در گفتگوی مهر با رئیس اداره گذرنامه وزارت خارجه مطرح شد

آخرین اخبار از ویزای اربعین

آخرین اخبار از ویزای اربعین آثارنیوز: رئیس اداره گذرنامه وزارت خارجه اظهار داشت: قیمت تمام شده برای صدور ویزای اربعین ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان است و این ویزا تا ۵ روز پیش از اربعین در ۲۰ نمایندگی كشور صادر می گردد.


مجتبی كریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه به خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال در مذاكراتی كه با عراقی ها داشتیم آنها بحث پنجره واحد را مطرح نمودند. چند سالی است كه سازمان گردشگری عراق مسئله ورود گردشگران و زوار به این كشور به عهده دارد و می گوید كه ساز و كارهای مربوط به این زوار را در اختیار دارم بنابراین از محل ورود هر توریست باید ده دلار بگیرم. قیمت روادید اربعین ۴۰ دلار بود ولی سازمان گردشگری عراق می اظهار داشت كه باید برپایه پنجره واحد ده دلار به این نرخ اضافه شود. ازاین رو قیمت روادید ۵۰ دلار می شد اما سفیر ایران در عراق و دوستان دیگر با مذاكراتی كه انجام دادند، توانستند این سهم ده دلاری را به یك دلار كاهش بدهند.
كریمی بیان كرد: ایران اعلام آمادگی كرد كه در روند عمل متقابل، هر دو كشور قیمت روادید را به هر میزانی كه امكان دارد كاهش بدهند اما طرف عراقی هنوز اعلام آمادگی نكرده و گفته كه باید این طرح را در هیات دولت عراق مصوب كند. اكنون دولت عراق تنها با كاهش سهم ده دلار سازمان گردشگری به یك دلار موافقت كرده است.
وی در ادامه اظهار داشت: اكنون قیمت ویزای اربعین ۴۱ دلار است. مبنای قیمت هم معادل ۴۱ دلار ضربدر ارز ثانویه است. اگر ارز ثانویه هر تغییری داشته باشد این مبلغ عوض نمی گردد. مردم اكنون این نرخ را به ریال در سامانه سماح(ثبت نام سفر اربعین) می پردازند. یعنی قیمت تمام شده برای صدور این ویزا ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان است. كسانی هم كه خودشان در سامانه ثبت نام كنند هزار تومان از این مبلغ را كمتر می پردازند. هر رقمی كمتر از این مقدار پرداخت گردد، حتما آن ویزا جعلی است. ضمن اینكه در مذاكره با عراق به این تفاهم رسیده ایم كه هر كسی می خواهد ویزا بگیرد باید با استفاده از سمانه سماح اقدام نماید.
كریمی بیان كرد: ۲۰ نمایندگی برای صدور ویزای عراق را در استانهای مختلف راه اندازی كرده ایم كه شامل این شهرها می شود: ایلام، آبادان، قم، دو دفتر در اصفهان، شیراز، سوسنگرد، یزد، كرج، كرمان، ساری، تبریز، رشت، اراك، اردبیل، بندرعباس، بیرجند، بوشهر، گلستان، همدان، سه تا كنسولگری در اهواز، كرمانشاه، مشهد و یك سفارت خانه در تهران.
كریمی اظهار داشت: باید زوار بدانند كه نمی توانیم در مرز ویزا بدهیم. این ۲۰ دفتر را راه اندازی كرده ایم كه هر كسی در استان محل زندگی اش ویزا بگیرد و آن را به لحظه آخر موكول نكند. مردم باید سه، چهار روز زمان را برای گرفتن ویزا در نظر بگیرند.
وی سفارش كرد: مردم باید پیش از اقدام برای ویزا بدانند كه باید اعتبار گذرنامه شان حداقل ۶ ماه باشد پس اگر گذرنامه فردی كمتر از این مدت بود؛ سریعتر اقدام نماید چون نیروی انتظامی هم این روزها كه خلوت تر است با سرعت بیشتری گذرنامه های جدید را می دهد. مردم به سفارش های مسئولان پیش از سفر حتما دقت كنند. برنامه شان را به گونه ای تنظیم كنند كه رفت و برگشت آنها در روزهای اربعین باشد و بدانند كه اگر می خواهند پس از مراسم اربعین در عراق بمانند؛ موكب ها بعد از مراسم اربعین جمع می گردد و همه چیز به حالت اول برمی گردد. موكب ها محدود به مسیرهایی است كه محدود به كربلا می گردد پس در جاهایی مانند سامرا و شهرهای دیگر موكبی وجود ندارد.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه اضافه كرد: اكنون صدور ویزا شروع شده و تا ۵ رو پیش از اربعین ویزا داده می شود ولی مردم باید از همین الان اقدام نموده و در سامانه ثبت نام كنند.

1397/07/10
13:33:59
5.0 / 5
5849
تگهای خبر: بنا , توریست , سفارت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری