یادروز بارانی حافظ و استعلامی كه درخواست نشد

یادروز بارانی حافظ و استعلامی كه درخواست نشد آثارنیوز: شیراز- بارش باران شامگاه پنجشنبه در شیراز آیین ملی بزرگداشت یادروز حافظ را تحت تاثیر قرار داد و سبب شد این مراسم زودتر از موعد تعیین شده، آخر غیرمنتظره ای را تجربه كند.


به گزارش روز شنبه ایرنا، هرچند بارش باران پاییزی همزمان با حضور در آستان لسان الغیب شاعر بلندآوازه ایران به فیض این دیدار از آرامگاه حافظ صفا و جلایی دوچندان می بخشد، اما از نگاه صاحب نظران ویژه برنامه یادروز حافظ با عنایت به برگزار شدن در سطح ملی و فراملی نیازمند تدبیراندیشی بهتر برگزار كنندگان می بود.
برگزاری رویدادهایی ملی در این سطح كه تابحال 22 دوره از آن برگزار شده این انتظار را در مردم و اهالی فرهنگ بوجود می آورد كه برنامه ریزی دقیق تر و جامع تری برای برگزاری یادروز این شاعر بلند آوازه ایرانی صورت گیرد.
** استعلامی صورت نگرفت
به گفته مدیركل هواشناسی استان فارس، مسئولان برگزار كننده روز حافظ پیش از این مراسم هیچگونه استعلامی از این سازمان درخواست نكرده اند درصورتی كه اگر این اقدام انجام شده بود پیش بینی این وضعیت امكان پذیر بود.
مسعود ده ملایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه كرد: این اداره كل پیش بینی سه روزه هواشناسی را به تمام فرمانداری های استان، استانداری فارس و شبكه دولت ارسال می كند و از این طریق، این مورد به تمام مدیران دستگاه های اجرایی كه عضو شبكه دولت هستند اطلاع رسانی می گردد.
وی افزود: علاوه بر این، پیش بینی وضعیت هوای استان در سایت هواشناسی فارس هم برای عموم قابل مشاهده می باشد.
مدیركل هواشناسی استان فارس اظهار داشت: بارش شامگاه پنجشنبه به صورت رگباری و تنها در برخی از نقاط شیراز رخ داد به گونه ای كه این بارندگی در فاصله 2 كیلومتری از آرامگاه حافظ وجود نداشته است.
**فروردین و مهر استعلام بگیرید
ده ملایی افزود: احتمال باران های رگباری در زمان تغییر فصل ها، فروردین و مهر وجود دارد و لازم است كه برای مراسم مهمی كه در این ماه ها برگزار می گردد استعلام هواشناسی گرفته شود.
وی با اشاره به اینكه اداره كل هواشناسی استان فارس پیش بینی كلی را هر روزه انجام می دهد، اظهار داشت: اما اگر دستگاهی پیش بینی خاصی در خصوص وضعیت ناپایدار جوی را در ساعت و مكانی خاص از ما طلب كند این قابلیت وجود دارد كه پیش بینی دقیقی به آنها عرضه نماییم.
** ناپایداری مراسم روز حافظ قابل پیش بینی بود
مدیركل هواشناسی استان فارس تصریح كرد: زمان و شرایط ناپایدار جوی در منطقه مورد نظر كه مجموعه حافظیه است قابل پیش بینی بود اما در صورتیكه از ما استعلام درخواست می شد.
ده ملایی با اشاره به اینكه در ماه های گذشته و پیش از تصدی بر پست مدیركلی هواشناسی فارس این سمت را در تهران داشته اظهار داشت: بعنوان مثال، فدراسیون فوتبال برای بازی های كه در استادیوم آزادی برگزار می شد از ما درخواست پیش بینی وضعیت جوی داشت كه ما هم این كار را انجام می دادیم.
وی تصریح كرد: پیش از برگزاری برنامه ها و رویدادهای استانی و ملی در فارس و شیراز بهتر است از اداره كل هواشناسی این استان استعلام دریافت شود تا این گونه آیین ها، تحت تاثیر شرایط نامساعد جوی قرار نگیرد.
مدیركل هواشناسی فارس افزود: در مسائلی دیگری نظیر ساخت كارخانه و طرح های عمرانی هم اگر از این اداره كل، استعلام بلندمدت اقلیمی و آلایندگی آب و هوایی گرفته شود ما قادر به پاسخگویی هستیم.
آنگونه كه گذشت، با عنایت به بهره مندی اداره كل هواشناسی فارس از ظرفیت پیش بینی هوای استان در لحظه و ساعت خاص اجرای برنامه ها، انتظار می رود دستگاه های مسئول از این ظرفیت برای برنامه ریزی بهتر رویدادهای ملی و بین المللی بهره گیرند.
بیستم مهرماه در تقویم ملی ایران بعنوان یادروز حافظ نامگذاری شده است.
آیین گرامیداشت یادروز حافظ شامگاه پنجشنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، استاندار فارس، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و جمعی دیگر از مسئولان و صاحب نظران حوزه فرهنگ در جوار آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار گردید.
بارش باران سبب شد كه سخنرانان این آیین به احترام مردم حاضر در محل، سخنان خویش را كوتاه كنند.
9873/ 2027


1397/07/21
13:56:35
5.0 / 5
4725
تگهای خبر: آیین , سایت , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری