نام زن گلستانی در سیاهه میراث ملی به ثبت رسید

نام زن گلستانی در سیاهه میراث ملی به ثبت رسید آثارنیوز: گرگان – هنرمند زن گلستانی به علت سال ها تلاش درعرصه هنر سیاه دوزی و خلق آثار بدیع و ماندگار بعنوان اولین زن ایرانی در لیست میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، ام ایمن دهقان كه به 'ایمن باجی' مشهور است در آستانه هفتاد سالگی علاقه ای عجیب برای زنده نگه داشتن این هنر به جای مانده از پیشینیان دارد.
سوزن دوزی، هنر آراستن پارچه های ساده به نقوشی نشات گرفته از تصاویر سنتی و بومی است كه در منطقه شاهكوه استان گلستان بر روی لباس های محلی زنان نظیر پیراهن و روسری انجام می گردد.
رنگ غالب این نوع سوزن دوزی سیاه است و بنابراین این هنر سیاه دوزی نامیده می گردد.
كارشناس تهیه پرونده های پیشنهادی میراث معنوی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار داشت: ایمن باجی از 10 سالگی آغاز به فعالیت در سیاه دوزی، گلیم بافی، نساجی سنتی، جوراب بافی، نخ ریسی و بافت جاجیم كرد و همچنان در این هنرها و به صورت مشخص سیاه دوزی فعالیت مستمر دارد.
مریم منصوری اظهارداشت: این هنرمند گلستانی به علت كهولت سن همانند گذشته قادر به انجام فعالیت های هنری نیست، اما شاگردان آموزش دیده او به صورت حرفه ای مشغول تولید آثار سیاه دوزی هستند تا این هنر پرارزش باقی مانده از سال های دور همچنان زنده بماند.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا در منطقه شاهكوه شهرستان گرگان سیاه دوزی هنری خانگی و مخصوص زنان است و آنها بدون نقشه و به طور ذهنی، نقوشی را كه الهام گرفته از آداب و رسوم و اعتقادات و عناصر طبیعی محیط پیرامون است بر روی لباس ها می دوزند.
در تولید این نوع لباس محلی تنها از پارچه سفید رنگ استفاده می گردد و در تولید نقوش سوزندوزی روی آن از نخ سیاه و به ندرت از نخهای رنگین چون سبز و قرمز بهره گرفته می گردد.
در باور مردم بومی شاهكوه گفته می گردد فلسفه سیاه دوزی همانند فلسفه تولد انسان است كه از عالم پاكی پا به عرصه هستی گذارده و سفیدی لباس، نمادی از پاكی و درستی عالم دگر است.
نقوش انتزاعی سیاه دوزی شاهكوه بر گرفته از محیط اطراف و عناصر موجود در طبیعت منطقه است.
از جمله شباهت نقش 'كج بته' با درخت 'سرو كوهی' یا 'اورس' كه محل رویش آن در كوه های شاهكوه است و حضور پرندگانی چون كبك و گنجشك و خروس در این منطقه وطرح 'ول ولو' كه نشان از كوه دارد گواه این مدعاست.
براساس اعلام روز دوشنبه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان همینطور 9 اثر میراث ناملموس دیگر استان هم در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسید.
در جلسه روز گذشته شورای عالی ثبت كشور كه با دستور رسیدگی به پرونده های ناملموس برگزار گردید 10 اثر استان گلستان در لیست آثار ناملموس كشور به ثبت رسید.
مراسم آیینی و مذهبی حسن و حسین گالیكش، فن و مهارت چلنگری، بازی محلی دوفر گالیكش، غذای سنتی ساك گرگان، هودی لالایی مادران تركمن از آن جمله است.
همچنین استاد غلام آق بعنوان مفاخر حامل میراث فرهنگی هنرمند عرصه 'زیورآلات تركمن'، استاد مهدی ملك حسینی بعنوان مفاخر حامل میراث ناملموس موسیقی قوم كتول در حوزه 'بید خوانی كتولی'، موسیقی آیینی بیدخوانی قوم كتول و قورچق و عروسك آیینی و سنتی تركمن بعنوان میراث ناملموس این قوم در این نشست در لیست میراث ناملموس كشور به ثبت رسید.
تاكنون 786 اثر گلستان در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
برج قابوس بلندترین برج آجری دنیا و یكی از آثار پرارزش معماری دوره اسلامی در شهرستان گنبدكاووس تنها اثر ثبت جهانی شده، گلستان است.
3091/1648


1397/06/19
13:49:43
5.0 / 5
4878
تگهای خبر: آیین , بنا , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری