گزارش آثارنیوز از آخرین جزئیات پروژه پرورش لارو میگو در ساحل بندر مقام

حضور مسئولان هرمزگان در بندرمقام

حضور مسئولان هرمزگان در بندرمقام آثارنیوز: ایسنا/هرمزگان فرماندار شهرستان بندرلنگه به تشریح آخرین جزئیات پروژه پرورش لارو میگو در ساحل بندر مقام پرداخت.



«بندر مقام» از توابع بخش شیبكوه در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است. دهستان آن زمانی مقر حكومت قبیله «بنی حمّاد» بود و هنوز هم بقایایی از آثار آن دوره در این منطقه دیده می شود. بندر صیادی مقام دروازه ورودی جزیره «لاوان» نیز است. وجود عارضه های زمین شناسی در ساحل «مُكسّر» نیز این منطقه را به لحاظ گردشگری مطرح كرده، با این وجود چندی قبل فیلمی از این ساحل منتشر گردید كه نشان می داد لودری درحال خاك برداری ساحل است. طبق تایید مدیركل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان برای این بخش از ساحل مجوز پرورش لارو میگو صادر گردیده است.

بسیاری از فعالان گردشگری و محیط زیست و رسانه ها نسبت به واگذاری این بخش از ساحل از بندر مقام واكنش های اعتراضی داشتند. روزهای دوشنبه و سه شنبه در ادامه واكنش هایی كه به فضای مجازی كشید، زنجیره انسانی در این بخش از ساحل بندر مقام كه درحال خاك برداری بود، تشكیل شد و در ادامه فرماندار بندرلنگه تا زمان مشخص شدن نتیجه بررسی های تكمیلی، دستور توقف خاك برداری و اجرای این پروژه را صادر كرد.

اما روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه در فیلم تازه ای، همان لودر درحال تخریب ساختمانی است كه در جریان این پروژه در این بخش از ساحل بندر مقام ساخته شده بود.

در همین خصوص فرماندار شهرستان بندرلنگه در گفت و گو با ایسنا، اضافه كرد: روز گذشته(۱۸ دی ماه) طی بازدیدی با حضور مسئولان استانی از همچون دادستان كل استان هرمزگان، فرماندار بندرلنگه، مدیران محیط زیست، منابع طبیعی و شورای محل و امام جماعت بندرلنگه نیز این مساله مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

علی نیكویی با اشاره به اینكه بعد از بررسی صورت گرفته قسمتی از این پروژه نیز خارج از موافقت نامه صادره بود كه سریعأ دستور تخریب آن صادر شد، اظهار نمود: سایر اقدامات صورت گرفته در امتداد چارچوب قانونی بوده و با حفظ تمامی حریم های قنونی انجام شده است.

وی با اشاره به اینكه اولولیت نخست مان رعایت الزامات زیست محیطی و در كنار پشتیبانی از تولیدكنندگان داخلی است، افزود: به طور قطع هرجا شاهد باشیم قانون رعایت نشده بطور قاطع برخورد خواهیم كرد.

فرماندار شهرستان بندرلنگه درانتها اظهار داشت: به طور قطع این پروژه و سایر پروژه ها نیز بطور مرتب رصد شده و هرجا تخطی از قانون مشاهده شود نیز تذكرات لازم داده می شود.

مدیر كل منابع طبیعی هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، اضافه كرد: ابتدا باید بگویم این زمین های اعلام شده به هیچ وجه برای پرورش میگو نبوده برای اینكه زمین ۳ هكتاری برای ان كار توجیه اقتصادی ندارد و پرورش میگو به زمینی بالاتر از ده ها هكتاری نیاز دارد.

امید ذاكری با اشاره به اینكه در این پروژه باید حریم قانونی رعایت شود، اشاره كرد: این كار طبق قانون صورت گرفته و مورد بررسی ناظرین هم قرار می گیرد.

وی افزود: این پروژه مجوز ۱۹ گانه ای از ارگان های ذی ربط نیز دریافت كرده و منابع طبیعی هرمزگان یكی از این ارگان ها است.

ذاكری با ذكر این نكته كه امور اراضی استعلامات مربوطه را انجام می دهد، عنوان كرد: یكی از استعلامات مربوط به واگذاری زمین برای منابع طبیعی ارسال می شود تا مشخص شود كه زمین قابلیت واگذاری دارد با خیر.

وی مطرح كرد: برمبنای روند واگذاری زمین به شركت تكثیر میگو از فرمانداری و بخشداری این منطقه نیز استعلامات لازم به عمل آمده است.

مدیركل منابع طبیعی استان هرمزگان با ذكر این نكته كه محل فعالیت شركت تكثیر میگو در بندر مقام با محل اعلام شده در فضای مجازی متفاوت می باشد، تشریح كرد: اراضی واگذار شده به شركت در محل زندگی و تخم گذاری لاك پشت ها نیست چونكه در این صورت مجوزی از طرف محیط زیست استان هرمزگان صادر نمی شد.

كنشگر اجتماعی و محیط زیست و دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری، كه هنگام تخریب در صحنه شاهد بوده است، به ایسنا اظهار داشت: روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه هیاتی متشكل از دادستان كل استان هرمزگان، فرماندار بندر لنگه، مدیران محیط زیست، منابع طبیعی و شورای محل و امام جماعت بندرلنگه در محل اجرای این پروژه حضور داشتند و بعد از بررسی های میدانی و ارزیابی ایرادها، ساختمانی كه در تعرض با حریم ۶۰ متر دریا و خارج از اراضی واگذار شده به این پروژه بود، تخریب شد. البته نتیجه نهایی بررسی ها و نظارت این هیات هنوز اعلام نشده است.

فاروق خلیلی افزود: این پروژه با دستور فرماندار بندرلنگه همچنان درحالت تعلیق است و فعلا دستوری برای توقف كامل آن صادر نشده است.

داود میرشكار ـ مدیركل دفتر حفاظت زیست بوم های دریایی و ساحلی سازمان محیط زیست - قبل تر اظهار داشته بود: این پروژه مجوز ۱۹ گانه ای از ارگان های ذی ربط حتی وزارت میراث فرهنگی و محیط زیست را دریافت كرده است و فعالیت این سایت خارج از محدوده ممنوعه ۶۰ متری خط ساحلی است.

همچنین رضا برومند ـ مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ـ در گفت و گو با ایسنا، این سازمان را ذی مدخل در این جریان نمی داند و تاكید می كند: این بخش از ساحل، پهنه گردشگری و میراث فرهنگی نبوده است.

وی ادامه می دهد: این پروژه در اراضی ملی درحال اجرا بوده و بنا بر این كارگروه استانی مجاز است متناسب با نیاز استان مجوزهای لازم را صادر كند.

برومند درباره اراضی ملی این توضیح را می دهد كه كاربری این اراضی معمولا معین نمی باشد بدین سبب وقتی كاربری برای آن تعریف می شود باید از دستگاه های مختلف استعلام بگیرند كه این پروژه همه استعلام ها را داشته و موضوع آن هم مشخص بوده است. از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان هم استعلام مربوطه گرفته شده اما ساحل در پهنه میراث فرهنگی و گردشگری نبود. با این وجود فرماندار تا مشخص شدن نتیجه بررسی ها پروژه را متوقف كرده است.

پیشتر مدیركل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، اضافه كرد: روز گذشته بعد از انتشار تصاویری در فضای مجازی بلافاصله كارشناسان خودرا به منطقه موردنظر اعزام كردیم.

حبیب مسیحی با اشاره به اینكه ابتدا باید گفت آنجا كارگاه تكثیر لارو میگو است نه مزارع پرورش میگو و تفاوت های بسیاری بین این دو مورد است، اظهار نمود: كارشناسان اعلام نمودند فاصله هایی كه بین صخره ها و محل مته كاری صورت گرفته بیشتر از ۳۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینكه بحث وجود لاك پشت در آن منطقه موردبررسی گرفت و حتی از بومیان منطقه نیز سؤال شد كه به هیچ وجه در آن ناحیه فعالیت بهره بردار هیچ لاك پشتی تخم گذاری نكرده و وجود نداشت، بیان كرد: باید گفته شود در تصاویر ارائه شده نیز كمی شیطنت نیز انجام شده و تصاویر شیدور و قشم به سبب زیبایی منحصربه فردش نیز هم وجود دارد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینكه حال اگر ازلحاظ گردشگری این منطقه نیز اهمیت دارد بنده متولی این امر نیستم و باید اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز وارد شود، افزود: باید این نهاد نیز پهنه های گردشگری را مشخص و ابلاغ كند و در استعلامات نیز مجوز بلامانع صادر نكرده و بگوید مناطق گردشگری بهره برداری گردشگری شود.

وی افزود: كارگاه امور زیربنایی استان هرمزگان نیز مجوز تغییر كاربری یك نقطه را صادر می كند و تمامی دستگاه های متولی نیز اظهارنظر می كنند.

مسیحی درانتها با تاكید بر اینكه باید در تمامی پروژه ها ضوابط زیست محیطی رعایت شود، اضافه كرد: اگر ازلحاظ گردشگری آن منطقه اهمیت دارد باید فرمانداری شهرستان بندرلنگه وارد كارشده و با وساطت كاربری این نقطه را به بهره بردار گردشگری دهد و نقطه ای دیگر را به بهره بردار فعلی دهند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4


منبع:

1398/10/21
14:25:05
5.0 / 5
4561
تگهای خبر: بنا , دانلود , زندگی , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری