گردشگری منبع پایدار برای رهایی از درآمدهای نفتی

گردشگری منبع پایدار برای رهایی از درآمدهای نفتی آثارنیوز: كرج - صنعت گردشگری بعنوان یكی ازمنابع كسب درآمد پایدار، اهرمی مناسب برای عبور موفق كشور از گردنه ها محسوب شود، در صورتیكه قدر داشته های تاریخی، فرهنگی و تمدنی با ارزش خویش را بدانیم و برای جذب علاقمندان بی شمار دیدن آثار بی بدیل در ایران، مقدمات لازم را فراهم نماییم.


بر مبنای اعلام كارشناسان حوزه گردشگری، به ازای هر 6 توریست خارجی یك شغل در كشور تولید می گردد و ورود هر توریست یكهزار تا یكهزار و 500 دلار درآمدزایی دارد، بر این اساس به جای توجه به نفت و درآمدهای حاصل از آن باید فكری برای توسعه گردشگری و جذب توریست بیشتر داشته باشیم.
وجود آثار مختلف تاریخی و تمدنی و جغرافیای طبیعی ایران و وجود رشته های كوه های زیبای البرز و زاگرس با قله های سربه فلك كشیده، بكر، سرسبز و زیبا بخصوص در فصل بهار، جذابیت های مضاعفی را بوجود آورده تا گردشگران خیلی از سراسر جهان به كشورمان سفر كنند و سبب رونق این صنعت شوند كه نتیجه آن تحرك خیلی از بخش ها و تولید اشتغال پایدار در كشور خواهد شد.
توسعه صنعت گردشگری امروز به یكی از منابع ثابت درآمدی كشورها مبدل شده و كشورهایی كه حتی دارای جذابیت های طبیعی نظیر ایران نیستند، می كوشند با تولید زمینه های مناسب، سهمی از بازار پرسود گردشگری جهان داشته باشند.
بر اساس آمارهای اعلام شده جهانی 9 درصد تولید ناخالص ملی در جهان از صنعت گردشگری حاصل می گردد و از هر 11 شغل در جهان یك شغل در رابطه با گردشگری می باشد و درصد قابل توجهی از صادرات كشورهای در حال توسعه هم در همین صنعت صورت می گیرد.
بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه امروز بیشترین سرمایه گذاری را در صنعت گردشگری دارند و رشد و توسعه اقتصادی خویش را بر اساس افزایش جذب تعداد گردشگران قرار داده و شرایط مطلوب برای حضور گردشگران در كشور خویش را فراهم آورده اند.
بر اساس آمارهای اعلام شده جهانی نزدیك به 600 میلیون توریست از جهان توسط كشورهای اروپایی جذب می شوند و گفته می گردد كه درآمدی كه از این صنعت برای اروپا كسب می شود، بیش از 450 میلیارد دلار است.
ایران با وجود دارا بودن ظرفیت های بالا در گسترش صنعت گردشگری در بخش های مختلف نظیر گردشگری طبیعی، بوم گردی، گردشگری كوهستان، گردشگری تاریخی و گردشگری سلامت و دیگر شكل های این صنعت، توفیق چندانی در توسعه این صنعت و كسب درآمد از آن نداشته اما امروز دیگر زمان كم كاری در این خصوص نیست و شرایط موجود و تهدیدها و تحریم ها برنامه ریزی برای كسب جایگاه مناسب در تجارت توریست را ضروری تولید كرده است.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود صنعت گردشگری را یكی از صنایع مطلوب برای اشتغال دركشورها عنوان و اعلام نموده است كه به ازای ورود 30 توریست یك شغل تولید می شود، این گزارش نه تنها ایران را رتبه نخست ارزانترین مقصد گردشگری در جهان نام برده است، بلكه از بهبود دیگر شاخص های اقتصادی در كشورمان اطلاع داده است.
با تولید محیط طبیعی و به دور از آلودگی و سر و صدا و هیاهو در دهكده های سلامت می توان گردشگران داخلی و خارجی را كه به دنبال دریافت خدمات درمانی در این مكان ها هستند، جذب كرد.
بر اساس آمارهای موجود، ارزش جهانی بازار بین الملل گردشگری سلامت كه زمینه مناسبی در ایران بخصوص در میان كشورهای منطقه دارد، بیش از 150 ملیارد دلار است كه با تاسف باید اظهار داشت كه سهم ایران با وجود ظرفیت های بالایی كه دارد تنها نیم درصد از این بازار است.
هزینه هر توریست پزشكی در هر مسافرت بین 3600 تا 7600 دلار است و ما در ایران می توانیم با برنامه ریزی مناسب از این درآمد ثابت به خوبی استفاده نماییم.
گسترش صنعت گردشگری در ایران با تنگناهایی مواجه می باشد كه در صورت مرتفع ساختن آن كشور می تواند مواهب درآمدهای پایدار این صنعت به خوبی بهره مند شود و از این طریق از گردنه های سخت و مشكلات اقتصادی به آسانی عبور كند، تنگناهایی هم نبود امكانات، نهادینه سازی فرهنگ پذیرش توریست و معرفی جاذبه های موجود در كشور كه برای هر كدام نیازمند برنامه ریزی هستیم.
بسیاری از استان های كشور با وجود دارا بودن ظرفیت های بالای جذب توریست از زیرساخت های گردشگری مناسبی برخوردار نیستند كه تقویت حضور بخش خصوصی در این عرصه می تواند مكمل اقدامات صورت گرفته باشد، اماكن مختلف گردشگری در سراسر كشور باید با هدف عرضه خدمات به گردشگران تولید شود.
برخی از جاذبه های گردشگری كشور بخصوص در استان البرز نه تنها به علت نبود زیرساخت های لازم مورد بی مهری قرار گرفته بلكه بعضی از آنها به هیچ عنوان شناخته شده نیست و تدوین برنامه ای كاربردی برای معرفی این ظرفیت ها كه قدمت بعضی از آنها به هزاران سال می رسد، ضروری می باشد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال قبل در دیدار اعضای هیات رییسه فراكسیون گردشگری مجلس اظهار داشت: راه میان بر رونق اقتصادی، توسعه گردشگری می باشد و در این خصوص نیازمند همكاری بخش های مختلف همچون مجلس شورای اسلامی هستیم.
علی اصغر مونسان با اشاره به اینكه گردشگری یك مبحث فرابخشی است، خاطرنشان كرد: راه میان بر رونق اقتصادی توسعه گردشگری می باشد و كشورهای مختلف دنیا همچون كشورهای همسایه به توسعه گردشگری و درآمد زایی این حوزه توجه كرده اند در حالیكه جاذبه های زیادی ندارند.
رییس كمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدید ایران اسلامی به تحریم از جانب آمریكا، یافتن چاره موثر برای مقابله با تهدید دشمنان را اقدام فوریت دار در شرایط فعلی دانست و با اشاره به اینكه حوزه هایی نظیر گردشگری باید بعنوان منبع درآمدپایدار برای كشور تلقی شود، تصریح كرد: دست اندازهای بسیاری در مقابل منبعی نظیر گردشگری وجود دارد كه دستگاه های متولی باید در جهت رفع آن تلاش كنند.
محمدجواد كولیوند در گفت و گو با ایرنا، با تاكید بر اینكه دستگاه های تصمیم گیر مختلف هستند و سرمایه گذاران در پیچ و خم دریافت مجوزها گرفتار می شوند، اظهار داشت: قوانین مخل شرایط امروز باید اصلاح گردد و قوانین مورد نیاز هم باید برای سهل كردن مسیر سرمایه گذاری در بخش های مختلف تصویب شود، از سویی سرمایه گذاری در این بخش به صورت كامل سرمایه گذاران بخش خصوصی را منتفع می سازد و آنها رغبت زیادی برای حضور در این بازار خواهند داشت.
رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به جاذبه های طبیعی و تاریخی پرارزش موجود در كشور بخصوص در استان البرز، اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران به بخش گردشگری با سودآوری همراه می باشد و به صورت قطع فعالان از سرمایه گذاری در این بخش در صورت فراهم آوردن زمینه های لازم استقبال خواهند كرد.
رحیم بنامولایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به دستگاه های اجرایی پیشنهاد كرد با عنایت به تاثیر شگرف توسعه گردشگری در پویایی اقتصاد استان، زمینه را برای ترغیب سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم نمایند.
وی بیان داشت: هرچند استان البرز از جاذبه های خوب طبیعی و تاریخی برخوردار می باشد اما زیر ساخت ها برای جذب توریست كم دارد، در صورتی كه توسعه صنعت گردشگری البرز مورد حمایت و همكاری ارگانهای مربوطه قرار گیرد نه تنها بخش خصوصی البرز، بلكه سرمایه گذاران خارجی هم از سرمایه گذاری در این صنعت استقبال خواهند كرد.
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز اظهار نمود: توسعه صنعت گردشگری، باعث درآمدزایی و تولید اشتغال و بهبود فضای كسب و كار می شود، ضمن آنكه گردشگران داخلی و خارجی با هویت تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی البرز آشنا می شوند.
بنامولایی اظهار داشت: در نشست های كمیسیون صنعت گردشگری و كارگروه مربوطه دراتاق بازرگانی استان، به صورت مستمر موانع و نارسایی ها در راه تحول در این صنعت مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و راهكارهای مناسب به مسئولان ذیربط ارائه می گردد.
وی اضافه كرد: از همه دستگاههای اجرایی و هم علاقه مندان به سرمایه گذاری در توسعه صنعت گردشگری انتظار داریم با تعامل و همكاری نزدیك راه را برای تولید تحول در این صنعت هموار كنند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز هم در گفت و گو با ایرنا توسعه گردشگری را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: باید زیرپای سرمایه گذاران، هنرجویان و هنرمندان و همه كسانی كه می خواهند خدمت می كنند، فرش قرمز پهن كرد.
حجت الاسلام فرخ الدین صابری در گفت و گو با ایرنا، اضافه كرد: باید دست كسانی كه می خواهند برای توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری كشور و البرز قدم بردارند را به گرمی بفشاریم.
صابری وجود اقوام مختلف را در جامعه اسلامی بعنوان فرصتی گرانبها دانست و اضافه كرد: در 8 سال دفاع مقدس، تمام اقوام ایرانی پای كارآمدند و درمقابل دشمنان ایستادند و همین فرهنگ ها و آداب و رسوم می تواند زمینه ای مناسب برای جذب توریست از خارج كشور و رونق صنعت گردشگری در ایران باشد.
روستاهای كشور از كوهستان گرفته تا مناطق كویری ظرفیت های مناسب برای جذب توریست محسوب می شوند و رونق گردشگری و بخصوص بوم گردی سبب تولید اشتغال و درآمدزایی پایدار در روستاها خواهد شد.
مدیرعامل كانون ایرانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود: طرحی در دست مطالعه و اقدام قرار گرفته كه برپایه آن روستاها وارد چرخه گردشگری كشور می شوند.
رامین افشاری هفته پیش درحاشیه گشایش مجموعه تاریخی، فرهنگی و گردشگری كاروانسرای شاه عباسی كرج تصریح كرد: طرح مطالعه گردشگری روستاها در قالب اكو كمپ به اجرا در می آید.
وی افزود: مطالعه این طرح در مناطق مختلف كشور در حال انجام می باشد و مكان هایی برای اكوكمپ ها در روستاها جانمایی می گردد.
افشاری اظهار داشت: این طرح افزون بر توسعه گردشگری به اقتصاد و اشتغال در روستاها كمك خواهد نمود.
وی بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این طرح را در بعضی مناطق به صورت پایلوت اجرا می كند و توسعه آن را به بخش خصوصی واگذار خواهد نمود.
1535


1397/05/05
14:54:25
5.0 / 5
4562
تگهای خبر: بنا , تاریخ , تمدن , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری