگهبان به منظور صیانت از کتیبه های گنجنامه باید در شورای فنی استان سپس کشور بررسی شود و مورد مطالعه قرار گیرد.
صفری تورج افزود: برای بناهای این شکلی اگر هم کاری بخواهد صورت گیرد، باید مشاور ذی صلاح طرح داشته باشد و بررسی شود ازاین رو انجام هر گونه اقدامی طی یک هفته امکان پذیر نیست چونکه این مهم، نیاز به خردجمعی و تصمیم شوراهای استانی و وزارت خانه ای دارد.
به گزرش ایسنا، کتیبه های گنجنامه نوشتارهایی از دوران داریوش بزرگ و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در پایان دره عباس آباد حکاکی شده است.
کتیبه ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان های پارسی باستان، زبان ایلامی و بابلی نو نوشته شده اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن زبان ایلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قرار دارد.



1402/07/08
14:49:25
5.0 / 5
280
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری