در مراسم گرامی داشت هفته میراث فرهنگی؛

برترین های عرصه موزه های کشور مورد تجلیل قرار گرفتند

برترین های عرصه موزه های کشور مورد تجلیل قرار گرفتند به گزارش آثارنیوز، در مراسم گرامی داشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها از برترین های موزه داری کشور تجلیل به عمل آمد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، احمد محیط طباطبایی امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مراسم گرامی داشت آغاز هفته میراث فرهنگی که با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در محل موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: همه افرادی که در موزه ها فعالیت دارند قابل احترام و قابل تحسین هستند چون این افراد به آینده و به نسل بعد فکر می کنند. وی اظهار داشت: توسعه صورت نمی گیرد مگر مبتنی بر میراث فرهنگی و موزه ها باشد. طباطبایی افزود: موزه توسعه یافتگی یک جامعه را نشان داده است. جوامع پیشرفته تعداد زیادتری موزه دارند. کسی که نگاه موزه ای دارد آینده برایش مهم می باشد و کسی که گذشته را نمی خواهد بطور حتم آینده را هم نمی خواهد. رئیس ایکوم اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید مبحث موزه را به صورت جدی در جامعه دنبال کند و بعنوان یک محیط پویا باید این مورد پیگیری شود. بعنوان مثال یکی از مباحثی که باید از جانب این وزارت خانه دنبال شود ایجاد موزه های مجازی است. محیط طباطبایی در ادامه اظهار داشت: موزه ها تکنولوژی بالاتری را می خواهند اما حقیقت امر اینست که موزه به موزه دارش شناخته می شود و اینجا است که اهمیت موزه دار و پشتیبانی از آنها توجه دوچندانی می یابد. او در انتها صحبت های خود تصریح کرد: همه باید قدردان تلاشهای موزه داران باشیم و توجه به موزه و موزه داری را به صورت جدی پیگیری نماییم. رویکرد کیفی را در اداره کل موزه ها در نظر گرفتیم مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه ها هم در این مراسم اظهار داشت: رویکرد کیفی را در اداره کل موزه ها در نظر گرفتیم و با پشتوانه دکتر دارابی و توانایی های وی توانستیم مسیر را درست طی نماییم. وی ادامه داد: نیازمند راهبردهای جدید بودیم، خیلی از زیرساخت ها بخصوص در حوزه مالی و منابع انسانی احتیاج به بازبینی داشتیم. با تدابیر و پیگیری های مهندس ضرغامی و قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در این دو حوزه اتفاق بزرگی افتاد به صورتی که مجوز استخدام ۳۸۸ نفر به شکل پیمانی و از راه برگزاری آزمون استخدامی کشور با پیگیری های مهندس ضرغامی امسال دریافت شد. که از این تعداد ۲۲۰ نفر از موزه داران جوان جذب خواهند شد و در مرحله بعد بیشتر از یک هزار و ۲۰۰ نفر را جذب موزه خواهیم کرد. ادیب زاده از برگزاری ۲۶ دوره آموزشی برای کارشناسان موزه ها اطلاع داد و خاطرنشان کرد: تلاش می نماییم تا این آموزش ها تداوم پیدا کند. مدیرکل موزه ها اظهار داشت: ۳۱ موزه خصوصی وابسته و غیر وابسته به تعداد حوزه های کشور افزوده شد به صورتی که هم اکنون ۸۲۸ موزه در سطح کشور فعال می باشند. از توسعه فضاهای کمی فاصله گرفتیم تا به ارتقای کیفی برسانیم. وی افزود: ۱۳ پرونده استرداد اشیای تاریخی داشتیم که با همکاری وزارت امورخارجه این پرونده ها را پیگیری کردیم و در حال انجام می باشد.
ادیب زاده تصریح کرد: تلاش می نماییم تا پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم می خواهیم بخش خصوصی را وارد ارتقای کیفی موزه ها نماییم و جذب سرمایه توسط بخش خصوصی و مسئولیت های اجتماعی داشته باشیم. مدیرکل حوزه ها اظهار نمود: وبسایت اداره کل موزه ها به روز شده و سال جاری شماره ۴۹ فصلنامه موزه ها را در تابستان سالجاری به چاپ می رسانیم.
او در رابطه با کشفیات اخیر یگان حفاظت میراث فرهنگی اظهار داشت: اخیرا ۳ هزار و ۶۰۰ قطعه شیء تاریخی پرارزش در فرودگاه امام خمینی (ره) توقیف شد. نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروهای فراجا عزم جدی برای مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی دارند. لوح نقش برجسته ساسانی به ایران باز می گردد و پیگیر بازگرداندن پرتره مظفرالدین شاه و الواح هخامنشی هستیم. ادیب زاده بیان نمود: امیدواریم در اداره کل موزه ها با همکاری بتوانیم از تخصص حوزه دانشگاهی بهره ببریم. در این اداره کل به روی دانشجویان و پژوهشگران باز است. دکتر دارابی دغدغه موزه ها را دارند و تلاشهای شبانه روزی در این حوزه می دهند. اساسا کمبودهایی داریم خوشحال می شویم این موارد را مطرح کنید. تجلیل از برترین های عرصه موزه های کشور در قسمت پایانی این مراسم برترین های عرصه موزه های کشور با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد تجلیل قرار گرفتند. در این مراسم مهناز اسدالله از سعدآباد، غلامرضا حمیدی از کاخ گلستان، تکتم به روش از باغ اکبریه بیرجند، مهناز اسدی از نیاوران، پرستو قاسمی از رختشویخاته زنجان در قسمت مدیر موزه، مسئول موزه ها و موزه داران و محبوبه علی اکبر نظری از نیاوران و اکرم فیاض از کاخ گلستان در قسمت راهنمای موزه ها تجلیل به عمل آمد. همینطور در قسمت دیگری از این مراسم، نرگس پور نور محمدی از سیستان و بلوچستان، غلامرضا یزدانی از آذربایجان شرقی، صوله شادکام از خراسان شمالی، حمیده یعقوبی از سیستان و بلوچستان، سحر فوروزان پور از فارس، محسن حیدری از بوشهر، سجاد مزنگ زاده از کرمان، ایرج نبی پور از بوشهر، وحید قاسمی از تهران، عالم تاج هدایت از تهران، نوید صالح بند از موزه آبگینه، نینا رضایی از موزه ملی، پروانه اسکاش از نیاوران، لیلا سوداگر از موزه عباسی و الهه حریریان فعال بخش کودک و نوجوان در قسمت های موزه دار خصوصی، مرمت گر خصوصی، موزه های غیر وابسته، موزه های وابسته و اهداکنندگان مورد تجلیل قرار گرفتند.


منبع:

1402/02/29
15:26:14
5.0 / 5
351
تگهای خبر: آموزش , تاریخ , سایت , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری