معاون استاندار فارس:

بازنگری ملی در مدل سفرهای داخلی تولید شود

بازنگری ملی در مدل سفرهای داخلی تولید شود آثارنیوز: شیراز- معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با اشاره به اینكه مدل فعلی سفر مشكلاتی را در كشور بخصوص در روزهای نوروز بوجود آورده است اظهار داشت: باید در سطح ملی بازنگری در مدل سفرهای داخلی تولید شود و برخی سیاسگذاری ها در این زمینه تغییر كند.


محمدابراهیم فروزانی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بحث مدیریت سفرهای نوروزی در نوروز 1397 اشاره نمود و اضافه كرد: این مدیریت یك كار سنگین میان بخشی بود كه بخش های مختلف استان را درگیر كرد.
وی ادامه داد: برای برنامه ریزی سفرهای نوروزی حدود پنج جلسه ستاد خدمات سفر استانی برگزار گردید و در كمیته های مختلف برنامه ریزی لازم در سطح استان صورت گرفت.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اظهار داشت: همه برنامه ریزی ها سبب شد نوروز را با درجه مقبولیت نسبتا بالایی، پشت سربگذاریم، به جز در بخش در رابطه با ترافیك و تردد در جاده های بین راهی كه مسبوق به سابقه است و شرایط خاصی دارد، طرح نوروزی 1397 را بدون مشكل خاصی و با خدمات رسانی مطلوب در شان استان بزرگ و توریستی فارس اجرا كردیم.
فروزانی همینطور از شهرداران، دهیاران، نیروی انتظامی، پلیس راهور، دستگاه های امنیتی، جمعیت هلال احمر استان، سازمان اوقاف و امورخیریه، اداره حمل و نقل و پایانه ها، بخش درمان و بهداشت، شبكه اورژانس و بخش های فرهنگی كه در روزهای نوروز خدمات مطلوبی به مسافران و گردشگران ارائه كردند تشكر كرد.
وی در ادامه با تقدیر از تلاش های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره كل فرهگ و ارشاد استان فارس در روزهای نوروز افزود: حدود 9 هزار ساعت برنامه فرهنگی در روزهای نوروز در سطح استان برگزار گردید.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اظهار داشت: آمار دریافتی از نظرسنجی های صورت گرفته حكایت از رضایت بالای مسافران و گردشگران نوروزی به خصوص در اماكن تاریخی و گردشگری دارد.
فروزانی بیان اینكه میزان پذیرش بالایی حتی فراتر از ظرفیت در اماكن تاریخی و گردشگری داشتیم اظهار داشت: بیشترین بازدید مربوط به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود و بعد از آن مجموعه حافظیه، تخت جمشید و پاسارگاد بیشترین بازدیدها را به خود اخصاص دادند.
وی در ادامه بازرسی های صورت گرفته توسط تیم های بازرسی دستگاه های مختلف در روزهای نوروز اشاره نمود و اظهار داشت: بازرسی ها از جانب اداره كل صنعت، معدن و تجارت، نظارت اصناف بر بازار، نظارت ها توسط بخش های متمركز در استانداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در روزهای نوروز شاهد بودیم و بخش خصوصی هم همكاری خوبی داشت.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس بیان كرد: آموزش و پرورش و شهرداری ها در بحث اقامت همكاری گسترده ای داشتند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان هم در بحث اطلاع رسانی اقدامات خوبی انجام دادند.
فروزانی اضافه كرد: داوطلبان جمعیت هلال احمر همینطور در بحث برپایی خیمه های نماز در كنار مساجد و بقاع متبركه اقداماتی خوبی در روزهای نوروز انجام دادند كه از آنان تشكر می نماییم.
وی ادامه داد: به جز رشدی كه متاسفانه در بخش تصادفات جاده ای وجود داشت نوروز خوبی داشتیم، رشد تصادفات جاده ای هم جای تحلیل دارد كه بخش عمده آن به مدل سفر برمی گردد.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اظهار داشت: تعطیلات نوروزی بسیار طولانی است، فارس جزو پنج استان پرتردد كشور است كه از این پنج استان چهار استان در قسمت شمالی كشور قرار دارند و در جنوب كشور تنها فارس جزو استان های پردد است.
فروزانی اظهار داشت: فارس با عنایت به پهناوری سرزمین به شكلی چهارراه جنوب به حساب می آید یعنی اگر ما كانون های جمعیتی كشور را در نظر بگیریم، با عنایت به اینكه در نوروز بیشترین میزان سفر به نیمه جنوبی كشور است، استان فارس هم جزو مقصدهای اصلی مسافران به حساب می آید و در عین حال استان ترانزیتی است كه بخش عمده ای مردم كشور با استفاده از استان فارس به سمت استان های جنوبی و ساحلی حركت می كنند.
وی بخش عمده ازمشكلات سفرهای نوروزی در رابطه با مساله مدل سفر دانست و اضافه كرد: تعطیلات نوروزی طولانی است و بیشترین مشكل را در برخورد موج اول سفر با موج دوم سفر شاهد بودیم.
وی ادامه داد: به رغم تلاش های بسیاری كه در سال های اخیر انجام شده اما هنوز زیرساخت های حمل و نقلی استانداردهای لازم را ندارد تا بتواند این حجم سفر كه 30 درصد رشد در تردد داشتیم را تحمل كند.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اظهار داشت: در این رشد نزدیك 15 درصد كاهش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را داشتیم كه این به مدل سفری بر می گردد كه كمتر برنامه ریزی شده و سفر با وسیله شخصی است.
فروزانی اضافه كرد: در واقع در این مدل سفر، اقامت ها بدون برنامه است، معمولا كسانی كه از اتومبیل شخصی استفاده می نمایند و تجربه كافی برای رانندگی ندارند و فشار بیش از حد به خود می آورند شكل اقامت در مقصد و برگشتشان به شكلی است كه شاهد می باشیم خستگی و حواس پرتی بالاترین عامل تصادفات است.
وی ادامه داد: می توان ریشه یابی شود كه این مساله با بحث مدل سفر و تعطیلات طولانی ارتباط داشته باشد و اینكه ما برخورد دو موج بزرگ سفر را در دو نیمه نوروز داریم.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اظهار داشت: بخش عمده ای از الگو و مدل سفر بحث ملی است و نیاز به سیاست گذاری ملی دارد كه باید هم در بحث ساماندهی تعطیلات و هم در مبحث ارائه مدل سفر بازنگری صورت بگیرد.
فروزانی اضافه كرد: همینطور تولید تسهیلات و یارانه هایی برای تولید الگوهای دیگری از سفر در میان مردم باید مدنظر قرار گیرد و فرهنگ سفر و شكل سفر را تغییر یابد به گونه ای كه مردم بتوانند بهتر از سفر استفاده كنند و لذت بیشتری ببرند و تبعات و صدمه های آن كمتر شود.
وی ادامه داد: هدف ستاد خدمات سفر در استان این بود در روزهای نوروز مكان هایی كه از استعداد بالایی به لحاظ گردشگری برخوردار می باشند و كمتر مورد بازدید قرار گرفته اند را بیشتر معرفی نماید و محورهایی را برای گردشگری معرفی نماییم تا مردم بتوانند سفر بهتری داشته باشند و خطر كمتری متوجه آنان شود.
جانشین ستاد خدمات سفر استان فارس همجنین درباره استقبال مسافران نوروزی از هتل های استان در روزهای نوروز اظهار داشت: تا آنجایی كه من اطلاعات و آمار دارم حدودا ظرفیت هتل های استان كامل بود.
فروزانی اضافه كرد: اما بخش عمده ای از رشد میزان مسافران، متوجه اقامت در مكان های رسمی گردشگری بود، نوروز امسال 34 درصد رشد در اقامت داشتیم اما در مجموعه هتل ها و مهمانپذیرها تا اواخر حدود یك درصدی هم كاهش داشتیم، بیشترین رشد در حوزه اقامت مربوط به مدارس، كمپ ها و چادرها بود.
وی ادامه داد: این هم به نوع سفر برمی گردد، فرهنگ سفر نوروزی كه وجود دارد این است كه ما معمولا با وسیله شخصی سفر می نماییم و معمولا از حداقل امكانات استفاده می نماییم، در همه مكان های گردشگری مشاهده می نماییم مردم چادر برپا می كنند البته بخشی از این مورد به وضعیت اقتصادی بخش های از جامعه برمی گردد.
معاون استاندار فارس اظهار داشت: این مدل سفر صدمه زا است و هزینه ها را بالا می برد و پایدار نیست، این میزان سفر به این شكل را بیشتر در مقطع نوروزی مشاهده می نماییم چون پراكندگی تعطیلات در طول سال وجود ندارد امكان اقتصادی كردن آن هم وجود ندارد.
فروزانی با تاكید بر اینكه مبحث ساماندهی تعطیلات باید به صورت جدی پیگیری شود، اظهاركرد: برای سفر گردشگری نیاز به اقامت ها و فضاهای خدماتی بین راهی داریم و نیاز است فرهنگ جاده ای را توسعه دهیم و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را بالا ببریم.
وی ادامه داد: همینطور حمل و نقل ریلی باید بیشتر گسترش یابد، حتی به لحاظ اقتصادی امكانی فراهم گردد تا مردم از حمل و نقل هوایی هم استفاده كنند.
جانشین ستاد خدمات سفر استان فارس بیان كرد: باید برای مدل سفر داخلی و گردشگری داخلی برنامه ریزی بهتری انجام دهیم كه در این زمینه نیاز به ایجاد سیاست ها و زیرساخت های سیاستی و نرم افزاری ملی داریم.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، از 25 اسفندماه 96 تا آخر روز سیزدهم فروردین ماه جاری، 22 میلیون و 650 هزار و 496 دستگاه انواع وسیله نقلیه در محورهای این استان فارس تردد كرده است.
همچنین یك میلیون و 860 هزار و 831 نفر از 25 اسفند 96 تا شامگاه دوشنبه 13 فروردین 97 از مكان های تاریخی و فرهنگی تحت پوشش اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بازدید كردند.
9254 /1876


1397/01/22
14:30:14
5.0 / 5
4977
تگهای خبر: تاریخ , خدمات , سفر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری