كتاب كتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران منتشر گردید

كتاب كتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران منتشر گردید آثارنیوز: تهران- كتاب «كتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران» تالیف مریم دارا توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر گردید.


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه كتاب «كتیبه های هیروگلیف اورارتویی از ایران» می خوانیم؛ خطوط تصویری بسیاری در جهان بعد از مصری ها به نام «هیروگلیف» نزد پژوهشگران معروف هستند. یعنی عنوان «هیروگلیف» امروزه دیگر مختص خط تصویری مصری نیست و خطوط تصویری غیرمصری دیگری مانند خطوط تصویری هیتایی و لوویایی و اورارتویی را هم به نام هیروگلیف می نامند.
در این كتاب، 72 كتیبه هیروگلیف اورارتویی گردآوری، نسخه برداری، قرائت، مستند سازی، ترجمه، تفسیر و عرضه شده است.
در كتیبه های هیروگلیف، ابتدا جغرافیای سیاسی و تاریخ سیاسی اورارتوها، سپس زبان و خط اورارتویی آورده شده است. بخش های ابتدایی مشابهت بسیاری با كتاب كتیبه های اورارتویی از ایران دارند.
در مقدمه كتاب همینطور هیروگلیف اورارتویی معرفی شده است. سپس تاریخچه پژوهش بر هیروگلیف اورارتویی و منشا هیروگلیف اورارتویی آورده شده است.
در ادامه هیروگلیف (نشانه های) غیروزنی و بعد از آن هیروگلیف (نشانه های) وزنی اورارتویی معرفی شده اند. سپس كتیبه های هیروگلیف اورارتویی در ایران آورده شده كه شامل 3 فلز نبشته، 62سفال نبشته وزنی و 1غیروزنی، 1 گوی نبشته و 5 مهر نبشته می شوند.
چند مورد از نشانه های «هیروگلیف مانند» كه گاه به اشتباه هیروگلیف خوانده شده اند هم در ادامه معرفی شده تا خوانندگان دچار خطاهای معمول و رایج در شناسایی نشانه های هیروگلیف از نمادها نشوند. سپس كتابنامه، تصاویر و جداول نشانه های هیروگلیف كه تابحال شناسایی یا قرائت شده، آورده شده اند.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، اورارتو (به ارمنی Ուրարտու - Urartu به آسوری māt Urarṭu; بابلی Urashtu) كه بر پایه انجیل به آن پادشاهی وان و هم پادشاهی آرارات هم گفته می شود، نام تمدّنی در عصر آهن است. از نقطه نظر گستره جغرافیایی، این تمدن در اطراف دریاچه ارومیه، دریاچه وان و همینطور بر بلندی های ارمنستان قرار داشته است. مردم اورارتو از نیاكان گرجی ها و ارمنی های باستان منطقه بوده اند و از حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، تا ۶۰۰ سال قبل از میلاد بر این منطقه حكمرانی داشته اند.
فراهنگ**3079** 1701


1397/06/10
15:25:20
5.0 / 5
4443
تگهای خبر: بنا , تاریخ , تصویر , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری