حج رکورد می شکند؟

حج رکورد می شکند؟ به گزارش آثارنیوز، بررسی نمودار پرفراز و نشیب شمار زائرین حج در ۲۳ سال گذشته نشان داده است در سال ۲۰۱۲ شاهد برگزاری بزرگترین حج تاریخ بوده ایم؛ رکوردی که شاید سال جاری شکسته شود.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بر مبنای اطلاعات درج شده در وبسایت آماری «Statista» که به بررسی شمار زائرین خارجی حج از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱ میلادی پرداخته است، در اولین سال مورد بررسی (۱۹۹۹ میلادی) در مجموع یک میلیون و ۸۱۹ هزار نفر زائر از کشورهای خارجی به حج رفتند و این روند برای هشت سال پی در پی تا سال ۲۰۰۷ به سیر صعودی خود ادامه داد.
بدین سان در سال ۲۰۰۰ (یک میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۶۳ نفر)، ۲۰۰۱ (دو میلیون و ۴۱ هزار و ۱۲۹ نفر)، ۲۰۰۰۳ (دو میلیون و ۱۲ هزار و ۷۴ نفر)، ۲۰۰۴ (دو میلیون و ۱۶۴ هزار و ۴۷۹ نفر)، ۲۰۰۵ (دو میلیون و ۲۵۸ هزار و ۵۰ نفر)، ۲۰۰۶ (دو میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۳۶ نفر) و ۲۰۰۷ (دو میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۲۵ نفر) به سفر حج رفتند.
در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ شمار زائرین حج با شیب ملایمی روند کاهشی را شروع کرد و به ترتیب به دو میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۸۹ نفر و دو میلیون و ۳۱۳ هزار و ۲۷۸ نفر رسید.
سه سال منتهی به ۲۰۱۲ شامل بزرگترین رشد در شمار زائرین ورودی حج بود؛ در سال ۲۰۱۰ (دو میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۹۹ نفر)، ۲۰۱۱ (دو میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۱۷ نفر) و در سال ۲۰۱۲ در مجموع سه میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۷۳ زائر به سفر حج رفتند؛ رقمی که تا به امروز یک رکورد به حساب می آید، ازاین رو ۲۰۱۲ را میتوان سال برگزاری بزرگترین حج تاریخ از گذشته تابحال دانست.
بعد از ثبت رکورد تاریخی در سال ۲۰۱۲ با آغاز طرح توسعه حرمین شرفین و کاهش سهمیه حج کشورهای اسلامی، شمار زائرین حج در سال ۲۰۱۳ سقوط قابل ملاحظه ای داشت، به صورتی که جمعیت حجاج در آن سال به یک میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۴۹ نفر رسید.
نمودار شمار زائرین خارجی حج از سال ۱۹۹۹ میلادی


منبع:

1402/04/06
13:05:43
5.0 / 5
323
تگهای خبر: بنا , تاریخ , سایت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری