جنگ ۱۲ روزه با گردشگری ایران چه کرد؟

جنگ ۱۲ روزه با گردشگری ایران چه کرد؟ به گزارش آثارنیوز، معاون گردشگری با اشاره به اینکه جنگ ۱۲ روزه در صنعت توریسم و جذب توریستهای خارجی تأثیر منفی داشته است، اظهار داشت: بررسی ها نشان میدهد بازگشت صنعت توریسم به شرایط عادی حدود ۶ تا ۷ ماه زمان می برد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از خبر آنلاین، حسن بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری «گردشگری سلامت» که یکشنبه ۱۶ شهریورماه برگزار گردید، درباره ی ضرورت نظارت بر گردشگری سلامت، درباره ی تأثیر جنگ ۱۲ روزه بر کاهش مسافران کشور، اظهار داشت: بررسی تعداد گردشگران ورود به ایران در فروردین ماه سالجاری نسبت به فروردین سال قبل بیان کننده این است که میزان آنها ۴۸.۵ درصد بالا رفته است. روند افزایش گردشگران ورودی به کشور را در اردیبهشت ماه سالجاری تجربه کرد، به نحوی که میزان آنها در اردیبهشت ماه سالجاری ۱۴.۴ درصد بالا رفته است. بحران ها و جنگ های منطقه ای سبب کاهش شدید میزان گردشگران به کشور شده، به نحوی که میزان گردشگران ورودی به کشور در خرداد و تیرماه سالجاری به ترتیب ۵۲ و ۴۲ درصد کم شد. همین طور مردادماه، کاهش ۲۲ درصدی گردشگران را تجربه نمود و پیش بینی ها از آن حکایت می کند که این میزان در شهریور ماه به نقطه صفر برسد.
ایسنا در خبری نوشت: بندپی با اشاره به اینکه بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی برعکس حوزه های اقتصادی یک پروسه زمان بر است، اضافه کرد: بررسی ها نشان میدهد بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی حدود ۶ تا ۷ ماه زمان می برد. باآنکه گردشگری کشور صدمه دیده است اما گردشگری زیارتی و سلامت در بحران ها، کم ترین میزان صدمه پذیری را دارند. آمار و ارقام بیان کننده این است که سه تا چهارهزار نفر به شکل روزانه در منطقه اروند آبادان برای دریافت خدمات درمانی وارد کشور می شوند.
معاون گردشگری درباره ی تصویر ایران در زمینه جهانی اظهار داشت: بررسی شرایط در دو دهه اخیر نشان میدهد که کشور از نظر جهانی و از نظر امنیت و چهره بین المللی، چهره مطلوبی ندارد. کلیدی ترین مساله برای توسعه گردشگری، حس امنیت است. ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار توریست خارجی در سال ۹۸ به کشور سفر کردند اما تعداد این افراد به علت حادثه ای که برای یک تبعه آذربایجانی، تعداد گردشگران آذربایجانی را تا ۱.۸ میلیون کم کرد.
او درباره ی تعداد گردشگران کشور در سال قبل اظهار داشت: میزان گردشگران ورودی به کشور در سال گذشته، ۷ میلیون و ۳۹۹هزار نفر ثبت شده است اما بحران ها و جنگ های منطقه ای مانند جنگ ۱۲ روزه در صنعت گردشگری و جذب گردشگران تأثیر منفی گذاشته است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در زمینه تبلیغات گردشگری ضعف داریم، اظهار داشت: ضعف در زمینه تبلیغات گردشگری از عوامل محدودکننده بشمار می رود. هزینه تبلیغات گردشگری کشور به ازای هر توریست حدود ۳۰ سنت است و این درحالی که ترکیه برای هر توریست بالاتر از ۱۰ دلار در عرصه تبلیغات هزینه می کند.
او با اشاره به اینکه توسعه گردشگری مستلزم پیروی از چند راهبرد اساسی است، اضافه کرد: در وهله نخست، جایگاه گردشگری در سیاست گذاری های کشور باید ارتقا یابد. گردشگری نه تنها نقش اقتصادی دارد، بلکه سبب اشتغال زایی، ارزآوری، ارتقا سلامت می شود و ارزش های اجتماعی و فرهنگی به ارمغان می آورد.
بندپی درباره ی دیدگاه سازمان جهانی بهداشت نسبت به ایران، اظهار داشت: ظرفیتهای طبیعی، بوم گردی، میراث فرهنگی و سلامت کشور بسیار زیاد است و بنابراین سازمان جهانی بهداشت، ایران را در لیست ۲۰ کشور برتر گردشگرپذیر دنیا قرار داده است. این شناخت جهانی، یک فرصت مناسب برای توسعه گردشگری سلامت و پایدار بشمار می رود.
او در ادامه این جلسه اظهار داشت: عرضه خدمات گردشگری سلامت باید به نحوی باشد که عرضه خدمات از زمان پذیرش بیمار تا پایان درمان با نصب و هماهنگی صورت گیرد. بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور، نقطه کانونی خدمات گردشگری سلامت در کشور بشمار می رود.
او درباره ی مأموریت وزارت امور خارجه در عرصه گردشگری سلامت، توضیح داد: مأموریت محوله‌ی وزارت امور خارجه در ارتباط با گردشگری سلامت این است که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به فعال کردن ظرفیتهای بین المللی ورود کند و برای کشورهای هدف گردشگری سلامت، یک رایزن گردشگری سلامت مانند رایزن فرهنگی و اقتصادی که هم اینک در کشورهای دیگر فعالیت می نمایند، تعیین کند.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ی راه اندازی سامانه جامع گردشگری سلامت، اظهار داشت: سامانه جامع گردشگری سلامت در این جلسه خبری رونمایی می شود. راه اندازی این سامانه سبب می شود که تمام داده های حوزه گردشگری سلامت از زمان ورود بیمار به کشور، وضعیت بیمار بعد از ترخیص و خدمات عرضه شده به شکل شفاف ثبت گردد. هنگامی که شفافیت در عرضه خدمات وجود داشته باشد، نه تنها اعتمادسازی، اعتبار بخشی و برندسازی گردشگری سلامت برای کشور را به ارمغان می آورد، بلکه ارزایابی در سطح بین المللی را هم متحول می کند.
بندپی درباره ی تبلیغات و بازاریابی در عرصه گردشگری سلامت اظهار داشت: تقسیم وظایف در زمینه تبلیغ، بازاریابی و پذیرش بیماران خارجی بطور کامل مشخص شده است.
او با اشاره به اینکه برندسازی در عرصه گردشگری سلامت یک ضرورت است، اظهار داشت: انسجام داده ها، بازاریابی بین المللی، تقویت نمایندگی های کشور در کشورهای هدف و برندسازی می تواند سبب هموارشدن مسیر توسعه گردشگری کشور شود. بطور قطع، گردشگری سلامت به همراه گردشگری زیارتی می تواند یک ظرفیت ویژه برای ارزآوری و تثبیت جایگاه ایران در بازار منطقه ای و جهان باشد.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ی برگزاری نشست های گردشگری سلامت در کشور اظهار داشت: شهرهای تهران و همدان، میزبان برگزاری نشست های مهم گردشگری سلامت بوده اند و این جلسه ها با استقبال شایان توجهی روبرو شده است. وضعیت ظرفیت گردشگری در عرصه های شهری، آثار طبیعی، آثار فرهنگی بر سلامت کشور به نحوی است که جایگاه ایران را در عرصه دندانپزشکی، پیوند کبد و درمان ناباروری تثبیت کرده و ما را در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داده است. اقدامات انجام شده و گسترش زیرساخت ها می تواند نقش برجسته ی در جذب توریست خارجی و معرفی قابلیت های واقعی ایران ایفا کند. استمرار برنامه ها و تبلیغات هدفمند می تواند راهبرد کلیدی برای ارتقاء جایگاه ایران در زمینه گردشگری جهانی باشد.
او درباره ی برنامه ها برای تقویت گردشگری سلامت اظهار داشت: برنامه ریزی ویژه ای بمنظور تقویت گردشگری سلامت و فرهنگی برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه مانند هند، روسیه و چین داریم. این تصمیم در قالب یک پروژه پایلوت با همکاری وزارت امور خارجه عملیاتی می شود و رایزن های گردشگری در جهت این هدف در تعدادی کشورها مستقر می شوند. رایزن های گردشگری مانند رایزن های اقتصادی و فرهنگی عمل می کنند و مسئولیت معرفی ظرفیتهای گردشگری و گردشگری سلامت کشور به مخاطبان بین المللی را برعهده دارند.
بندپی با اشاره به اینکه ۳۰۰ بیمارستان کشور توانسته اند مجوز IPD دریافت نمایند، اظهار داشت: افزایش ظرفیت ها در دستور کار است و بر مبنای برنامه هفتم توسعه، تعداد گردشگران ورودی به کشور باید به ۱۵ میلیون نفر برسد. نظارت بر مراکز گردشگری و سیستم های در رابطه با آن به همراه ساز و کارهای تشویقی و تمرینی می تواند تضمینی برای انجام درست فعالیتها و عرضه خدمات باکیفیت به گردشگران باشد.
معاون گردشگری با بیان اینکه بالاتر از ۵۰ درصد هتل های کشور در مشهد قرار دارد، اشاره کرد: حدود ۵۰ درصد گردشگران زیارتی کشور به مشهد سفر می کند. شهرهایی مانند همدان، اصفهان و شیراز هم از اهمیت فراوانی برخوردار می باشند. بررسی ها بیان کننده این است که ۵۰ درصد دفاتر گردشگری در تهران و حدود ۳۰ درصد در جزیره کیش و اصفهان مستقر است. همین طور بخشی از دفاتر گردشگری در شیراز مستقر است. این ظرفیت بیان کننده این است که با بهره بردن از ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی میتوان در راه توسعه گردشگری سلامت و افزایش تعداد توریست بین المللی گامهای موثری برداشت.

منبع:

1404/06/22
09:07:29
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آنلاین , بنا , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری

آثار نیوز، با اخبار و گزارش های تخصصی، شما را به سفری در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دعوت می کند. تاریخ را ورق بزنید.