میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته:

الواح هخامنشی منتظر یك مجوز، برگشت ویزا به سفرهای صربستان

الواح هخامنشی منتظر یك مجوز، برگشت ویزا به سفرهای صربستان آثارنیوز: شرط دوباره گرفتن ویزا برای سفر به صربستان، رونمایی از سرِ سرباز هخامنشی و بهانه های جدید برای استرداد الواح هخامنشی همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، در این هفته دولت صربستان اعلام نمود كه به علت حجم انبوه سفر ایرانیان و سوءاستفاده از لغو ویزا، معافیت ویزا برای شهروندان ایرانی لغو شده است؛ این حكم روز گذشته در روزنامه رسمی صربستان منتشر گردید. بدین ترتیب ایرانی هایی كه از این به بعد قصد سفر به صربستان را دارند، می بایست ویزا بگیرند.
در این هفته همینطور علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره روز هفتم آبان ماه گفته بود كه سعی شده در سطح استان فارس و شورای تأمین استان، تصمیم نهایی درباره این روز گرفته شود. مدیركل میراث فرهنگی استان هم آمادگی دارد كه برای اجرای تصمیمات مناسب، همكاری كند. مهم این است كه حاشیه را از این روز كم نماییم تا عده ای ناخودآگاه از چنین روزی سوءاستفاده نكنند. اما چند روز بعد روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام نمود كه این سازمان با اعتقاد بر اینكه هرگونه حاشیه ای كه به میراث فرهنگی كشور صدمه می رساند، هیچ برنامه ای برای این روز ندارد.
در این هفته همینطور خبرگزاری مهر در گزارشی فهرست كشورهایی كه هزینه ی ویزای آنها به ریال پرداخت می گردد را اعلام نمود.
در این گزارش آمده است كه سفارتخانه كشورهایی همچون مكزیك، ژاپن، كویت، تونس و سوئیس برای صدور روادید توریستی، هزینه ریالی از ایرانیان دریافت می كند.
در این هفته همینطور سرِ سرباز هخامنشی بالاخره در موزه ملی ایران رونمایی شد؛ این نقش برجسته تا روز بیست و هفتم مهرماه در موزه ملی ایران به نمایش درخواهد آمد و بعد از آن به شهرهای دیگر می رود تا در موزه های مهم كشور به نمایش گذاشته شود.
مونسان در این مراسم حضور پیدا كرد. قبل از آن هم در همایش «توسعه پایدار و میراث فرهنگی» به همراه وزیر راه و شهرسازی حضور یافته بود.
او در حاشیه این مراسم، نشان تعامل را به وزیر راه و شهرسازی اهدا كرد. این در شرایطی است كه این روزها سازمان میراث فرهنگی، گرانی نرخ بلیت هواپیماها را علت كاهش سفرهای داخلی و خارجی می داند و هنوز با وزارت راه و شهرسازی به نقطه مشتركی درباره حل این نابسامانی نرسیده است.
در این هفته همینطور در حاشیه مراسم رونمایی از سرِ سرباز هخامنشی، رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت كه سهم گردشگری از عوارض خروج از كشور تنها ۱۷ هزار تومان و مبلغی بسیار ناچیز است.
وی همینطور اظهار داشت: ما از مصوبه ای كه درباره واگذاری بناهای تاریخی در شهرداری به تصویب رسیده، خبر نداشته ایم؛ با این وجود در نامه ای تقاضا كرده ایم كه این اصلاحات صورت گیرد.
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور هم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازگشت الواح هخامنشی، منوط به مجوز دفتر كنترل دارایی های خارجی آمریكا است؛ به رغم انجام كارهای اولیه برای بازگشت الواح هخامنشی، باید منتظر جواب این دفتر باشیم. مؤسسه شرق شناسی شیكاگو هم بهانه هایی مانند بسته بندی آثار را مطرح كرده است. ما تخمین می زنیم ۱۲ هزار لوح سالم و شكسته وجود داشته باشد كه همه آنها باید در قالب یك محموله به ایران برگردد.

1397/07/20
22:02:01
5.0 / 5
4853
تگهای خبر: بنا , تاریخ , توریست , سفارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری