میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای كه گذشت؛

خبر خوب برای شیراز

خبر خوب برای شیراز به گزارش آثارنیوز، ثبت ملی بافت تاریخی شیراز، تایید طرح طبیعتگردی آشوراده، تعطیلی موزه ها در آخر هفته، انتخاب ۸ روستای کاندید بهترین روستاهای گردشگری همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ این هفته بعد از سال ها تلاش دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی، بالاخره بافت تاریخی شیراز به ثبت رسید. در واقع در کمیته ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور، کارشناسان به این باور رسیدند که بافت شیراز ارزش ثبت ملی شدن دارد. حالا باید وزیر میراث فرهنگی نامه ابلاغ این پرونده را به استاندار فارس و مقامات دخیل دیگر عرضه کند تا این پرونده به صورت رسمی ثبت گردد و شماره ملی بگیرد.
حالا با ثبت این پرونده که سال ها طول کشید تا نظر کارشناسان وزارت میراث فرهنگی را به خود جلب نماید، هر اقدامی در جهت بازسازی، نوسازی یا تخریب، غیرقانونی خواهد بود. از هم اکنون به بعد این بافت نه تنها برای شیرازی ها بلکه برای همه مردم ایران است و باید از آن به صورت ملی حفاظت کرد.
۸ روستا کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری شدند سازمان جهانی جهانگردی UNWTO از سال ۲۰۲۱ موضوعی را تحت عنوان معرفی بهترین روستاهای جهانی گردشگری مطرح و هدف از این اقدام را پیشبرد نقش گردشگری در محافظت از روستاها عنوان نمود. این سازمان شاخصهای کلانی مانند دارا بودن منابع و جاذبه ها، مرمت و محافظت از منابع، پایداری اجتماعی، پایداری زیست محیطی، زنجیره ارزش گردشگری، اولویت و حکمرانی دولت، زیرساخت و ارتباطات و ایمنی و امنیت را برای ارزیابی روستاهای کاندید تعیین کرده است. این شاخص ها حدوداً به ۴۰ زیر شاخص تقسیم می شوند که دربرگیرنده اطلاعات جامعی از روستاهاست. بدین منظور از بین کل روستاهای کشور ۱۳۰ روستا وارد مرحله اولیه انتخاب، شدند. سپس بر مبنای شاخصهای سازمان جهانی این تعداد به ۳۰ روستا تقلیل داده شد و در نهایت بر مبنای ظرفیت اعلام شده برای هر کشور ۸ روستا بعنوان کاندیدای نهایی ایران انتخاب شدند. روستای کندوان در آذربایجان شرقی، روستای میمند در استان کرمان، روستای سهیلی در استان هرمزگان، روستای قاسم آباد گیلان، روستای کندلوس مازندران، روستای ابیانه در استان اصفهان، روستای پالنگان در استان کردستان و روستای بیشه در استان لرستان روستاهایی هستند که بعنوان نمایندگان جمهوری ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهند کرد.
اماکن تاریخی و موزه ها آخر هفته تعطیل هستند مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: تمامی اماکن تاریخی، موزه ها، پایگاه های ملی و جهانی تحت مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز پنجشنبه و جمعه، پنجم و ششم مردادماه ۱۴۰۲ مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل می باشد. موزه ها، کاخ موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی زیر پوشش وزارت خانه میراث فرهنگی در ایام ۱۴ خرداد بمناسبت رحلت حضرت امام خمینی (ره)، بیست و یکم ماه رمضان بمناسبت شهادت حضرت امام علی (ع)، بیست و پنجم شوال بمناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، نهم و دهم محرم بمناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی و بیست و هشتم ماه صفر بمناسبت رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تعطیل می باشد. علاقه مندان برای بازدید می توانند روز شنبه هفتم مردادماه ۱۴۰۲ به موزه ها و اماکن تاریخی رجوع کنند.
۱.۴ میلیون نفر توریست به ایران آمدند آمار گردشگران ورودی در سه ماه اول سال قبل ۹۸۶ هزار و ۶۵۲ نفر بوده که این آمار سال جاری به یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۲۲ نفر رسیده است. معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی اخیرا در گزارش عملکرد خود در سال ۱۴۰۲ آورده که روند رشد گردشگران ورودی به ایران بعد از بحران جهانی کرونا در حال افزایش می باشد. تعداد کل گردشگران ورودی به ایران در سه ماه نخست سل جاری یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۲۲ نفر بوده است که این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است. طبق این آمار، در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ آمار گردشگران ورودی ۹۸۶ هزار و ۶۵۲ نفر بوده است که این آمار سال جاری به یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۲۲ نفر رسیده است. همینطور بررسی آمار در هر ماه از فصل بهار نشان داده است که این آمار در هر ماه رشد داشته است.
طرح طبیعت گردی آشوراده تأیید شد سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت گردی که با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و هم حسین میررجبی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بعنوان اعضای کمیته ملی طبیعت گردی در حضور علی محمد زنگانه استاندار استان گلستان برگزار شد، مبحث پروژه طبیعت گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری بعنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از جانب شخص رئیس جمهور در مسافرت استانی گلستان، عنوان شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت.
با توجه به این که طرح پیشنهادی استان گلستان ویژه طبیعت گردی در جزیره آشوراده دارای دو بخش است و شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره و ۱۳۸ هکتار بعنوان سایت پشتیبان در بندر ترکمن می شود، ازاین رو تعامل صورت گرفته تنها ویژه بخش نخست انجام گرفت.
نظر به مباحث مطروحه در جلسه مذکور، اقامت شبانه در طرح سایت پلان پیشنهادی حذف و مقرر شد اقامت در بافت روستایی موجود در جزیره آشوراده صورت پذیرد. بر این اساس در قسمت نخست که شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره آشوراده می شود سازه ها به صورت سبک و با کاربری تفریحی، پذیرایی، فضای سبز، برگزاری غرفه صنایع دستی و گردشگری و عرضه خدمات عمومی در نظر گرفته خواهد شد. همینطور بخش دوم این طرح بعنوان پروژه پشتیبان در بندر ترکمن هم به سازه های سنگین همانند کاربری های اقامتی شامل هتل، مجتمع های اقامتی و سایر کاربردهایی که احتیاج به سازه سنگین دارد، اختصاص می یابد.
استفاده از ظرفیت فرابورس و حمایت خیرین در بهبود وضعیت سفر این هفته علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور با حضور در جلسه کمیته نمازخانه ها و سرویسهای بهداشتی بین راهی ذیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور که به مسئولیت ستاد اقامه نماز بعنوان یکی از اعضای اصلی در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت مبحث اقامه نماز و عرضه خدمات شایسته به نمازگزاران و گردشگران همچون موضوعات ملموسی است که نشان از تقید واقعی به دینداری دارد. با عنایت به نیاز جدی به ارتقای وضعیت موجود مسئولیت واحد به ستاد اقامه نماز بعنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور واگذار شده است و پیرو این اقدام ضمن کسب حمایت سایر ارگان های اجرایی و عضو ستاد، درحال پیشبرد چندین محور اجرایی در زمینه بهبود وضعیت نظافت، بهداشت و نگهداشت نمازخانه ها و سرویسهای بهداشتی بین راهی هستیم. رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور اضافه کرد: طی اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته الان با راه اندازی بخش ثبت شکایات از سرویسهای بهداشتی در سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ زیر نظر کانون اتومبیلرانی و جهانگردی بعنوان بخش تابعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و هم ایجاد سامانه راهنماز بعنوان سامانه ارزیابی نمازخانه های بین راهی توسط ستاد اقامه نماز، بستر مساعدی برای ارزیابی وضع موجود و رفع سریع نقصها بوجود آمده است و همینطور در تلاش هستیم تا با مکان یابی واحدهای مربوطه در نرم افزارهای مکان یاب تلفن همراه ضمن آمایش و تسریع در عرضه خدمات، وضع موجود را ارتقا دهیم.

1402/05/06
18:20:17
5.0 / 5
333
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , ایمنی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری