مونسان در جمع فعالان گردشگری لرستان مطرح كرد؛

شرط اختصاص سهمیه ثبت جهانی به قلعه فلك الافلاك

شرط اختصاص سهمیه ثبت جهانی به قلعه فلك الافلاك آثارنیوز: خرم آباد- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: در صورت آزادسازی حریم قلعه فلك الافلاك تا آخر امسال، سهمیه ثبت جهانی ۹۸ را به این اثر اختصاص می دهیم.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، علی اصغر مونسان ظهر امروز پنجشنبه در جمع فعالان گردشگری لرستان تصریح كرد: اگر آزادسازی حریم قلعه فلك الافلاك تا آخر سال ۹۷ صورت گیرد، قول می دهم سهمیه ثبت جهانی در سال ۹۸ را جابه جا كرده و قلعه را جایگزین نماییم.
وی با اشاره به اینكه می دانیم یونسكو از قلعه فلك الافلاك بازدید می كند و حتما باید آزادسازی انجام شده باشد، خاطرنشان كرد: به جهت اینكه بتوانیم پرونده را تكمیل و در سال ۹۸ ارسال نماییم، باید كار آزادسازی انجام شده باشد.
بنابراین گزارش، زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلك الافلاك سبب شده كه این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از جانب خیلی از كارشناسان بعنوان یكی از شاهكارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.
این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیك خود در قرن چهارم هجری قمری بعنوان مقر حكومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد و از قرن ششم هجری بعد از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه هم به نام خرم آباد معروف شد و احتمالاً نام فلك الافلاك در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.
این بنای كم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1397/04/29
19:48:02
5.0 / 5
5301
تگهای خبر: بنا , فرهنگ , قلعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری