نقش برجسته بهرام دوم مرمت شد

نقش برجسته بهرام دوم مرمت شد واحد حفاظت و مرمت پایگاه جهانی تخت جمشید، نقش برجسته بهرام دوم را که گرفتار لطمه دیدگی های گوناگون شده بود، مرمت کرد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از اتمام پروژه حفاظت و مرمت نقش برجسته بهرام دوم در نقش رستم آگاهی داد و عنوان کرد: محوطه نقش رستم دارای بیشترین نقش برجسته های تاریخی از دوران ساسانی است و همچون آنها نقش برجسته منسوب به بهرام دوم است که در دو صحنه جداگانه در زیر آرامگاه داریوش بزرگ تصویر شده است. حمید فدایی افزود: این نقش برجسته سنگی که برای قرن ها در معرض دید و گاه دسترس رهگذران و بازدیدکننده های محوطه قرار داشته با لطمه های گوناگون و متنوعی مواجه بوده است که عمده ترین آنها متورق شدن سطح نقوش و ایجاد ترک و شکستگی های فراوان در سطح اثر بوده است، بدین سبب موضوع حفاظت از این نقش در اولویت برنامه واحد حفاظت و مرمت تخت جمشید قرار گرفت. فدایی اظهار نمود: حفاظت از این نقش برجسته در محوطه نقش رستم توسط تیمی متشکل از متخصصین مستندنگار و نقشه بردار، کارشناس حفاظت، استادکار و نیروی فنی مرمت و عتیقه شناس در محوطه نقش رستم به مدت حدود ۵ ماه به انجام رسید. مصطفی رخشنده خو کارشناس ارشد حفاظت و مرمت و سرپرست این پروژه حفاظتی اظهار داشت: عملیات حفاظت و مرمت این نقش برجسته شاخص ساسانی با تدوین و تصویب طرح در شورای فنی در زمستان سال ۱۳۹۹ و با مبادرت به مستندنگاری دقیق آن به روش فتوگرامتری اثر شروع شد.
وی اظهار داشت: بعد از تجهیز کارگاه، موضوع لطمه نگاری دقیق نقش برجسته بمنظور دسترسی به طرح حفاظت و مرمت اثر دنبال شد. وی ادامه داد: با تکمیل لطمه نگاری و انجام مطالعات پایه، رویکرد حفاظتی لازم که مبتنی بر استواری بخشی قسمت های سست و پوسته شده سنگ بود انتخاب و بمنظور پایداری بیشتر نقوش برجسته در مقابل عوامل فرساینده محیطی، اعمال شد.

لیلی رضوی کارشناس حفاظت و مرمت و از اعضای این پروژه حفاظتی نیز خبر داد: بر روی این دو نقش برجسته شاخص دوره ساسانی، قبل از این هیچگونه عملیات حفاظت انجام نشده بود. بدین سبب اقداماتی از قبیل پاکسازی رسوبات از سطح نقوش، تزریق مواد استواری بخش در پشت قطعات سست و درحال جداشدن نقوش سنگی و ملات گذاری درون ترک ها و بخش های کمبود سنگ در اولویت قرار گرفت. وی اشاره کرد: در مرمت قسمت های مختلف نقوش برجسته از مواد و مصالح فرآوری شده آهکی و مرمتی که قبل از این در حفاظت دیگر بخش های مجموعه بکار رفته است، با رنگ و بافتی متناسب با ساختار سنگ تاریخی استفاده شده است.

1400/10/21
23:15:53
5.0 / 5
642
تگهای خبر: تاریخ , تخت جمشید , تصویر , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری