تكاپو برای میزبانی مطلوب زایران در آیین جهانی قره كلیسا

تكاپو برای میزبانی مطلوب زایران در آیین جهانی قره كلیسا آثارنیوز: ارومیه- در آستانه برگزاری شصت و چهارمین آیین مذهبی مسیحیان جهان در قره كلیسای چالدران، تكاپوی مسئولان و بعضی از نهادها برای میزبانی مطلوب از زایران داخلی و خارجی این آیین به نماد آزادی اقلیت های دینی ساكن در ایران تبدیل گشته است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا این آیین مذهبی با عنوان «باداراك» از فردا به مدت سه روز در قدیمی ترین كلیسای جهان برگزار می گردد و زایران ارمنی ضمن زیارت مقبره «تاتائوس مقدس»، آیین عشای ربانی و نیایش و قربانی را به جا می آورند.
قره كلیسا در میان ارامنه جهان بسیار مقدس است و خیلی از آنان فرزندان خویش را برای غسل تعمید به این كلیسا می آورند؛ در این مكان جشن می گیرند، گوسفند قربانی كرده و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خویش را طلب می كنند.
به گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی این نهاد امسال با تمام توان در كنار دیگر دستگاه های متولی آیین سالانه قره كلیسا را مدیریت می كند.
جلیل جباری افزود: تولید زیرساخت های گردشگری در منطقه، راه اندازی مجموعه پذیرایی، تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی استان و آماده سازی غرفه صنایع دستی همچون اقداماتی است كه این اداره كل برای میزبانی مناسب از زایران این مراسم انجام داده است.
جباری اضافه كرد: حفاظت و مرمت قره كلیسا همه ساله به صورت مستمر انجام می گردد و با همكاری امور پایگاه های جهانی سازمان میراث فرهنگی تلاش می گردد تا اقدامات اساسی در این زمینه صورت پذیرد.
فرماندار چالدران هم اظهار داشت: قره كلیسا بعنوان قدیمی ترین كلیسای جهان آماده برگزاری شصت و چهارمین آیین مذهبی ارامنه جهان با عنوان «باداراك» است.
كریم حسین زاده با اشاره به اینكه دین اسلام دین صلح و برادری است و هیچ گونه تبعیضی برای آیین های سایر ادیان قایل نیست، اضافه كرد: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان ضمن اینكه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانی ها را به دنیا نشان داده است.
وی ابراز امیدواری كرد كه با رفع نقصها برنامه های گذشته و اجرای صحیح این آیین در روز جاری، شان و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون سال های گذشته به خوبی حفظ شود.
وی افزود: تولید درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان برگزاری این مراسم و راه اندازی غرفه های سیار برای فروش مواد غذایی مورد نیاز زایران همچون تمهدیدات اتخاذ شده برای برگزاری این آیین است.
مدیر پایگاه امور كلیساهای تاریخی ایران هم اظهار داشت: همزمان با اجرای مراسم سالیانه مذهبی در قره كلیسا، مسافران و زایران ارمنی با برنامه های فرهنگی پذیرایی می شوند.
شرلی آویدیان اضافه كرد: با هماهنگی های انجام شده با شورای خلیفه گری ارامنه و همینطور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، نمایشگاه عكسی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی در محل اصلی كلیسا برای زایران دایر خواهد شد.
وی افزود: امسال دهمین سال ثبت قره كلیسا در لیست آثار جهانی یونسكو و یازدهمین سال ثبت معنوی مراسم مذهبی آن می باشد و به همین منظور برنامه های ویژه ای را برای زایران و حاضران در مراسم اجرا می نماییم.
وی افزود: راه اندازی مجموعه پذیرایی، توزیع اقلام تبلیغاتی، كمك به راه اندازی نمایشگاه عكس و آماده سازی غرفه صنایع دستی استان در محل قره كلیسا از مواردی است كه امسال میراث فرهنگی آذربایجان غربی به عهده گرفته است و بدون تردید مسافران از خدمات این اداره كل در طول مراسم بهره مند می شوند.
آویدیان با قدردانی از مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان اضافه كرد: حفاظت و مرمت قره كلیسا به صورت مستمر در طول سال انجام می گیرد و برای اجرای آیین در موعد مشخص آماده می شود؛ بر همین مبنا باید هم از مدیركل و هم همكارانشان در میراث فرهنگی آذربایجان غربی قدردانی شود.
اعضای شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان هم با قدردانی از زحمت های مسئولان در جهت حفظ حقوق اقلیت های دینی ایران، اجرای مناسب برنامه های سالیانه مذهبی قره كلیسا را از حقوق های رعایت شده ارامنه عنوان كردند و گفتند: ما هر سال شاهد اجرای بهتر برنامه های مذهبی در قره كلیسا هستیم.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، مراسم مذهبی باداراك از 21 تا 23 سال جاری برگزار می شود؛ آیین مذهبی عشای ربانی در قره كلیسای چالدران به صورت سالانه با حضور ارامنه از كشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، كانادا و دیگر كشورهای جهان برگزار می گردد و یكی از هفت آیین مقدس در تمام فرقه های مسیحیت است.
ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی گردد كه مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجائیكه یكی از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره كلیسا دفن شده، این كلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار می باشد.
ارامنه بر این عقیده هستند كه تعمید فرزندانشان در اولین كلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت با خیر و بركت همراه است و گروه دیگری هم فرزندان 15 تا 20 ساله خویش را با نذر و نیت در آنجا غسل می دهند.
روزهای توقف خانواده ها در قره كلیسا برای برگزاری آیین باداراك متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی كسانی كه از طریق دور به آنجا رفته اند، گاهی بیش از سه روز می مانند و خانواده هایی هم كه راهشان نزدیك است، شاید در روز دوم به این كلیسای باستانی بروند.
بنای قره كلیسا (كلیسای تاتائوس مقدس) جزو 9 اثر ثبت شده جهانی ایران و 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب نظران آن را قدیمی ترین كلیسای جهان می دانند.
قره كلیسا در 20 كیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یكی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن بعنوان نخستین كلیسای جهان مسیحیت بر مبنای اسناد موجود به پس از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل كنونی كلیسای تاتائوس به خاك سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه كوچكی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به كلیسای بزرگ و مجللی تبدیل گشته است.
8135/3072


1397/04/20
13:57:13
5.0 / 5
4543
تگهای خبر: آیین , باستانی , بنا , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری