مهر گزارش می دهد؛

مصائب سفر نوروزی به خارج از كشور، بازی های ارزی تعطیل نمی شود!

مصائب سفر نوروزی به خارج از كشور، بازی های ارزی تعطیل نمی شود! آثارنیوز: علاقمندان سفر به خارج از كشور در حالی برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی می كنند كه نرخ ارز نه تنها افزایش داشته بلكه برای خرید آن هم محدودیت هایی به وجود آمده است.



خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: بلیت سفرهای هوایی در ایران با ایرلاین های خارجی از حدود یك ماه پیش تا كنون برای سفرهای عید یك تا دو میلیون تومان افزایش نرخ داشته است به نحوی كه بعنوان نمونه سفر هوایی به كشور مراكش كه اخیرا جزو مقاصد گردشگری ایرانیان شده است و برای سفر به آن هم باید زمانی حداقل ده روزه گذاشت می بایست سه میلیون تا پنج میلیون تومان هزینه كرد، این در شرایطی است كه تا دو ماه پیش هزینه این سفر تنها دو میلیون تومان بود.
همچنین بلیت سفر به پاریس كه جزو مقاصد جذاب برای ایرانیان در روزهای عید به شمار می آید تا پیش از عید نوروز یك میلیون و پانصد هزار تومان برای پرواز رفت و برگشت در نظر گرفته شده بود اما اكنون بلیت این پرواز كمتر از پنج میلیون تومان فروخته نمی گردد. این افزایش نرخ هم برای ایرلاین های كشورهای خارجی است و هم برای ایرلاین های ایرانی كه به خارج از كشور مسافر می برند.
پروازها گران شد
در كنار نرخ پرواز، قیمت دلار و یورو هم به حدی افزایش داشته كه برخی را از سفر به كشورهای خارجی در روزهای عید منصرف می كند اكنون برای اقامت در یك هتل سه ستاره در جایی مانند شهر رم ایتالیا حداقل باید ۶۰ یورو هزینه كرد چیزی معادل ۳۴۰ هزار تومان حتی اگر قرار باشد كسی سه شب اقامت كند باید یك میلیون تومان بپردازد این هزینه ها جدا از هزینه های خورد و خوراك و حمل و نقل است اكنون تورهایی كه نصف هزینه هایشان را به دلار یا یورو تعیین كرده بودند اگر تا چند ماه پیش ۱۸ میلیون تومان برای سفر ده روزه به اروپا قیمت داشته اكنون با یوروی ۵۷۰۰ تومانی به ۲۳ میلیون تومان افزایش پیدا كرده است.
محدودیت در خرید دلار
محدودیت در خرید ارز یكی دیگر از مسائلی است كه مسافران كشورهای خارجی باید به آن توجه نمایند. بر مبنای آنچه صرافی ها بر روی تابلو اعلان قیمت های خود گذاشته اند فروش یورو و دلار دولتی(بانكی) صرفا با عرضه كارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از كشور امكان پذیر است یعنی بر این اساس دلار رسمی یا همان دلار بانكی هم اكنون تنها به افرادی كه مسافر هستند فروخته می گردد. این میزان آن طور كه صرافی ها اعلام نموده اند هزار دلار به هر مسافر است این درحالی است كه در فرودگاه امام خمینی به هر مسافر تا ۵ هزار دلار اجازه خروج ارز داده می گردد.

از طرفی اگر هر مسافر تا شهریور ماه امسال می توانست ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی و یا ارزی با قیمت دولتی خریداری كند اكنون چند ماهی است كه این ارز مسافرتی با قیمت دولتی هم حذف گردیده است و مسافران باید به نرخ آزاد ارز خریداری كنند.
نرخ عوارض خروج از كشور هم اگر تا اول عید و سال جدید به بانك ها ابلاغیه جدیدی داده نشود همان هفتاد و پنج هزار تومان است اما اگر تا اول سال جدید این ابلاغیه صورت بگیرد مسافران به كشورهای خارجی حتی اگر روز اول عید به سفر بروند باید ۲۲۰ هزار تومان عوارض بدهند كسانی كه تا پیش از این هفتاد و پنج هزار تومان داده بودند ولی سفرشان به ابلاغیه جدید رسیده بود میبایست ما به التفاوت آن را بدهند. تفاوت این دو نرخ عوارض هم كم نیست.
افزایش نرخ تورهای خارجی
از سوی دیگر نرخ تورهای گردشگری خارجی هم برای ایام عید افزایش چشم گیری داشته است سفر به آنتالیای تركیه كه همیشه برای جذب مسافران ایرانی اعلام می شد برای هفت شب اقامت تنها یك میلیون تومان هزینه دارد اما اكنون برای این ایام نرخی حدود سه میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
برای سفر به اروپا هم آژانس های مسافرتی تنها ۸۵۰ یورو برای دریافت روادید هزینه می گرفتند این هزینه جدا از مبلغ تور مسافرتی است تور های سفر به ایتالیا برای ۴ شب از ۷ میلیون تومان كمتر نبوده و نیست. آژانسدارای هزینه تورهای مسافرتی را جدا از هزینه بلیت اعلام می كنند اكنون سفر به پاریس با در نظر گرفتن نرخ پرواز برای یك هفته اقامت در هتل ۴ ستاره ۱۲ میلیون تومان نرخ دارد. سفر به گرجستان هم كه جزو سفرهای ارزان بود اكنون برای اقامت چهارشب در تفلیس باید به آژانسهای مسافرتی نزدیك به یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت كرد.

سفر به كشوری مانند نپال كه در آسیا قرار دارد اگر به صورت فردی اقدام گردد شاید هزینه ای نزدیك به سه میلیون تومان شود اما تورهای مسافرتی برای ایام عید ۸۸۰ دلار به علاوه پول پرواز را در نظر گرفته اند. سفر به مراكش هم برای یك هفته ۱۱ میلیون تومان نرخ دارد البته اگر برگشت از آنجا بعد از ایام عید باشد. این هزینه ها بسته به اینكه گردشگر، چند روز و در چه هتلی اقامت داشته باشد متفاوت خواهد بود. باید این نكته را هم در نظر گرفت كه در روزهای تعطیلات عید به علت حجم سفرها ممكن است خدمات دهی آژانس ها هم مناسب نباشد.
افزایش سفر داخلی در مقابل كاهش سفر خارجی
افزایش نرخ سفرهای خارجی در عید ۹۷ هرچند كه بعضی از افراد را ممكن است منصرف نكند اما هستند افرادی كه در این شرایط تصمیم میگیرند سفر به كشورهای خارجی را یا كنسل كرده و یا به زمانهای پس از این ایام موكول كنند پیش بینی حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم این است كه سفرهای خارجی مردم ایران در روزهای عید ده تا ۱۵ درصد كاهش داشته باشد و در عوض سفرهای داخلی رشد كند.
اكنون هم شرایط سفر در شهرهای ایران هم به گونه ای است كه هتل داران اعلام نموده اند نه تنها افزایش قیمت نخواهند داشت بلكه در بعضی از استان ها تخفیف های نوروزی به مسافران داده ها خواهد شد.

1396/12/29
09:34:53
5.0 / 5
5287
تگهای خبر: پرواز , خدمات , سفر , مسافرت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری