مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان جوین:

بنای امام زاده قاسم (ع) روستای سیرغان شهرستان جوین مرمت شد

بنای امام زاده قاسم (ع) روستای سیرغان شهرستان جوین مرمت شد به گزارش آثارنیوز، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین از مرمت بنای امام زاده قاسم (ع) این شهرستان اطلاع داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، محسن سلاطینی اظهار نمود: منابع مالی این عملیات مرمتی به مبلغ حدود ۲ میلیاردریال با مشارکت خیران، میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه تأمین شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین افزود: مرمت و استقامت بخشی این اثر تاریخی در چهار ضلع و پشت بام انجام شده است.
سلاطینی اظهار داشت: بنای امام زاده در ارتباط با دوره ایلخانی تا دوره تیموری است و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۲۵۳ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی در رابطه با این اثر تاریخ اظهار نمود: پلان اصلی بقعه از خارج به صورت هشت ضلعی است و هر یک از اضلاع آن حدود ۳ متر است، فضای داخلی بقعه به قطر بیشتر از ۵ متر است که چهار صفه در چهار جهت دارد.
سلاطینی اضافه کرد: در ارتفاع ۴ متری بنا با تشکیل گوشواره به هشت ضلعی تبدیل گشته و سپس با طاق نما به دایره و در نتیجه گنبد بنا بر آن استوار شده است. این گنبد به شکل عرقچینی و به قطر ۵ و ارتفاع دو متر است و از داخل آجری با روکش سیمان سفید و از خارج کاه و گل است، صورت قبری در نزدیک دیوار شمالی قرار دارد که ابعاد آن ۲۰/۱×۵/۲ متر و ارتفاع ۶۰ سانتی متر است و با پارچه سبز پوشانده شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین خاطرنشان کرد: ایوانی به ابعاد ۷×۶ متر در جنوب بقعه راه اندازی شده و دارای طاق تویزه و ارتفاع بیشتر از ۶ متر است و در شرق آن، راه پلّه‏ای تعبیه شده که به طرف گنبد خانه راه دارد. این بنا شباهت زیادی به بقعه خواجه معین‏الدّین جوینی مدفون در روستای «انداده» دارد و به نظر می آید که متعلق به دوره ایلخانی و تیموری باشد که در دوره صفویه مرمت شده است.

1402/05/23
10:56:13
5.0 / 5
286
تگهای خبر: بنا , تاریخ , راه اندازی , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری