رئیس دانشگاه خبر داد

راه اندازی موزه علم در دانشگاه تهران با كمك خیرین

راه اندازی موزه علم در دانشگاه تهران با كمك خیرین به گزارش آثارنیوز رئیس دانشگاه تهران از طریق اندازی موزه علم با کمک خیرین در این دانشگاه اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به این که نقش این موزه کاملاً تعاملی است و از دایره حفظ و نگهداری اشیا خارج می شود، می تواند زنجیره موزه های دانشگاه را در حوزه های مختلف علم، فرهنگ، هنر، مهندسی و کشاورزی تکمیل کند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در افتتاحیه نخستین همایش علمی و جشنواره موزه های دانشگاهی کشور که در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: به اشتراک گذاشتن دانش و بهره برداری از دیدگاه ها و نقطه نظرات عرضه شده، فلسفه برگزاری چنین نشست هایی است. با فضای گفتمانی که در این شرایط ایجاد می شود، باید تلاش کرد تا شبکه های سازنده گسترش پیدا کند. امیدوارم که این کنفرانس با حضور فعال متخصصان ذیربط به نتایج مهم و ملموسی برسد، ما هم در دانشگاه تهران جهت تحقق اهداف چنین نشست هایی تمامی تلاش خویش را خواهیم کرد.
وی ادامه داد: حضور مسؤلان و صاحب نظران قوت قلب و پشتوانه ای برای نتایجی است که در نشست های این همایش گرفته خواهد شد، البته امید دارم دستاوردهای آن به مرحله اجرا درآید. در دانشگاه تهران معتقدیم که برای مباحث مکتوب شده باید در ابتدا برنامه اجرایی تدوین شود و در نهایت این برنامه ها به مرحله اجرا برسند. طرح بحث ها و گفتگو در زمینه های مختلف اولین گام است و عدم تعهد به آنها همواره می تواند نتایج معکوسی را به همراه آورد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت از جهاتی موزه های دانشگاهی با دیگر موزه ها تفاوت دارند، تصریح کرد: با اینکه موزه ها مکان و روشی برای نگهداری اقلام، دستاوردها و نشانه های پرارزش جامعه هستند، اما قاعدتاً موزه در دانشگاه بخشی از آموزش و مدارک پژوهشی به حساب می آید. موزه ها باید برای دانشجو آموزش را عملی تر، ملموس تر و پژوهشها را کاربردی تر کنند. ازاین رو وقتی موزه ها در دانشگاه وارد می شوند با پشتوانه علم و دانش و بودن افرادی که جویای علم هستند، باید کاربرد مضاعف تری داشته باشند.
دکتر نیلی با عنوان این که در دانشگاه به عمق آنچه که در یک موزه است و می تواند گذشته ما را به امروز متصل کند، باید اهمیت داد، خاطرنشان کرد: موزه ها باید بتوانند بخشی از همان مدیریت دانشی را که امروز خیلی مطرح است، بگونه ای شکل دهند. مدیریت دانش می گوید هر آنچه که دارید، مکتوب کنید، در شبکه ها قرار دهید و به اشتراک بگذارید و موزه یکی از بهترین شیوه ها برای دستیابی به همین مبحث است. حال اگر بخواهیم فقط به موزه های دانشگاه تهران بپردازیم، باید گفت به جز موزه های باغ نگارستان و مقدم سایر موزه های دانشگاه در تله ساختار و بروکراسی افتاده اند.
ایشان در ادامه سخنان خود اظهار نمود: هم اکنون شرایط موزه ها بگونه ای است که هم دانشجویان از این امکانات بهره ای نمی گیرند و هم نمی توانیم در اختیار مردم قرار دهیم. با عنایت به شعار مسئولیت اجتماعی و تعامل دانشگاه و جامعه که امروز در دانشگاه بسیار پررنگ است، به دنبال این هستیم که از خود موزه بعنوان یک زبان جدید جهت گفتمان با جامعه استفاده نماییم، حضور جامعه در دانشگاه از مسیر موزه یک فضای جدیدی را برای دانشگاه جهت تعامل با جامعه بوجود می آورد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پشتوانه علمی که در دانشگاه است، می تواند به ارتقای علمی و فرهنگی بیشتر جامعه کمک نماید، اظهار داشت: در این خصوص تفکرات بسیاری صورت گرفته است که چگونه می توانیم شرایطی فراهم آوریم تا موزه هایی همچون موزه دیرینه شناسی دانشگاه که گنجینه بزرگی از نتایج کاوش ها و دستاوردهای استادان همین دانشگاه است را به سطح دسترسی برسانیم تا جامعه بتواند از آن بهره مند شود. البته طرح هایی داریم که با مشارکت بخش خصوصی مقرر است تحولاتی ایجاد شود.
دکتر نیلی ضمن اشاره به راه اندازی موزه علم با کمک خیرین دانشگاه تهران اضافه کرد: مسأله ای که فکر می کنم شاید بتواند این زنجیره را کامل تر کند و همه این فرآیندها را بهتر در مدار قرار دهد، موزه علمی است که دانشگاه تهران با کمک خیرین در دست راه اندازی دارد. این موزه ظرفیت فوق العاده ای را ایجاد خواهد نمود و با عنایت به این که نقش این موزه کاملاً تعاملی است و از دایره حفظ و نگهداری اشیا خارج می شود، می تواند زنجیره موزه های دانشگاه را در حوزه های مختلف علم، فرهنگ، هنر، مهندسی و کشاورزی تکمیل کند. امیدوارم این پروژه هر چه زودتر به سرانجام برسد.
وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: حدود پنج سال است که دانشگاه درگیر مسأله راه اندازی این پروژه است که امیدوارم با همکاری نهادها و مسؤلان ذیربط این کار پرارزش به انجام رسد. تحقق این طرح می تواند بگونه ای مفهوم موزه دانشگاهی را متحول کند و نقش تعامل با جامعه و ایجاد زنجیره بین حوزه های مختلف را شکل دهد. من از همه همکاران و کسانی که در برگزاری این همایش مشارکت داشته اند و بخصوص دکتر سرسنگی قدردانی می کنم. شاید لازم باشد در آینده یک اتحادیه موزه های دانشگاهی شکل بگیرد، اگر این اتحادیه در ایران راه اندازی شود، می تواند به اتحادیه جهانی هم متصل شود و تا ما بتوانیم از ظرفیت های بین المللی بیشتر استفاده نماییم، البته این مورد باید بیشتر بررسی شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه دکتر مجید سرسنگی، رئیس همایش هم در ابتدای این مراسم اظهار داشت: بحث موزه های دانشگاهی به اندازه ای واضح است که شاید لزوم نداشته باشد در مورد برگزاری این همایش سخنی بگویم. دانشگاه تهران بدون شک بیشترین موزه ها را در میان دانشگاه های کشور دارد، البته در کنار یادآوری های رئیس دانشگاه تهران احساس ما هم بر این بود که باید بیشتر موزه ها را قابل دسترس و استفاده برای عموم مردم جامعه نماییم.
وی با اظهار این که موزه های ارزشمندی در دانشگاه تهران است، اضافه کرد: اما باغ موزه نگارستان و مقدم طبیعتاً بعد فرهنگی و هنری بیشتری دارند. موزه های تخصصی بسیار خوبی در دانشکده ها و پردیس های مختلف دانشگاه وجود دارد. تفکر ما بر این بود که بر روی این مسأله بیشتر باید کار شود تا اقشار مختلف بتوانند از این حوزه بهره مند شوند. کارهای خوبی در این حوزه انجام شده، بخصوص تشکیل شورایعالی سیاستگذاری در حوزه موزه ها که به ریاست رئیس دانشگاه تهران و بخش عمده ای از کسانی که در رابطه با موزه های دانشگاهی هستند، تشکیل شده است. برنامه های مختلفی هم طراحی شده که یکی از این برنامه ها برگزاری این همایش بوده است.
دکتر سرسنگی خاطرنشان کرد: دانشگاه بر مبنای مسئولیت اجتماعی که دارد، این برنامه را به صورت ملی برگزار کرده است تا بر این اساس این فرصت را فراهم نماییم تا همه دانشگاه های کشور که در حوزه موزه داری دانشگاهی فعالیت می نمایند، بتوانند در این برنامه شرکت نمایند. این همایش به همت همکاران طراحی و برگزار شده است و امیدوارم که آثار خیر آن بتواند در بحث موزه داری در کشور تأثیرگذار باشد.
رئیس همایش با اشاره به اینکه نخستین همایش علمی و جشنواره موزه های دانشگاهی کشور در دو بخش طراحی شده است، اظهار داشت: در نظر داشتیم در فضای باز باغ نگارستان غرفه ایجاد نماییم تا از دانشگاه های مختلف که موزه دارند هم جهت حضور دعوت به عمل آوریم، اما مسائل کرونا مانع از این اقدام شد. جشنواره شامل دو بخش مسابقه در حوزه های عکاسی، نقاشی، فیلم کوتاه و ادبیات و همینطور بخش علمی است که تعداد قابل توجهی مقاله به دبیرخانه رسیده است که از این بین تعدادی مقاله عرضه خواهد شد.




منبع:

1400/02/27
19:52:28
5.0 / 5
1169
تگهای خبر: آموزش , بنا , جشنواره , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری