كارتن به دستان اجاره ای

كارتن به دستان اجاره ای آثارنیوز: همدان- فعالیت سیار گروهی موسوم به ؛كارتن به دستان؛ برای دادن خانه اجاره ای به مسافران و گردشگران در خیلی از شهرها مشاهده می شود؛ چیزی كه این روزها با گرم شدن فصل گردشگری در همدان، ذائقه اشتغال جوانان را به سمت و سوی این كار افزایش داده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، تعیین درصدهای مناسب برای جذب مسافر در برای استفاده از 'خانه مسافرها'ی اجاره ای سبب شده تا خیلی از جوانان این روزها كارتن به دست شوند.
نوشتارهایی از قبیل اجاره سوئیت، آپارتمان، منزل و ویلا این روزها در راه كناری ورودی های شهر همدان به وفور دیده می گردد و اغلب در مناطقی مستقر می شوند كه سرعت خودروها به ناچار كم یا توقف موقت داشته باشند.
حتی بعضی از جوانان دست به ابتكارهای نوین زده و به جای كارتن به دست شدن برای جلب توجه مسافران، بنرهایی را پشت خودروهای شخصی متوقف شده خود در ورودی های شهر نصب می كنند كه حاوی اطلاعات لازم برای مشتریان است.

** طر حهای تشویقی برای مسافران
بازار داغ تابستانه كارتن به دستان بیش از هر صنفی، هتل آپارتمان ها و حتی هتلداران همدانی را كلافه كرده و فعالیت آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است.
در این بین بعضی از فعالان این عرصه اقدام به ارائه به اصطلاح مزیت های تشویقی برای مسافران از قبیل تخفیف در اجاره، بهره مندی از پاركینگ اختصاصی، یك نوبت كارواش خودرو رایگان، استفاده مجانی از مودم بی سیم (وای.فای) و ارائه تخفیف از نقاط گردشگری می كنند.
این روزها فعالیت كارتن به دستان در هر سه محور ورودی شهر همدان رویت می گردد اما اغلب خانه مسافرها در منطقه غرب نشین همدان اجاره داده می شود.
در این بین هستند بعضی از بنگاه های مسكن كه در این بازار داغ خانه مسافرهای اجاره ای فعالیت چشمگیر داشته و بعضی از صاحبان منازل هم خانه های خویش را در قبال اجاره های مناسب در اختیار قرار می دهند.
سودآوری این قبیل خانه ها هم بسیار مناسب و اغلب بدون دردسر است؛ چون كه صاحبان آنها به علت نبود ساماندهی قانونی و مجوزهای لازم، رقم های دلخواه را طلب كرده و به سودآوری كلان می رسند.
اجاره خانه مسافرها اغلب به صورت تك اتاق، تك واحد و به متراژ كوچك به مسافران واگذار می گردد و بیشتر منازل اجاره ای دارای قدمت ساخت بالا و در حومه و حاشیه شهر است.

** آرامگاه باباطاهر مامن كارتن به دستان اجاره ای
اما این روزها در همدان، آرامگاه باباطاهر مامن كارتن به دستان اجاره ای است كه جایگاه پارك اطراف آن را در اختیار خود قرار داده و به صورت گروهی و خانوادگی فعالیت می نمایند.
بهترین حالت ممكن برای آنها هم طرح ممنوعیت نصب چادر در پارك های همدان بود كه البته دوام چندانی نداشت و با این وجود، برای گمراه كردن مسافران واژه «نصب چادر ممنوع است» را به آنها متذكر می شوند تا از این طریق خانه های اجاره ای خویش را به نرخ های شناور به آنها قالب كنند.
خانه های اجاره ای همدان بین 150 الی 500 هزار تومان، بسته به ازدحام مسافران به صورت متغییر پیشنهاد داده می شود و فعالیت هتل آپارتمان ها، هتل ها و حتی خانه مسافرهای قانونی از قبیل سوئیت ها و خانه های بوم گردی دارای مجوز را تحت تاثیر قرار داده است.
صاحبان خانه مسافرهای فاقد مجوز به جهت اینكه بتوانند در این فصل پرمسافر سال به سودآوری مناسب برسند، درصدهای قابل توجهی را تعیین كرده و به شكلی اشتغال كاذب را تولید می كنند.
بیشتر جوانانی كه به این شغل كاذب سوق پیدا می كنند هم اغلب زیر 18 سال بوده و یا پیرمردهایی هستند كه توان كاركردن نداشته و به صورت ساكن و فقط با در دست داشتن كارتن 'خانه اجاره ای'، چشم به انتظار مسافران هستند.
آرامگاه باباطاهر بعنوان مركزیت فعالیت این دسته از افراد، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بنابراین كارتن به دستان دارای جایگاه تعیین شده برای خود هستند. در واقع هیچ فردی حق ندارد جای دیگری را در خیابان های اطراف آرامگاه تسخیر كند و قوانین داخلی بر امور آنها حكم فرما است.
حتی در نرخ گذاری هم حد میزان تخفیف اجاره هم تعیین شده و هیچ یك از افراد نمی توانند كمتر از حد مشخص شده تخفیف بدهند؛ در واقع این سیستم خودساخته و نانوشته آنها به شكلی صنف پنهان در بازار داغ اقامتگاهی همدان بوجود آورده و اگر فردی از این قوانین داخلی تبعیت نكند، جایی در این حرفه نخواهد داشت.

** شغل 24 ساعته!
فعالیت قارچ گونه كارتن به دستان در حال افزایش می باشد و كاربلدهای این اشتغال كاذب به سودآوری روزانه بین یكصد تا 300 هزار تومان هم می رسند.
كسب و كار آنها هم به گونه ای است كه مشمول برخورد از جانب ماموران سد معبر شهرداری نمی شوند چون كه بساط گستر نبوده و تنها با در دست داشتن یك كارتن ناقابل! تبلیغات خویش را بدون پرداخت ریالی مالیات انجام می دهند.
آنان در قبال اجاره خانه های استیجاری به مسافران تنها به دریافت كارت ملی، شناسنامه یا سایر مدارك هویتی بسنده می كنند و هیچ گاه در این بین ارتباط مسافران با یكدیگر بخصوص قشر مجرد اهمیتی ندارد.
تنها قانون تعریف شده برای واگذاری خانه مسافرها به رعایت زمان تخلیه و خسارت نزدن به تجهیزات ساختمان باز می گردد و اینكه مزاحمتی برای همسایگان نداشته باشند.
حالا با سیر صعودی حضور گردشگران در همدان، به تعداد كارتن به دستان اجاره ای هم افزوده می گردد و حتی این مورد در مواردی به شغل خانوادگی هم تبدیل گشته و شرایط این شغل كاذب در حال رونق گرفتن است.
اغلب آنها به صورت شیفتی، شبانه روز در كنار خیابان های اصلی و ورودی شهر می ایستند و با رویت پلاك خودروها به استقبال رانندگانی می روند كه توقف می كنند.
برای آنها جا انداختن اینكه اجاره منازل به صرفه ترین محل اسكان در همدان است و شامل تخفیف هم می شود، تاكتیك جذب مسافر به حساب می آید چون كه همانند مكان های قانونی و دارای مجوز برای اسكان مسافران دارای نرخ تعیین شده نیستند و دلخواه قیمت بین اجاره دهنده و اجاره گیرنده پیشنهاد می گردد.
در این بین به نظر می آید كه نه تنها برخورد قانونی با فعالیت متفرقه كارتن به دستان اجاره ای نشده است، بلكه تشویق آنها به دریافت مجوز هم كم رنگ است.
بدون شك فعالیت كارتن به دستان رونق كسب و كار هتل ها، هتل آپارتمان ها، متل ها و مهمانسراهای همدان را تحت تاثیر قرار داده و بازار كساد را برای آنها بوجود آورده است.

** خانه مسافرهای همدان باید شناسنامه دار شوند
رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تاكید بر شناسنامه دار شدن سوئیت ها و خانه مسافرهای این شهر اظهار داشت: ساماندهی خانه مسافرها رشد و رونق صنعت گردشگری و اقتصادی را به دنبال دارد و در این راستا باید زیرساخت های لازم فراهم گردد.
مریم روانبخش اضافه كرد: فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز در سطح شهر هم به معضل گردشگری و فرهنگی تبدیل گشته و نیاز به برخورد جدی از جانب مسئولان دارد.
وی تصریح كرد: شهرداری متولی ساماندهی خانه مسافرها نیست اما در چارچوب مدیریت شهری در حد وظایف اقدام نموده و انتظار می رود سایر دستگاه های مرتبط همكاری لازم را داشته باشند.
روانبخش اضافه كرد: در ساماندهی خانه مسافرها باید تمامی جوانب همچون ایمنی منازل، مكان، فضای فیزیكی و روحی منطقه مدنظر باشد چون كه این موارد در جذب دیگر گردشگران بسیار اثرگذار است.
وی اظهار داشت: فعالیت كارتن به دستان برای سوئیت و منازل اجاره ای به هیچ عنوان برازنده رویداد همدان 2018 نیست.
رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان افزود: فعالیت كارتن به دستان جلوه خوبی ندارد و تجمع آنها در مسیرهای گردشگری شهر بخصوص ورودی شهر همدان به هیچ عنوان شایسته نیست.
نائب رئیس جامعه هتل داران كشور هم اعلام نمود: حضور كارتن به دست هایی كه در ورودی های همدان با شرایط نابسامان و زننده ایستاده اند و مسافران را در ورودی های شهر به سمت خانه مسافرهای فاقد مجوز هدایت می كنند، بیشترین ضربه را به گردشگری استان می زنند.
شهرام شیروانی تصریح كرد: اغلب این خانه مسافرها در مناطق پایین شهر بوده و با عنایت به سطح پایین خدمات و مشكلاتی كه برای مسافران پدید می آورند، خاطره ای بد از سفر به همدان را در ذهن مسافران به جای می گذارند.
وی ادامه داد: این امر باعث می گردد مسافر، رغبتی برای سفر دوباره به همدان نداشته باشد و این وضعیت در خور میهمانان این استان نیست و این خانه مسافرها باید نیاز سنجی و ساماندهی شوند و برای ادامه فعالیت، مجوز های لازم را كسب كنند.
بر اساس برخی گزارش ها، هم اكنون بیش از 400 سوئیت و منزل اجاره ای در همدان وجود دارد.
7520/2090


1397/04/10
13:57:38
5.0 / 5
5679
تگهای خبر: سفر , گردشگران , گردشگری , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری