هدیه ای برای گردشگران؛

سبزی طبسی سوغاتی كه عطرش از یاد نمی رود

سبزی طبسی سوغاتی كه عطرش از یاد نمی رود آثارنیوز: باآنكه طبس مثل هر شهر دیگری صنایع دستی خاص خودش را دارد اما خیلی از افرادی كه مزه سبزی طبسی را در دهانشان می چشند، آن را هم بعنوان سوغات با خود به شهرشان می برند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، هر شهر و دیاری برای خودش سوغات و صنایع دستی مشهوری دارد بعضی از آنها مانند اصفهان صنایعی هستند كه توسط مردان و زنان تهیه می گردد و برای آنها وقت زیادی گذاشته می گردد و برخی دیگر سوغات و یا شرینی هاست كه آن ها هم طرفداران خویش را دارند. اما در این میان شاید كمتر كسی شنیده باشد كه گردشگران می توانند وقتی به شهرستان طبس رفتند با خود سبزی معطر خشك شده هم بعنوان سوغات بیاورند. سبزی هایی كه نمونه اش را فقط می گردد در همین شهرستان پیدا كرد. چون شهرستانی است كه از نظر آب و هوایی برای رشد گیاهان مناسب می باشد و به آن ها رنگ و بویی دیگر می دهد.
میدان امام خمینی شهرستان طبس میدان معروفی است كه دورتادورش را سبك قدیمی مرمت كرده اند و به حالت گنبدی شكل درآورده اند دور این میدان مغازه های طبسی ها قرار دارد كه در این میان فروشگاه های صنایع دستی پیدا می گردد اما صنایع دستی آنها بیشتر متعلق به شهرهای یزد و اصفهان است اما در بین همین مغازه ها و در بازار اصلی طبس تعداد زیادی سبزی فروشی به چشم می خورد سبزی های خشك شده ای كه بوی عطرشان از بسته بندی گذر كرده و به مشام می رسد.
زنان نقش زیادی در تولید این سبزی های خشك شده دارند. حالا سبزی خشك جزیی از سوغات شهرستان طبس به شمار می آید، سوغاتی كه هم برای داخل و حتی برای ارسال به خارج از كشور مناسب، كم حجم و ارزان است، می توان این سبزی ها را در انواع مختلف تهیه و در غذاهای متفاوت از آن بهره برد.
در كنار آن بهار نارنج، پودر گوجه، سیر، پیاز و میوه خشك هم فروخته می گردد اهالی طبس می گویند نمونه این عطر و بوی سبزی را در هیچ جا نمی توان پیدا كرد محصولاتی كه با برگ نخل های خرما ساخته می گردد جزو مهمی از سوغات و صنایع دستی طبسی ها به شمار می آید.
انواع سبدها و ظروف حصیرباف جزو جدانشدنی از صنایع دستی هر شهرستانی است كه نخل خرما در آن زیاد یافت می گردد. این صنایع دستی را هم بیشتر در روستاها می توانید پیدا كنید.

1397/01/14
16:06:34
5.0 / 5
4703
تگهای خبر: صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری