خواب طولانی سیلوی 83 ساله شیراز

خواب طولانی سیلوی 83 ساله شیراز آثارنیوز: شیراز -سیلوی گندم نزدیك باغ ملی در خیابان حافظ شیراز و پشت ورزشگاه حافظیه این شهر سال 1314 ساخته شد كه این سازه سالمند 17 سال است به خواب رفته و سازمان های مختلف برایش خواب هایی دیده اند كه هیچكدام تعبیر نشده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، 17 سال از رهاشدن این سیلو می گذرد و الان این سازه به مخروبه ای بلندقامت در محور گردشگری شیراز تبدیل گشته است. برخی اشخاص رهاشدن این بنا را بهنجار نمی دانند و می خواهند آن را ثبت ملی كنند، برخی دیگر از این مورد خبر ندارند و نمی گذارند و افرادی هم هستند كه می پرسند ثبت ملی چه فایده ای دارد؟ عده ای هم می گویند این سیلو را به مجموعه فرهنگی تبدیل كنید.
با این حال این مكان بلا استفاده مانده و الان ویرانه ای است كه داخل آن مزین به تارهای عنكبوت شده و شیشه ها، پله و نمای داخلی آن تخریب شده است.

** ثبت ملی یعنی رهاشدگی بیشتر
در روزهای اخیر اخباری در خصوص اینكه اداره كل میراث فرهنگی فارس در حال رایزنی برای ثبت ملی كردن این سازه قدیمی است در رسانه های استان منتشر گردید.
كارشناسان و فعالان فرهنگی با اینكه این كار را مهم می دانند، معتقدند كه ثبت ملی سیلوی قدیمی شیراز به تنهایی دردی را از این سازه كه به بخشی از هویت فرهنگی و صنعتی شیراز است، دوا نمی نماید.
یكی از دلایلی كه سبب شده فعالان فرهنگی این شهر دید چندان مثبتی نسبت به ثبت ملی شدن آثار تاریخی شهرشان نداشته باشند وضعیت كنونی آثار ثبت شده است.
آثار ثبت ملی شده ای در این شهر وجود دارد كه رها و پس از گذشت مدت زمانی كاملا تخریب و نابود شده اند.
برخی فعالان فرهنگی شیراز درخواست دارند كه اولین سیلو این شهر باید ساماندهی و به مجموعه ای فرهنگی تبدیل گردد.
طرح بهسازی این سیلو با وجود اینكه بارها مطرح شده اما تابحال عملیاتی نشده در صورتی كه با عنایت به جانمایی این سازه كه در محور اصلی گردشگری این شهر واقع است بهسازی و بازآفرینی آن خواست جمعی از اهالی شیراز است.
فعالیت این سازه از سال 1380به علت موارد ترافیكی كه كامیون های حامل گندم در مركز شیراز تولید می كردند و آلودگی ناشی از بوجاری گندم متوقف گردید و حتی در دوره هایی زمزمه تخریب آن هم به گوش رسید.

** شهروندان: این سیلو بخشی از هویت شیراز است
نكته ای كه در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با تعدادی از شهروندان شیرازی واضح بود این كه همه آنها خاطراتی از دوران فعالیت این سیلوی گندم در ذهنشان دارند و این سازه را نمادی از دوران صنعتی شدن شیراز و بخشی از هویت تاریخی این شهر می دانند و براین اساس خواهان احیا و بهسازی آن با كاربری فرهنگی نظیر موزه، نمایشگاه و گالری هنری هستند.

** جهاد كشاورزی نمی گذارد
رییس كمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، این سازه را از عناصر هویت شهری شیراز دانست و اظهار داشت: تلاش های زیادی در ماه های گذشته كه سیلوی قدیمی شیراز به نمایشگاه هنری تبدیل گردد كه تمام شهروندان از آن بازدید و استفاده كنند انجام و موافقت آن از رییس سازمان غله استان گرفته شد اما ناگهان سازمان جهاد كشاورزی فارس مانع شد.
لیلا دودمان ادامه داد: امیدهایی بوجود آمده بود كه پس از 17 سال كه این سیلو به مخروبه ای تبدیل گشته ساماندهی و به مكانی فرهنگی و هنری تبدیل گردد كه متاسفانه سازمان جهاد كشاورزی فارس از این اقدام ممانعت كرد وبدین گونه این نماد هویتی شیراز كه در خاطر ساكنان این شهر نقش بسته همچنان در وضعیت اسفبار كنونی بماند.
وی افزود: مالكیت اصلی این محل متعلق به سازمان جهاد كشاورزی است واگر این ارگان قیمتی منصفانه برای فروش این سازه عرضه كند شهرداری و یا بخش خصوصی بطور قطع تمایل به خرید و تبدیل آن به مكانی فرهنگی خواهد داشت.
دودمان اظهار داشت: قیمت كنونی كه سازمان جهاد كشاورزی فارس روی این ملك گذاشته حدود 33 میلیارد تومان است و اگر این سازمان تمایلی به فروش این سازه ندارد می تواند این محل را به یك مكانی فرهنگی تبدیل كند كه جلوه و سیمای مسیر گردشگری شیراز بهبود یابد و حتی گردشگران هم از این محل كه زیبایی های زیادی دارد بازدید نمایند.
وی ثبت ملی شدن این سازه را كار پسندیده ای دانست و اظهار نمود: مساله مهمتر از ثبت ملی شدن این سازه تبدیل كاربری این سیلو به مكانی فرهنگی است، اگر این ساختمان تنها ثبت ملی و بعد رها شود فایده ندارد.
دودمان ادامه داد: وقتی از مكانی تاریخی و فرهنگی استفاده نشود رفته رفته متروكه و نابود خواهد شد ولی اگر این محل ساماندهی گردد فضای بسیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه های هنری و كارهای فرهنگی است.

** صاحبش خبر ندارد
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس كه صاحب سیلوی قدیمی شیراز است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام نمود كه از روند و مبحث ثبت ملی شدن این سازه هیچگونه اطلاعی ندارم.
محمدمهدی قاسمی این را هم اظهار داشت كه هیچ سازمان و ارگانی نمی تواند مجوز تغییر كاربری سیلوی گندم قدیمی شیراز را به مكان فرهنگی صادر كند.
وی اضافه كرد: در جریان این ماجرا نیستم ولی هر اقدام و تصمیمی برای سیلوی قدیم شیراز تنها با مجوز سازمان جهاد كشاورزی فارس امكانپذیر خواهد بود زیرا مالك قانونی این بنا سازمان جهاد كشاورزی است.

** میراث فرهنگی: در آستانه ثبت ملی است
هرچند رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس از ثبت ملی شدن سیلوی 83 ساله شیراز اظهار بی اطلاعی كرد اما مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به تازگی اظهار داشت كه پرونده نخستین سیلوی گندم استان فارس تكمیل و برای ثبت در لیست آثار ملی به شورای ثبت آثاركشور ارسال شده است.
مصیب امیری اضافه كرد: پرونده نخستین سیلوی گندم استان فارس واقع درشیراز، اردیبهشت 97 تكمیل و به شورای ثبت آثار كشور ارسال شد و در شرایط كنونی این پرونده مراحل نهایی ثبت در لیست آثار ملی را طی می كند.

**اولین آسانسور شیراز در ساخت این سازه استفاده شده است
مدیركل میراث فرهنگی فارس به خصوصیت های خاص سیلوی قدیمی شیراز اشاره نمود و اضافه كرد: علاوه بر قدمت، این بنا اولین سازه دوره صنعتی شیراز است كه اولین آسانسور شیراز در آن به كاررفته است و جالب اینكه این آسانسور هنوز هم قابل استفاده می باشد.
مصالح اصلی به كار رفته در این بنا از بتن مسلح است و ظرفیت ذخیره سازی این سیلو 16 هزارتن در سال بوده است.
9873 / 1876
گزارش از محمدامین افشارپور


1397/03/07
13:08:16
5.0 / 5
4696
تگهای خبر: بنا , تاریخ , فرهنگ , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری