جاده های شمال قافیه را باخته اند!

جاده های شمال قافیه را باخته اند! آثارنیوز: پایگاه خبری - تحلیلی گیل خبر، مطلبی در قسمت یادداشت با عنوان جاده های شمال قافیه را باخته اند!به قلم روزبه خلیق معینی راهنمای گردشگری منتشر نموده است.


در چند سال قبل جاده های گیلان باوجود كیفیت بالاتر از جاده های استان های همسایه به دلایل مختلف همچون كیفیت خدمات، قافیه را در جذب توریست باخته اند. هر چقدر هم به آمار توریست ورودی از جاده قزوین به رشت در روزهای نوروز اتكا نماییم نخواهیم توانست ضعف دو جاده دیگر ورودی به استان را در این جذب در طول ایام سال پنهان نماییم.
از جاده آستارا به اردبیل و گردنه معروف حیران آغاز نماییم. سالهاست این جاده شاهد اتوبوس های معروف به اردبیل رو نیست. به علت نبود سرویس بهداشتی و رستوران مناسب در محدوده سه راه پونل تا انتهای حوزه استحفاظی گیلان و صد البته طولانی شدن اتمام جاده دو بانده در این مسیر تمامی رانندگان و صاحبان ماشین های مسیر تهران اردبیل كه به صورت سنتی بیش از چهل سال از مسیر قزوین رشت تالش آستارا به اردبیل می رفتند مسیر تهران زنجان سرچم را جایگزین نموده اند و فرصتی كه در اختیار گردشگری استان برای معرفی جاذبه های طبیعی بود با بوروكراسی اداری و نداشتن حداقل زیر ساخت های لازم برای همیشه از بین رفت و جالب اینكه چند سال است اتوبوس های مسیر تبریز هم به جای مسیر آستارا اردبیل بستان آباد تبریز از مسیر قزوین زنجان تبریز تردد می كنند.
این اتفاق در راه منتهی به رامسر و استان مازندران به شكلی دیگر در چند سال قبل در حال تكرار است. از قدیم مسیر سنتی اتوبوس های مشهد از خط كناره و مازندران و جنگل گلستان به بجنورد و مشهد مقدس منتهی می شد اما از اواخر دهه هشتاد به دلایل مختلف همچون نبود خدمات مناسب در راه بویژه رستوران و سرویس بهداشتی تمامی این اتوبوس ها از مسیر قزوین تهران پاكدشت سمنان به مشهد می روند. بنابراین ساده باوجود دو برابر شدن ورود زوار عرب و عراقی به مشهد مقدس و علاقه وافر آنان به استان های شمالی سهم گیلان از این زائران در حد صفر است. چون حدودا تمامی دفاتر خدمات مسافرتی و اتوبوس های گردشگری ترجیح می دهند در مسیری با زیر ساخت مناسب تور گردانی كنند!!!
نكته آزار دهنده سوم در راه مازندران به كاهش ورودی دانشجویان مازندران و گلستان به گیلان باز می گردد. به علت نزدیكی رشت به رامسر و شهسوار خوشبختانه هنوز مراودات اقتصادی و فرهنگی با این شهرها برقرار است اما با وجود مشغول به تحصیل بودن حدود سیصد دانشجوی گلستانی و پانصد دانشجوی مازندرانی در روزهای دور و نزدیك در دانشگاه گیلان و باوجود رفت و آمد این دانشجویان و خانواده آنان و سایر مسافران مازندرانی در این مسیر به علت كیفیت بسیار پایین اتوبوس های رشت به ساری و رشت به گرگان مسیر پنج ساعته ساری بدون استثنا در هشت ساعت و مسیر هشت ساعته گرگان بدون استثنا در یازده الی دوازده ساعت طی می گردد.
نگارنده به علت شرایط شغلی ماهانه یك بار به ساری سفر می كنم و مسیر سیصد كیلومتری را در ساعات مختلف شبانه روز در هشت ساعت طی میكنم!!! در حالیكه در شلوغ ترین ایام سال با بدترین اتوبوس خط رشت به تهران این مسیر در شش ساعت قابل پیمایش است و حدودا در نود درصد مواقع مسیر رشت به تهران در 4: 45 طی می گردد. اگر با این روش به دنبال حذف مسافران مازندرانی پس از حذف مسافران اردبیلی و خراسانی از تفرجگاه ها و اقامتگاه ها و هتل های گیلان هستیم تا حدود زیادی به این هدف نایل آمده ایم و اگر هدف دیگری را دنبال می نماییم با صدای بلند اعلام نماییم تا بقیه هم هدف از عرضه خدمات ضعیف برای زده كردن توریست از ورود به گیلان را بدانند.
به شخصه ترجیح می دهم با اتوبوس های ساعت دو و نیم بامداد به مقصد تهران كه چهار ساعته به تهران می روند به تهران رفته و از ترمینال شرق به سمت مازندران بروم كه معطلی كمتر و خدمات بهتری عرضه می گردد. هراس شخص من بعنوان فعال گردشگری از این است كه به حذف مازندران و خراسان و اردبیل و تبریز بسنده نكنیم و در آینده نزدیك بخواهیم همین تور های ورودی از مسیر تهران را نشانه بگیریم و صنعت نیمه جان گردشگری استان را خلاص نماییم.
امیدوارم سازمان پایانه ها یا شركت های اتوبوس رانی جوابیه ای برای وضعیت اتوبوس های مازندران داشته باشند. چون قافیه اتوبوس های اردبیل و خراسان را سالهاست كه باخته ایم.
2007


1397/06/01
13:12:45
5.0 / 5
4911
تگهای خبر: توریست , خدمات , كیفیت , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری