فصل جدید كاوش در قلعه حسن صباح الموت شروع شد

فصل جدید كاوش در قلعه حسن صباح الموت شروع شد آثارنیوز: قزوین - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار داشت: فصل چهاردهم جستجوهای دیرینه شناسی در دژ و قلعه تاریخی حسن صباح الموت به سرپرستی حمیده چوبك شروع شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی حضرتی ها روز چهارشنبه با اشاره به پیشینه تاریخی این اثر پرارزش اظهار داشت: دژ تاریخی حسن صباح با بیش از 20 هزار متر مربع وسعت بعنوان هسته اصلی و مركز منظر فرهنگی سرزمین الموت در شمال شرقی روستای گازرخان از توابع معلم كلایه در بخش الموت شرقی واقع شده است.
وی تصریح كرد: از سال 1381 تابحال سیزده فصل كاوش در این اثر پرارزش تاریخی صورت گرفته و طی این كاوش ها مجموعه ای از یافته های دیرینه شناسی شامل سفالینه ها، تزئینات معماری، كاشی و آجر، آثار سنگی، آثار فلزی، سكه، صدف و استخوان از دوران اسماعیلیه (سده 7-5 ه.ق) دوره بعد از اسماعیلیه و دوره صفوی و قاجار (سده 13-8 هجری) به دست آمده است.
وی در مورد آغاز فصل جدید كاوش در این اثر با شكوه تاریخی، تصریح كرد: با عنایت به اجرای طرح مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی حسن صباح و بخش های كاوش شده این اثر توسط میراث فرهنگی استان قزوین، چهاردهمین فصل كاوش در این محوطه پرارزش با هدف خواناسازی دیوار باروهای قلعه پایین به منظور مرمت و بازسازی آن، شناسایی محدوده قلمرو فرمانروایی در هسته اصلی قلعه بالا مربوط به دوره اسماعیلیه، ایمن سازی و ساماندهی فضاها و در نهایت شناسایی مهمترین بخش قلعه شامل سردر جنوبی و بخش های شمالی غربی مولا سرا شروع شده است.
حضرتی ها با اشاره به اهداف این فصل از كاوش در قلعه شگفت انگیز حسن صباح، اظهار داشت: اهداف این فصل از كاوش شناسایی راه ورودی اصلی قلعه، شناخت باروی محصور كننده قلعه در لبه پرتگاه ها به منظور حفاظت بقایای اندك دیواره های به جای مانده، بازسازی و ایمن سازی قلعه، آواربرداری و خواناسازی شمال شرقی دروازه قلعه بالا در دوره اسماعیلیه كه در زیر آثار دوره صفویه است، می باشد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین تصریح كرد: یكی از دستاوردهای جستجوهای اخیر، شناسایی یك كانال آب دستكند با پوششی خرپشته ای شكل از لاشه سنگ های ورقه ای است، و از دستاوردهای دیگر در این فصل از كاوش می توان به كشف بخشی از باروی قلعه در قسمت قلعه پایین و دیوارهای محصوركننده فضاهای جانبی مولاسرا در بخش شمال غربی آن اشاره نمود.
وی همینطور در ادامه تصریح كرد: در بخش قلعه بالا و قلعه پایین در لایه های فوقانی كارگاه ها، ساخت و سازهایی از روزگار قاجار مربوط به چوپان ها و دامپروران برای استقرار موقت كشف شده و در زیر این آثار فضاهای زیستی مربوط به روزگار صفوی همچون دو اتاق مجاور با بخاری دیواری های گچ اندود كشف و شناسایی شده كه در زیر لایه های صفوی آثار متعلق به دوره اسماعیلیه قرار دارد.
حضرتی ها در ادامه تصریح كرد: نكته قابل توجه در مورد فصل چهاردهم كاوش قلعه تاریخی حسن صباح توجه ویژه به فعالیت های مرمت و ساماندهی قلعه و بخش های كاوش شده است و هم اكنون كارگاه مرمت در حال آماده سازی و فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز است.
دژ تاریخی حسن صباح در شمال آبادی گازرخان قرار دارد و به سال 226 هـ.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است.
این دژ ششم رجب سال 483 به تصرف حسن صباح در آمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال 654 مركز فرمانروایی آنان بوده است.
پرتگاه های مخوف گرداگرد قلعه، خندق های سنگی جلوگیری كننده از نفوذ مهاجمان، انبارهای مختلف ذخیره آب و آذوقه سیستم پیچیده آب رسانی با حفر كانال و نصب تنبوشه از خصوصیت های این دژ به حساب می آید.
آثار و معماری بیرون كشیده شده از زیر خاك طی چند فصل حفاری سال های اخیر تصویر تازه و متفاوتی از سیمای این دژ دست نیافتنی را برابر دیدگان گردشگران قرار داده است.
قلعه حسن صباح در سال 81 به شماره 7252 در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
3013


1397/06/07
13:23:33
5.0 / 5
5179
تگهای خبر: تاریخ , صنایع دستی , فرهنگ , قلعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری