سرقت كتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده است

سرقت كتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده است به گزارش آثارنیوز مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اظهار داشت: سرقت كتیبه های آب انبار ملاوردیخانی قزوین محرز شده و پلیس آگاهی پیگیر این سرقت است و اداره كل میراث فرهنگی هم با تمام توان در حال پیگیری این ماجراست و حمایت می نماییم تا با كمك نیروی انتظامی سارقین دستگیر شوند.



علیرضا خزائلی مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در گفتگو با ایسنا منطقه قزوین، اظهار نمود: در گزارشی كه از مرجع قضایی، كلانتری محل، سامانه پلیس 110، متولی موقوفه ملاوردیخانی و یگان حفاظت اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین به دست آوردیم، در 29 اردیبهشت ماه سال جاری قفل درب ورودی آب انبار ملاوردیخانی شكسته و چهار قطعه كتیبه سردر آن به سرقت رفته بود.

وی اضافه كرد: برای حفاظت از این كتیبه ها درب آهنی قرار داشت كه سارقان با شكستن قفل وارد شدند و سرقت در این مورد محرز شده و پلیس آگاهی پیگیر این سرقت است و شكایت اصلی توسط متولی موقوفه صورت گرفته و اداره كل میراث فرهنگی هم با تمام توان در حال پیگیری این ماجراست و تلاش دارد از راه مراجع ذی ربط به نتیجه لازم برسد.

خزائلی خاطرنشان كرد: در باب حفاظت از این آثار كه متولی خصوصی دارند وظیفه ای از بابت اینكه نگهبان بگذاریم نداریم و از متولی موقوفات سپاس گزاریم كه بلافاصله شكایت نمود و ما هم فقط حمایت می نماییم تا با كمك نیروی انتظامی سارقین دستگیر شوند.

این مسئول بابیان اینكه در جایی كه متعلق با میراث فرهنگی نیست به صورت قانونی اجازه نصب دوربین نداریم، بیان كرد: 1412 اثر ثبت شده در داخل استان داریم كه حفاظت از آنها به صورت مستمر توسط یگان حفاظت انجام می شود.

نظارت بر آثار تاریخی به صورت بازدیدهای گشت است

وی با اشاره به اینكه نظارت این سازمان به صورت بازدیدهای گشت است نه مستقر، اضافه كرد: مسئولیت یگان حفاظت ما گشت زنی در محدوده این آثار است كه این یگان شامل بخشی از عوامل نیروی انتظامی و پلیس هستند.

خزائلی افزود: یك اكیپ گشت زنی برای محدوده بازار داریم كه به صورت روزانه و مستمر گشت زنی می كنند و محدوده وظایف آنها بیشتر از مبحث سرقت است و فهرست بلند بالایی چون تخریب ها، ساخت وساز و حفاری های غیرمجاز را شامل می شود.

مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با انتقاد از اینكه یكی از رسانه ها به قول یكی از كارشناسان قیمت گذاری این كتیبه ها را منعكس كرده بود، اظهار داشت: متأسفانه این مورد به اشتباه در رسانه ها عنوان شد چونكه ورود در فضای قیمت كار بسیار غلط و اشتباهی است كه التهاب را در افكار عمومی به وجود می آورد.

وی تاكید كرد: در میراث فرهنگی برای اثر قابل ارزش، قیمت گذاری نمی كند و وارد این حوزه نمی گردد چونكه اساساً در وزارتخانه مقیاسی برای قیمت گذاری وجود ندارد.

در خصوص مرمت آثار تاریخی قانون وجود دارد

خزائلی بابیان اینكه در حوزه مشاركت و مرمت آثار تاریخی قانون لازم وجود دارد، عنوان كرد: اعتبارات ملی و استانی برای این نوع مشاركت ها هزینه می شود و در تمام بناهای ثبتی در داخل كشور با تفاهم نامه های صورت گرفته به مرمت آن كمك می نماییم.

این مسئول با اشاره به اینكه سارقان آثار تاریخی به میراث گذشتگان خود، كشور و هویتشان خیانت می كنند، اظهار داشت: جدا كردن این كتیبه ها آسیب جبران ناپذیری به پیكره یك بنای تاریخی می زند بنابراین خوب است این فرهنگ را در جامعه نهادینه نماییم كه جدا كردن یك اثر از بنای اصلی عملی بسیار ناپسند و مذموم است.

وی بیان كرد: گزارش این سرقت در نیروی انتظامی وجود دارد و مورد پیگیری قرار گرفته بنابراین اساسا خروج از مبادی رسمی امكان پذیر نیست و جلوی خروج قاچاق آن هم توسط مرزبانان ما گرفته خواهد شد.

خزائلی با اشاره به اینكه در مقطعی كه مصاحبه های نخست با رسانه ها در حوزه سرقت این كتیبه ها انجام شد، احتمال اینكه خود متولی این كتیبه ها را جابه جا كرده را عنوان كردم، اعلام نمود: آن زمان گزارش های رسمی از دادیار قضایی نداشتم برای همین این مصاحبه انجام شد تا پس از آن مستندات لازم جمع آوری شود؛ هم اكنون اعلام می كنم كه برپایه گزارش های تكمیلی این احتمال از بین رفته است.

وی بیان كرد: پس از گزارش ارسالی سرقت بلافاصله در جریان آن قرار گرفتم و چون در این مساله حساسیت بسیار وجود داشت و بعضی از مفاد محرمانه بود این نگرانی را برای من ایجاد كرد كه مصاحبه های من پس از رسانه ای شدن این سرقت خللی به روند این پرونده و پیگیری ها وارد نكند به همین جهت مطالب با احتیاط بیان شد.

مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در انتها تصریح كرد: امیدواریم كسانی كه با اعمال مجرمانه چون سرقت این كتیبه ها از میراث این شهر و كشور سوءاستفاده می كنند در محاكم قضایی به سزای عمل خود برسند.




1398/06/30
19:58:07
5.0 / 5
4061
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری