امام جمعه اردبیل:

تخریب محوطه باستانی شهریئری مشگین شهر جای نگرانی دارد

تخریب محوطه باستانی شهریئری مشگین شهر جای نگرانی دارد آثارنیوز: اردبیل - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نسبت به تخریب و صدمه منطقه باستانی شهریئری مشگین شهر ابراز نگرانی كرد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، آیت الله سیدحسن عاملی روز دوشنبه در بخشی از این نامه آورده است: محوطه ای با قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین 'سایت موزه' ایران كه در صورت تامین و تخصیص حدود 10 میلیارد ریال در سال، قابلیت ثبت در لیست میراث جهانی را خواهد داشت، در معرض تخریب قرار دارد.
وی افزوده است: با تاسف این بنا در طول 10 سال از 85 تا 95 كمتر از 2 میلیارد ریال اعتبار ملی و 460 میلیون ریال اعتبار استانی گرفته، رقمی كه حتی كفاف هزینه نگهبانی آن را هم نمی كند.
به نوشته امام جمعه اردبیل، محوطه 'شهر یئری' مشگین شهر با وسعتی بالغ بر 400 هكتار آثار ارزشمندی از هفت هزار سال تاریخ تحولات این سرزمین را در دل خود جای داده و اگر برای كاوش و پژوهش در آثار و نفایس پیشینیان اهتمامی نیست، تدبیری بیندیشیم تا با صیانت از تطاول ایام، دست كم به تعدی و تفریط هم متهم نشویم.
او افزوده است: در كمال حیرت و تاسف آثار مختلف تاریخی این منطقه كه با تلاش پژوهشگران با استفاده از جستجوهای دیرینه شناسی از دل خاك بیرون آمده اند بدلیل كمبود اعتبارات در معرض صدمه های محیطی قرار گرفته و موجبات نگرانی فرهنگ دوستان را فراهم نموده است.
آیت الله عاملی تشریح كرده است: سرزمین ایران از معدود مناطق جهان است كه خیلی از وقایع تاریخ ساز و نقاط عطف تحولات زندگی بشر در آن اتفاق افتاده وی در گوشه و كنار این پهنه جغرافیایی مهم، به نسل ما رسیده و امروز در قالب محوطه های باستانی و آثار تاریخی طبقه بندی می شوند.
نماینده ولی فقیه در استان همینطور هنر، فناوری، نبوغ، نوآوری، ابتكار و خلاقیتی كه در خلق و تولید این آثار بكار رفته را نشانگر احاطه و اشراف نیاكان هوشمند ما به وجوه گوناگون دانش و هنر بشری در طول تاریخ دانسته و افزوده است: ایران شاید یگانه كشور جهان باشد كه از 12 هزار سال پیش تابحال از یك استمرار فرهنگی زنده، پویا وخلاق سود برده و این جریان فرهنگی حداقل از سه هزار سال پیش بدون انقطاع ادامه داشته و با بهره گیری از ظرفیت های همین جریان فرهنگی است كه نیاكان ما توانسته اند آثاری بدیع و یگانه در مقیاس جهانی برای ما به یادگار بگذارند.
وی تاكید كرده است: با عنایت به ظرفیت عظیم این حوزه در باز آفرینی و استقامت هویت ملی، توسعه همدلی و هم آوایی اقوام ایرانی، تامین زمینه های رشد اقتصادی و افزایش ثروت ملی ایرانی ها توجه ویژه به حفاظت و احیای یادگارهای تاریخی، فرهنگی كشور بدیهی و ضروری می باشد و باید به آنها پرداخته شود.
شهر یئری در 60 كیلومتری غرب اردبیل، هفت كیلومتری شمال شرقی لاهرود مشگین شهر در روستای پیرازمیان واقع شده است.
محوطه باستانی شهر یئری با وسعت 400 هكتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به حساب می آید كه از سه قسمت معبد، قلعه و قوشا تپه تشكیل شده است.
قدمت این محوطه بر مبنای مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می گردد كه تا دوران آهن 2 به صورت مستمر محل سكونت بشر بوده است.
6018/ 1257


1397/02/10
14:39:25
5.0 / 5
5145
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری