آلبوم بی رقیب ژئو توریسم ملكشاهی بیمار از زیرساخت های نداشته

آلبوم بی رقیب ژئو توریسم ملكشاهی بیمار از زیرساخت های نداشته آثارنیوز: ایلام – تفرج كنندگان و گردشگران جاذبه های طبیعی ملكشاهی به همان نسبتی كه شكر گزار شكوه زیبایی های خداداد می شوند از نبود زیربناهای ضروری و اولیه دسترسی و تفرج مناسب دراین طبیعت استثنایی دلگیر و حسرت به دل بازمی گردند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، بی وره، دره باجك، ویژدرون و تالاب سیاب درویش و دهها نام دیگر ازاین دست در ملكشاهی وجود دارد كه وجود هركدام انها دریك استان غیر محروم می تواند سنگ بنا و محور صنعت گردشگری طبیعی را رقم زند اما مجموع این اسامی دركنار ده ها كوه، كوهپایه، كوهسار، دربند، دریاچه و رود و آبگیر و.. دیگر نتوانسته فعلیت بخش رونق این صنعت در ملكشاهی شود كه مشكل مزمن محرومیت سرتا پای ایلام را دربرگرفته است.
جاذبه های مشهور شهرستان ملكشاهی در 35 كیلومتری مركز استان ایلام و در دامنه دیواره كوهستانی ارتفاعات اساطیری ' كور' از دیرباز پذیرای علاقه مندانی است كه تا یك دهه پیش با هدف شكار و الان با نیت تفرج به این منطقه رجوع می كنند.
عموم این مراجعان علاقه مند یا بومی ملكشاهی و یا حداكثر افراد مرتبط و اشنای ساكنان این شهرستان هستند كه به صورت معمول نبود امكانات مناسب دراین فضاها سبب رنجش خاطر و گاه سرگردانی آنان شده است.
در یك نگاه كلی هر نقطه گردشگری مطرح باید دارای امكاناتی همچون استراحتگاه، سرویس بهداشتی، دسترسی به آب شرب سالم، راه دسترسی مناسب باشد.
بدون تردید یكی از نقاط پر بازدید گردشگری استان ایلام و شهرستان ملكشاهی حوزه آبشار اما است، موقعیت آب و هوایی معتدل، قرار گرفتن در نزدیكی مركز استان و همجواری با چندین نقطه گردشگری همچون دریاچه سد چم گردلان و روستای باستانی اما این منطقه را محور گردشگری تفرجی طبیعت ملكشاهی كرده است.
آبشار اما در بالا دست دریاچه چم گردلان و در راه رودخانه خروشان گل گل و درمیان دره كوهستانی و پوشش جنگلی منطقه منظره ای بی نظیر بوجود آورده كه نظر هر گردشگری را به خود جلب می كند.
ویژگی های این منطقه در نوع خود در استان غنی از حیث اكو توریسم ایلام كم نظیر است، پوشش خز و سرخس پرسیاوشان دیواره های آبشار اما زیبایی را صد چندان تحفه راه كرده است.
درختان زیبای انجیر كوهی، انگور و بلوط اطراف این محل سرسبز را فرا گرفته و عبور رشته رشته آب در بین سرخس ها و خزه ها، چشمان هر بیننده ای را خیره می كند.
دریاچه سد چم گردلان هم كه جهت تهیه آب شرب مردم استان ایلام احداث شده چشم انداز كل منطقه را زیبا و تماشایی كرده است و آب زلال آن پذیرای گردشگرانی است كه جهت ماهیگیری، شنا و تحقیقات علمی به این منطقه سرازیر می شوند و در ادامه این مسیر هم روستای اما در دامنه كوهستان قرار گرفته كه پوشیده از فضای سبز باغات انجیر، انگور و مركبات است.
چنین موقعیت ممتازی كه سبب حضور گسترده مسافران و گردشگران از سطح استان و كشور به این منطقه می گردد فرصتی را بوجود آورده كه می تواند در توسعه اقتصادی ملكشاهی و معیشت مردم محلی نقش آفرینی كند اما متاسفانه نداشتن هر گونه امكانات و زیرساخت همچون راه دسترسی به پایین دست آبشار و تولید مكانهای جهت استراحت، سبب دلزدگی و رنجش گردشگرانی شده است كه مسافتی طولانی را برای دیدن چنین منظره ای طی كرده اند.
موقعیت آبشار اما در طول دره عمیق كوهستانی با عنایت به فاصله كه تا راه اصلی دارند نیازمند تولید راه پله كانی استاندارد و تولید سكوهای استراحتگاه در طول مسیر منتهی به پایین دست آبشار است كه متاسفانه نبود چنین امكانات ابتدایی، سبب به زمین خوردن مسافران و خانواده های می گردد كه مجبورند جهت دسترسی به پایین دست آبشار از یك شیب تند و سنگلاخی عبور كنند و در این شرایط صحنه های به وجو می آید كه نشان از بی مهری مسئولان گردشگری استان به این نقطه گردشگری بی همتا است.
هر چند سال قبل خبرنگار ایرنا نبود امكانات و راه دسترسی به آبشار از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری مورد پیگیری قرار|گرفت و مسئولان قول مساعد جهت مرتفع ساختن این مسائل و مشكلات دادند كه البته به نتیجه اجرایی منتهی نشدند.
یكی از گردشگران آبشار در این خصوص می گوید: هر چند وقت از این آبشار زیبا به اتفاق دیدن می كند كه متاسفانه بعلت نبود راه دسترسی مناسب مثل راه پله كانی به پایین دست سد سبب سر خوردن و زمین خوردن خود و اعضای خانواده شده است.
رحمان آبیاری با حسرت فراوان اضافه كرد: محوطه و اطراف این آبشار هم جای برای نشستن و استراحت وجود ندارد و انگار مسئولان مرتبط هیچ توجهی به چنین منطقه زیبایی نشده است.
كریم قاسمی یكی از گردشگران آبشار هم اظهار داشت: این جای تاسف دارد كه چنین منطقه گردشگری بی نظیری فاقد امكانات رفاهی و خدماتی لازم باشد.
وی اضافه كرد: اختصاص امكانات به چنین مناطقی علاوه بر جذب توریست می تواند سبب تولید درآمد و اشتغال برای جمعی از اهالی منطقه گردد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملكشاهی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: این منطقه توریستی و گردشگری استان فاقد زیرساخت های گردشگری می باشد كه لازم است با اختصاص اعتبارات استانی امكانات لازم در این منطقه احداث شود، چراكه سالانه بیش از 80 هزار نفر از این منطقه دیدن می كنند.
طالب خزان اضافه كرد: به دلیل نبود اعتبار لازم تولید چنین امكاناتی از توان این اداره خارج است و دراین راستا مذاكراتی با شهرداری مهر و بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی تصریح كرد: در سال قبل مبلغ 300 میلیون ریال جهت اجرای امكانات و راه دسترسی به آبشار اما اختصاص یافت و برغم اینكه به مناقصه گذاشته شد به دلیل پایین بودن اعتبار هیچ پیمانكاری حاضر به اجرای چنین پروژه ای نشد.
این مسئول اضافه كرد: بطور قطع با عنایت به لزوم های گردشگری، این مورد بارها با استفاده از مسئولان استانی پیگیری شده و امسال هم به جد در دستور كار قرار خواهد گرفت.
خزان با اشاره به اینكه این آبشار زیبا به شماره 237 در لیست میراث طبیعی ملی كشور هم به ثبت رسیده است، تصریح كرد: در این منطقه اخیرا آثاری از یك شهر باستانی و تمدن كشف شده كه در مراحل كاوش و بررسی است، همینطور در این منطقه سه قبرستان تاریخی هم مربوط به ادوار مختلف وجود دارد.
وی نقش گردشگری را در توسعه مهم ارزیابی و اظهار نمود: توسعه گردشگری در ملكشاهی كه فاقد صنعت و كشاورزی مناسب می باشد می تواند زمینه كسب و كار و اشتغال را برای جوانان مستعد و جویایی كار آن فراهم سازد.
شهرستان 30 هزار نفری ملكشاهی در 35 كیلومتری جنوب ایلام قرار دارد، 31 اثر تاریخی این شهرستان در لیست آثار ملی و 2 اثر طبیعی آن هم در لیست میراث طبیعی كشور به ثبت رسیده است.
7179/6034


1397/04/16
13:56:16
5.0 / 5
4503
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری