بناهای تاریخی شیلات كیاشهر موزه می شوند

بناهای تاریخی شیلات كیاشهر موزه می شوند آثارنیوز: رشت - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از احیای بناهای تاریخی شیلات كیاشهر و تبدیل آن به موزه اطلاع داد.


گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به ایرنا حاكیست؛ ولی جهانی ضمن اعلام این خبر اضافه كرد: شیلات بندر كیاشهر با سابقه ای بالغ بر 150 سال و با قرارگیری در موقعیتی مناسب و داشتن بناهای تاریخی ثبت شده، این ظرفیت را دارد كه علاوه بر معرفی پیشینه صنعت شیلات و ماهیان خاویاری برای نخستین بار در كشور، نسبت به ایجاد قطب گردشگری و افزایش جاذبه های توریستی در این شهر بندری فعالیت كند.
وی افزوده است: نتایج مثبت اقدام مورد اشاره باروری و شكوفایی فرهنگی در سطح منطقه، جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی، افزایش درآمدزایی و تولید بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در زمینه صنعت صیادی، دریانوردی، زندگی آبزیان و بویژه ماهیان خاوری خواهدبود.
وی اظهار داشت: اداره كل موزه ها با همكاری اداره كل میراث فرهنگی، تلاش بر این دارند تا با همكاری سایر نهادها و ارگان های مرتبط، علاوه بر شناخت هر چه بیشتر قابلیت های منطقه بویژه تاریخچه بناها، ادوات و تجهیزات باقی مانده از صید ماهی و صیادی، نسبت به ایجاد منطقه گردشگری بخصوص موزه تخصصی تاریخ شیلات شمال ایران و معرفی صنعت دریانوردی، صیادی و ماهیان خاویاری در بندر كیاشهر اقدام نمایند.
جهانی تصریح كرد: طبق ماده 14 آئین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی مصوبه شماره 50446/ت25214ه مورخ 14/12/81 نهادهای عمومی و دولتی مجاز خواهند بود نسبت به تاسیس موزه تخصصی در مورد مبحث فعالیت خود تحت نظارت فنی سازمان میراث فرهنگی كشور اقدام نمایند و محل مورد نظر برای اجرای طرح كه تحت مالكیت شركت مادر تخصصی و زیر نظر وزارت جهاد كشاورزی قراردارد ؛طی رایزنی از جانب سازمان میراث فرهنگی با وزارت جهاد كشاورزی در این زمینه در دست پیگیری است.
كیاشهر در 17 كیلومتری شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان و در 50 كیلومتری رشت واقع است. سفیدرود بعد از پشت سر گذاشتن مسیری طولانی و با دو منشأ یكی شرق كه از كوه های طالقان سرچشمه گرفته و دیگری غرب كه از كوه های شمال زنجان سرچشمه می گیرد؛ سرانجام در محلی به دریای خزر واریز می گردد كه به آن بندر كیاشهر می گویند. این بزرگترین رود شمال كشور بندر كیاشهر را به شرق و غرب تقسیم می كند در شرق كیاشهر عمده ادارات دولتی واقع شده و در غرب آن كه اصطلاحاً به بالا محله معروف است جمعیت محلی سكنی دارند.
از مهم ترین قسمت های این شهر می توان به ترك محله، گیلده محله، میان محله، بالا محله و منطقه شهرك اشاره نمود. روستاهای بزرگی چون دستك، سالكده، لسكوكلایه و لب دریا و امیركیاسر عمدتاً در شرق و جنوب بندركیاشهر قرار دارند. منبع درآمد مردم این شهر كشاورزی و ماهیگیری است.
مرغوب ترین برنج كشور در این منطقه عمل آوری می گردد و در فصل صید بازار ماهی شهر رونق خاصی داشته و از اقصی نقاط كشور برای خرید ماهی عازم منطقه می شوند. خاویار كیاشهر از معروفیت جهانی برخوردار می باشد و بادام زمینی و سبزی و صیفی عمده كشاورزی مردم منطقه است.
روزهای چهارشنبه در این شهر روز بازار عمومی است و كاسب كاران دوره گرد بساط خویش را در این شهر می گسترانند. در انتها رودخانه سفیدرود و در ریزشگاه آن به دریا و در سمت شرق و غرب آن پارك ملی بوجاق قرار گرفته كه هر ساله و بویژه در فصل زمستان پذیرای پرندگان مهاجر است. قسمت شرق تالاب دارای فضای مفرح با جاذبه توریستی است و گذر یك پل چوبی از وسط آن كه به ساحل ماسه ای دریا منتهی می شود، چشم انداز دلپذیری به این منطقه بخشیده است. در ابتدای مسیر منتهی به پل كه از وسط شهر عبور می كند هتل بزرگ دریا قرار دارد.
شیلات در بندر كیاشهر سابقه ای 150 ساله دارد ؛ در شمال این شهر پارك جنگلی زیبایی قرار گرفته كه درختان چندین ساله آن جاذبه گردشگری بالایی به منطقه داده و بهترین مكان تفریحی این بندر پل چوبی است كه به طول یك كیلومتر از وسط تالاب بین المللی بوجاق عبور كرده تا به ساحل دریا برسد. ماسه ای بودن ساحل زیبای بندر كیاشهر سبب شده كه این ساحل از بهترین مكان ها برای شنا به شمار رود و هرساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب نماید.
1881/2007


1397/07/25
16:24:56
5.0 / 5
4798
تگهای خبر: آئین , بنا , تاریخ , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری