گزارش آثارنیوز؛

تپه اشرف در پرتگاه فراموشی

تپه اشرف در پرتگاه فراموشی آثارنیوز: باستان شناسان طی هفت فصل کاوش در تپه اشرف به سازه هخامنشی، قلعه ساسانی و بقایای شهر اشکانی رسیدند، حالا اما شناسنامه باستانی شهراصفهان درگیرودار تدبیر مدیران زیر غبار فراموشی دفن است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها- ندا سپاهی: از پاییز ۱۳۹۹ که جستجوی تاریخ نصف جهان در تپه اشرف به بهانه کمبود بودجه باردیگر متوقف گردید شناسنامه باستانی شهر اصفهان در گیرودار تدبیر و وعده های مدیران میراث فرهنگی و شهرداری به حال خود رها و زیر غبار بی مهری و فراموشی دفن شده است.
سارویه که بیشتر به نام تپه اشرف یا کهن دژ شناخته می شود، بگفته باستان شناسان قدمتی دستکم هفت هزار ساله دارد. سارویه که کتابخانه بزرگ هخامنشیان نیز بوده است در حمله اعراب به ایران ویران شد و بقایای آن امروز به طور تپه ای در حاشیه خیابان مشتاق دوم در شرق شهر اصفهان باقی مانده است. خیابانی که برای راه اندازی آن در سال ۱۳۷۱ چهار هزار متر از این بنای باستانی ۱۲ هکتاری تسطیح شد و ساختمان ها یکی بعد از دیگری سر بر آوردند و حالا روزی صدها خودرو روی میراث و تاریخ کهن تردد می کنند.
باستان شناسان در هفت فصل کاوش در دل پر رمز و راز سارویه طی ۱۰ سال بین سالهای ۸۹ تا ۹۹ به آثاری از دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری دست پیدا کردند. کشف لایه خشتی و سفال های دوره هخامنشی، قلعه و سکه ساسانی، سفال های مربوط به قرن سوم قبل از میلاد (سلوکی و اشکانی)، حوضخانه بنای نیمه تمام کاخ اشرف، سه تدفین و اسکلت بانوان اشکانی، گورخمره ای، کارگاه عصاره گیری انگور، کارگاه ذوب فلزات، سکه اشکانی، یک چاه ساسانی و دو چاه اشکانی (تصفیه خانه) تنها گوشه ای از رازهای ناگشوده تاریخ اصفهان قبل از اسلام در تپه اشرف است.

دفن شناسنامه باستانی اصفهان زیر خروار وعده ها
اردیبهشت امسال علیرضا ایزدی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی اصفهان در گفتگویی با خبرنگار مهر از شروع فصل جدید کاوش ها در تپه اشرف بعد از سه سال وقفه در شهریورماه آگاهی داد و اظهار داشت که سال جاری فصول کاوشی در تپه اشرف را در فضای تعاملی و پژوهشی شروع و این بخش فراموش شده از هویت باستانی اصفهان را احیا خواهیم کرد. حالا ایزدی از میراث فرهنگی اصفهان رفته و شهریور نیز از نیمه گذشته است و تپه اشرف زیر خروار وعده ها به فراموشی سپرده شده و وزارت میراث فرهنگی هیچ برنامه ای برای حفظ شناسنامه باستانی نصف جهان ندارد.
علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت دیرینه شناسی تپه اشرف در این ارتباط به خبرنگار مهر می گوید: اظهارات ایزدی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی اصفهان در مورد شروع فصل جدید کاوش در تپه اشرف فقط یک صحبت بوده است و حالا ایشان از این سمت کنار رفتند در حالیکه چند ماه قبل مصاحبه ای درباره ی تپه اشرف داشتند و برای من سوال بود اگر این تپه با عنایت به آن مصاحبه اینقدر برای ایشان اهمیت داشته چه قدمی طی مدتی که مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را برعهده داشت برای تپه اشرف برداشت؟ چرا هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی نخواست که یک دفعه بازدیدی از تپه اشرف داشته باشد و ببیند که آنجا چیست؟!
وی می افزاید: برای حمایت با بخش های دیگری رایزنی هایی داشتم تا بوسیله دیگر فصل جدید کاوش اتفاق افتد. امیدوار هستم که این دفعه میراث فرهنگی بتواند بموقع وارد عمل شود.
وضعیت تپه اشرف اسفبار است
سرپرست هیئت دیرینه شناسی تپه اشرف تصریح می کند: درخواستم از شورای شهر و شهرداری اصفهان این است که کمک نماید تا تپه اشرف از این وضعیت نابسامان بیرون آید برای اینکه تپه اشرف علاوه بر این که نیاز به جستجوهای مجدد دارد باید محصور شود.
این دیرینه شناس وضعیت فعلی تپه اشرف را بسیار اسفبار توصیف می کند و می افزاید: بنای سارویه روز به روز رو به تحلیل است و از بین می رود، به محل اسکان معتادان و کارتن خواب ها تبدیل گشته و به علت وضع موجود، یک لکه سیاه در شهر اصفهان است.

جعفری زند با اشاره به اینکه میراث فرهنگی برای تپه اشرف بودجه ندارد، خاطرنشان می کند: می کوشیم که برای این مهم بوسیله نهادهای دیگر کمک بگیریم. آخرین فصلی که در تپه اشرف کار کردیم سال ۹۹ و اسپانسر اداره آب و فاضلاب اصفهان بود و حالا سه سال در کاوش ها وقفه افتاده است.
وی می افزاید: مسئله این است که میراث فرهنگی اصفهان چون آثار تاریخی بسیاری دارد توجهی به این اثر به این مهمی نشده و نمی گردد.
سرپرست هیئت دیرینه شناسی تپه اشرف می گوید: در دوره قبلی مدیریت شهری اصفهان، اعضای شورای شهر و شهردار وقت را متقاعد کردم که برای تپه اشرف وارد عمل شوند ولی متأسفانه میراث فرهنگی با روش اشتباهی که پیش گرفت این اتفاق نیفتاد.
جعفری زند تصریح می کند: میراث فرهنگی نه فقط همکاری لازم را نکرد بلکه نسبت به این مسئله و جریان بی تفاوت ماند و حتی در شورای شهر اصفهان نیز که جلسه ای با حضور معاون میراث فرهنگی برگزار کردیم به نتیجه نرسید اما امید دارم که این گام برداشته شود هرچند تا حالا از جانب اداره میراث فرهنگی درباب فصل هشتم کاوش هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ برنامه و نشستی نبوده است.
میراث فرهنگی برای حفظ تپه اشرف پول ندارد
این دیرینه شناس ضمن اشاره به این که تپه اشرف نیازمند انجام ۵۰ فصل کاوش است، می گوید: من هیچگاه این درخواست را ندارم که پنجاه فصل پشت سر هم صورت گیرد اما حداقل یکی- دو فصل دیگر نیاز است و از همه مهم تر محصور کردن این بنا بسیار لازم است.
وی ادامه می دهد: سال ۸۹ که شروع جستجوهای ما در تپه اشرف بود، دیوار سارویه قرار شد نرده گذاری و نیروی محافظ و نگهبان در این بنا به کار گرفته شود اما از آن سال تا حالا هیچ اتفاقی نیفتاد و این تپه بی در و پیکر ماند و حتی برای نصب تابلو در این بنا گفتند پولی نداریم تا چند ماه پیش که تابلویی سیمانی نصب کردند.
سرپرست هیئت دیرینه شناسی تپه اشرف خاطرنشان می کند: میراث فرهنگی خیلی تلاشی برای تپه اشرف نکرده و نمی کند و متأسفانه این بنای تاریخی و اسرارآمیز همچنین به حال خود رهاست؛ نیاز است نهادهای مختلف وارد عمل شوند تا کاوش ها به نتیجه برسند وگرنه این تپه روز به روز تحلیل می رود، سارویه پیست موتورسواری و محل اسکان کارتن خواب ها شده و متأسفانه سال پشت سال می گذرد و هیچ اتفاقی در تپه اشرف نمی افتد.
مکاتبات برای تامین اعتبار فصل جدید کاوش در تپه اشرف انجام شد
اما شهرام امیری مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود وعده مدیرکل پیشین میراث فرهنگی در خصوص شروع فصل هشتم کاوش در تپه اشرف از شهریور ماه، تا حالا این اتفاق نیفتاده؟ به خبرنگار مهر می گوید: مشکل در تامین اعتبار است و بمحض این که اعتبار تامین و ابلاغ شود فصل جدید کاوش را در تپه اشرف شروع می نماییم برای اینکه قسمتی از تاریخ اصفهان در این تپه است.

وی با اشاره به اینکه مکاتبات برای تامین اعتبار فصل هشتم کاوش در تپه اشرف با وزارتخانه انجام شده است، می افزاید: منتظر ابلاغ اعتبار هستیم و بدون تامین آن نمی توان کار کرد ضمن این که از میزان اعتبار اطلاعی ندارم و بستگی به تصمیم تهران دارد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه تپه اشرف در سالهای قبل وضعیت وخیمی داشت، خاطرنشان می کند: هم اکنون شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده برای اینکه خانه های پشت بنای تپه اشرف خریداری شد، دیوار کشی و جلوی آن نرده کشی شد و اینطور نیست که فکر کنید رهاست به امان خدا.
تپه اشرف درگیر مسائل مالکیتی است
امیری می گوید: این محدوده درگیر مسائل مالکیتی است و بخشهایی از دو طرف خیابان مشتاق در گذشته اتفاقاتی افتاده که به آسانی نمی توان تپه اشرف را کامل محصور کرد اما تا جایی که امکان پذیر بود حصارکشی شد و برای حدود هفت هکتار از تپه اشرف سند گرفتن شد و دور بنا به ارتفاع ۸۰ تا یک متر دیوار کشی شده است.
وی ادامه می دهد: تمام خانه های اطراف تپه اشرف خریداری و تخریب شد، منطقه ای شبیه حلبی آباد در پس این تپه وضعیت فجیعی بوجود آورده بود و زباله تخلیه می کردند اما با همکاری خوب منطقه چهار شهرداری اصفهان آنجا از زباله پاکسازی شد.
بخشی از تپه اشرف زیر خیابان مشتاق دوم است
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان می گوید: متأسفانه حدود سه چهار دهه قبل خیابانی که راه اندازی شد دقیقاً از وسط تپه اشرف رد شده و الان قسمتی از تپه زیر خیابان مشتاق دوم است و به علت ساخت و سازهایی که در این خیابان شده حالا با مردم به مشکل برخوردیم و تعارضاتی وجود دارد؛ دشوار است که این هفت هکتار را دورش دیوار کشی نماییم، بحث های مالکیتی دارد اما تا جایی که امکان داشت سعی کردیم که اطراف بنا را بهینه سازی نماییم.
امیری خاطر نشان می کند: قبل تر با شهرداری اصفهان رایزنی کردیم که تپه اشرف به یک اکو موزه تبدیل گردد، متأسفانه اعتبارات سنگینی می خواهد که امید است هم وزارت میراث فرهنگی و هم شهرداری اصفهان حمایت کنند چونکه برمبنای طرحی که داریم آنجا باید یک محور گردشگری ایجاد شود تا بواسطه بازدید گردشگران وضعیت بخش محروم نشین آن منطقه مانند جی شیر بهبود یابد.

مدیریت شهری اصفهان برای تپه اشرف کمک خواهد کرد
خبرنگار مهر همین طور کوشید با رییس شورای اسلامی شهر و سازمان نوسازی شهرداری اصفهان درباب تپه اشرف گفتگو کند که بی نتیجه بود اما عباس حاج رسولی ها رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در اینباره به مهر می گوید: متولی انجام کاوش ها در تپه اشرف بیشتر اداره میراث فرهنگی است اما ما هم باید کمک نماییم که حتما حمایت خواهیم کرد برای اینکه میراث فرهنگی بودجه کافی و ساختار مناسب برای نگهداری آثار تاریخی ندارد.
وی اضافه می کند: مدیریت شهری اصفهان در ارتباط با تپه شرف کمک خواهد نمود همانگونه که تا حالا برای حفظ میراث فرهنگی شهر میلیاردها تومان هزینه کرده است و شهرداری اصفهان همیشه برای حفظ میراث تاریخی در مناطق یک، سه، پنج و شش هزینه کرده و برای تپه اشرف نیز کمک خواهد نمود.
تپه اشرف با مساحتی ۱۲ هکتاری سال ۱۳۱۰ در لیست میراث ملی کشور به ثبت رسید. بنای کهن سارویه گنجینه ای است از تاریخ و تمدن قبل از اسلام دیار نصف جهان که اسرار هزاران ساله را در خود نهفته و رازهای ناگشوده این میراث کهن و کشف و حفظ آنها برای نسل امروز و آیندگان بسیار اهمیت دارد. وجود چنین گنجینه ای در هر کشوری ظرفیتی برای اقتصاد گردشگری به حساب می آید اما شوربختانه وزارت میراث فرهنگی ایران، تپه اشرف را چون مخروبه ای بی ارزش به حال خود رها کرده است.


منبع:

1402/06/19
11:36:28
5.0 / 5
325
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , بنای تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری