گزارش مهر درباره سفرهای تابستانی ۱۴۰۲؛

آمار اقامت در هتل ها کمتر شد

آمار اقامت در هتل ها کمتر شد آثارنیوز: ضریب اشغال هتل های خیلی از شهرها در تابستان امسال، کمتر از سال قبل اعلام شده است با این وجود هتلداران همچنان به هوای خنک شهریور و انجام سفرها در آخرین ماه تابستان امید دارند.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ هتل داران کشور همچنان از ضریب اشغال اتاق هایشان ناراضی هستند. سال ۹۸ با اوج اتفاقات مختلف رو به رو بود. از سیل های متوالی عید آغاز شد و به شیوع ویروس کرونا در آخر سال ختم شد. هتلداران معتقد هستند که سال ۹۸ بدترین سال برای آنها بود چون با هر اتفاقی سفرها لغو می شد و آنها باید رزرو اتاق ها را کنسل می کردند و تاوان اتفاقات ناگهانی را می دادند. ممنوعیت سفر در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ خیلی از افراد را در آستانه ورشکستگی قرار داد بعد از آن در سال ۱۴۰۱ سفرها در تابستان رونق گرفت اما نه مانند سال های قبل از کرونا. با این وجود فعالان گردشگری به ویژه هتلداران چشم امید به تابستان ۱۴۰۲ داشتند اما آنها می گویند با آنکه نسبت به سال های کرونا میزان اشغال هتل ها بهتر شده اما همچنان این آمار به سال های قبل از ۹۸ برنگشته است. حتی تابستان امسال که امید می رفت اتفاقات بهتری بیفتد. در این زمینه احمد امینی یکی از هتلداران استان کهگیلویه و بویراحمد درباره ی میزان اقبال مسافران از هتل های این استان به خبرنگار مهر اظهار داشت: این استان در فصل تابستان یکی از مقاصد گردشگریست چون آب و هوای خوبی دارد اما تعداد هتل هایش کم است با اینحال همین هتل ها نیز در تابستان امسال مسافر نداشتند این درحالی است که تصور می کردیم پس از کرونا و پس از اتفاقات سالهای قبل، با افزایش ورود مسافر رو به رو شویم اما عواملی مانند گرمای زیاد و گرانی های گوناگون مانع سفر مردم شد. اگر این روند ادامه داشته باشد ما باید همین هتل های باقی مانده را نیز تعطیل نماییم تا از ضررهای آتی جلوگیری شود.
کم کم به فصلی می رسیم که اردبیل سردتر می شود و مسافران هم کمتر وی اظهار داشت: شهریور و اوایل مهر ماه تنها زمانهای باقی مانده برای امیدواری ما هستند. چشم ما به این ماههاست. متأسفانه بنزین سفر هم که زمانی از طرف دولت اعلام می شد؛ دیگر مطرح نیست تا مشوقی برای سفر باشد. یاسر واحدی هم از هتلداران استان اردبیل به خبرنگار مهر اظهار داشت: این استان باید در فصل گرما مسافر داشته باشد اما بپرسید چند هتل در اردبیل، درصد اشغال بالای ۵۰ درصد داشته اند. اگر این روند ادامه داشته باشد ما باید درهای هتل را تخته نماییم چون مردم کمتری تا اردبیل با خودروی شخصی می آیند. هواپیما برای اردبیل هم نداریم. این مسیر قطار هم ندارد. باید تا عادی شدن شرایط باز هم ضرر بدهیم. کم کم به فصلی نزدیک می شویم که اردبیل سردتر می شود و مسافرانش هم کمتر.
در این زمینه جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: آماری از میزان سفرها و اشغال هتل ها نداریم اما در یک ماه گذشته متوجه شدم که آمار اقامت به شدت پایین آمده است. علت را که جویا شدم مربوط می شد به موضوع بنزین در کشور. متأسفانه هر اتفاق کوچکی که در کشور می افتد نخستین و بیشترین تأثیرش را روی گردشگری می گذارد.
وضعیت اشغال هتل ها در تابستان حتی نسبت به سال قبل نیز کمتر است وی با اعلان اینکه گرمای بی سابقه هوا و تعطیلی چند روزه کشور هم در سفرها بی تأثیر نبود اظهار داشت: هتل های تعدادی از استانها هر سال آنقدر پر بودند که جای خالی نداشتند اما امسال این هتل ها هم آمار کمی داشتند مانند هتل های همدان و آذربایجان غربی. این درحالی است که در ماههای گرم سال، این استانها دمای هوای بهتری داشتند. حمزه زاده با بیان این که وضعیت اشغال هتل ها در تابستان حتی نسبت به سال قبل نیز کمتر است اما نسبت به سالهای کرونا بهتر شده است اظهار داشت: هم اکنون هواپیما برای شهرهای گردشگری پیدا نمی گردد. حتی یکی از ایرلاین ها که در استان کرمان مراکز اقامتی مختلفی دارد؛ ترجیح داده مسیرش را به خارج از کشور تغییر دهد. در صورتیکه کرمان یکی از استانهای پر تقاضا است. همین چند روز پیش برخی از رزروهای کرمان را برای شهریور ماه کنسل کرده ایم تنها بدین سبب که پرواز به کرمان کم است. حمزه زاده امیدوار است که وضعیت ضریب اشغال هتل ها در شهریور بهتر شود چون هر سال در ماه شهریور به سبب خنکی هوا، میزان سفرها افزایش می یابد. وی با اعلان اینکه خرداد امسال ضریب اقامت هتل ها در شهرهای پر مسافر نیز با کاهش روبرو بود اظهار داشت: همیشه در ماه اول تابستان با تعطیلی مدارس تا حدودی شاهد بهبود وضعیت اقامت هتل ها بودیم. حتی هتل های کیش و قشم و بوشهر از ظرفیت تکمیل خود گزارش دادند اما در حقیقت میزان اقامت کاهشی بوده چون نه فقط در کشور مکانیزم آماری درستی در عرصه گردشگری نداریم بلکه در بیشتر مواقع آمارها اشتباه گزارش می شود. نرخ اقامت چند؟ جدا از این که هتلداران موارد مختلفی را برای عدم استقبال از سفر در روزهای تابستان ارائه می کنند بد نیست نگاهی هم به نرخ هتل ها انداخته شود. نرخ هتل ها از سال ۹۷ تا کنون تغییر محسوسی داشته است. هر چند که این تغییر در خیلی از کالاها وجود داشته اما گرانی اقامت در هتل هم در مسافرت مردم بی تأثیر نیست. بدین سبب باید اظهار داشت که اگر افراد به سفر هم رفته باشند کمتر از هتل بهره برده اند. چون به عنوان مثال نرخ اقامت در هتل های ۵ ستاره کیش ۱۰ میلیون تومان به بالاست. اگر این هتل با تور خریداری شود، قیمت آن به نفری ۵ میلیون تومان کاهش می یابد اما باز هم سفر به کیش برای یک خانواده ۴ نفره کمتر از ۲۰ میلیون تومان نخواهد بود. سفر به مشهد نیز برای یک خانواده دو نفره کمتر از ده میلیون تومان نیست چون هتل های مناسب برای اقامت در مشهد هم ارزان نیستند و از شبی ۵۰۰ هزار تومان آغاز می شود و هر اندازه ستاره ها بیشتر باشد، نرخ اتاق هم بالا می رود. در همین تهران بسیاری از هتل ها در اختیار پلت فرم های سفر قرار گرفته اند و آنها نرخ اتاق سه ستاره را برای یک شب اقامت کمتر از یک میلیون تومان نمی دهند. اگر قرار باشد مسافر مدت بیشتری را در هتل اقامت کند هزینه ها به حدی خواهد بود که باید از قبل برای آن مدیریت کرده باشد. بدین سبب قیمت اتاق هتل هم یکی از دلیلهای اصلی عدم استقبال و کاهش مدت اقامت است. در این جهت هتلداران نیز باید چاره ای اندیشیده و همانطور که تقاضای تسهیلات سفر دارند، خود نیز به فکری مشوق های اقامت باشند.

1402/06/05
12:53:05
5.0 / 5
361
تگهای خبر: اقامت , پرواز , خرید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری