سایت موزه پیوند تمدن سه هزار ساله هگمتانه با حكیم هزاره ها

سایت موزه پیوند تمدن سه هزار ساله هگمتانه با حكیم هزاره ها آثارنیوز: همدان - طراحی ؛سایت موزه؛ همدان كه مقرر است در مركز پیاده راه میدان امام خمینی(ره) این شهر احداث شود، به پایان رسید و همگان چشم انتظار آغاز عملیات اجرایی آن هستند تا پیوندی میان آرامگاه بوعلی سینا حكیم هزاره ها با تپه باستانی سه هزار ساله هگمتانه را به تماشا بنشینند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، از حدود سه ماه پیش و بعد از كشف 2 تابوت شكسته سفالی متعلق به دوران اشكانی و تكه های سفالین متعلق به دوران مادها تا دوران اسلامی در جریان گود برداری های پیاده راه میدان امام خمینی(ره) شهر همدان، مبحث احداث سایت موزه عنوان شد تا علاوه بر حفظ و حراست از این آثار بتوان فضایی را فراهم نمود كه گردشگران قدم بر پیاده راهی بگذارند كه تاریخ چند هزار ساله را روایت می كند.
پس از طرح موضوع، تولید سایت موزه در مركز پیاده راه میدان امام خمینی(ره) همدان به یكی از مطالبه های جدی فرهنگ دوستان این دیار تبدیل شد؛ مطالبه ای كه با پیگیری ها و رایزنی های بسیار در نهایت با آن موافقت شد تا این موزه روایتگری از هویت سه هزار ساله دیار هگمتانه باشد.
و حالا با اتمام طراحی آن، این طرح وارد مراحل اجرایی ساخت می گردد تا نقطه ثقلی باشد بر خط پیوند آرامگاه بوعلی سینا تا تپه باستانی هگمتانه و فضایی را فراهم كند تا گردشگران با نمایی از شیوه های زندگی مردم دیار هگمتانه در دوره های مختلف تاریخی آشنا شوند.
حال كه مقرر است آثار و فضای كاوش شده در قالب یك سایت موزه حفظ و در معرض بازدید عموم قرار گیرد، می توان امید داشت كه این مجموعه سند افتخار دیگری برای ساكنان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و مولفه ای اثرگذار در برند سازی صنعت گردشگری این استان باشد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در این مورد اظهار داشت: بر مبنای نتایج جستجوهای انجام شده در میدان امام خمینی(ره) و ارزش فرهنگی و تاریخی این آثار كه نشان از قرون متمادی نقش آفرینی این كهن شهر در تاریخ ایران زمین دارد، موافقت های لازم برای احداث سایت موزه میدان امام خمینی(ره) دریافت شد.
علی مالمیر توضیح داد: با عنایت به تاثیر شگرف تولید سایت موزه بر طرح پیاده راه خیابان بوعلی، میدان امام خمینی(ره) و خیابان اكباتان و نقش آن در توسعه گردشگری استان بخصوص در سالی كه همدان بعنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب شده است، با پیگیری های این اداره كل، تولید سایت موزه مورد توافق قرار گرفت.
وی بیان كرد: بعد از آنكه كاوش ها در میدان امام خمینی(ره) به آخر رسید و اثر خاص دیگری در جستجوهای صورت گرفته كشف نشد، طراحی سایت موزه در دستور كار قرار گرفت تا آثار تاریخی كه برای مرمت به آزمایشگاه و كارگاه انتقال یافته اند بعد از مرمت مجدد به میدان بازگردانده و در سایت موزه ای كه احداث می شود، نگهداری شوند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در مورد چگونگی طرح سایت موزه هم اظهار داشت: تلاش شد این طرح یك طرح زیبا و خاص باشد به صورتی كه هم به لحاظ اقلیم همدان پاسخگو بوده و هم به جهت اینكه میدان امام خمینی (ره) یك اثر ثبت ملی است، اغتشاش بصری برای جداره های میدان تولید نكرده و سیما و منظر آن را تحت شعاع قرار ندهد.
مالمیر خاطرنشان كرد: طرح سایت موزه، طرحی است كه ملاحظات فنی و میراث فرهنگی در آن انجام شده، جداره های اثر ملی در نظر گرفته شده و وضعیت اقلیم و كاركردی طرح دیده شده است.
وی اظهار نمود: احترام به جداره های میدان امام خمینی(ره) بعنوان یك اثر ثبت ملی و لزوم خنثی بودن طرح، شرایط اقلیمی همدان و الزامات اجرایی نگهداری موزه، موقعیت مكانی سایت موزه كه یك مركز تجمع و قرارگاه رفتاری است و رعایت خط آسمان و استفاده از مصالح بومی همچون محدودیت های طراحی این اثر بود.
وی ادامه داد: با این وجود با تلاش سه ماهه دكتر محمد منصوریان و تیم وی، طرح های مختلفی تهیه و تكمیل شد كه طرحی كه بر مبنای معیارهای مختلف از جانب كارشناسان با تحلیلی سلسله مراتبی بیشترین امتیاز را آورده بود توانست نظر اعضای كمیته تخصصی معاونت میراث فرهنگی سازمان را جلب كند و با اندك اصلاحاتی به تصویب برسد.
حال با تصویب این طرح می توان چشم انتظار آغاز عملیات اجرایی آن بود تا با تولید چنین فضایی جایگاه گردشگری طرح پیاده راه همدان كه قرار بود مكان های تاریخی و ارزشمندی همچون آرامگاه بوعلی سینا، بازار همدان، بافت تاریخی میدان امام خمینی(ره) و تپه باستانی هگمتانه را به هم وصل كند، صد چندان و به یكی از ظرفیت های گردشگری كشور تبدیل می گردد.
مدیر منطقه یك شهرداری همدان هم با بیان اینكه طرح پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ه) و اكباتان با اعتباری افزون بر 150میلیارد ریال اجرا شده است، عنوان كرد: این طرح ها تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.
امیر فتحیان نسب اظهار داشت: طول این مسیر نزدیك به یك هزار و 700 متر است كه یك ظرفیت بزرگ در گردشگری همدان به حساب می آید و در كشور و حتی جهان كم نظیر به حساب می آید.
وی بیان كرد: توریست می تواند از آرامگاه بوعلی و بعد از آن پیاده راه بوعلی، میدان امام خمینی(ره) و اكباتان، مسجد جامع و بازار سنتی همدان و در آخر به منطقه باستانی هگمتانه برسد و در واقع این یك مسیر گردشگری می باشد كه مسافران می تواند ساعت ها در این مسیر گام بردارند.
امید است با احداث سایت موزه، حلقه گردشگری این منطقه از همدان كه یادگاری پرارزش از تاریخ كهن این دیار است تكمیل و جاذبه ای پرارزش در نزد گردشگران داخلی و خارجی باشد.
1181/2090


1396/12/23
14:20:51
5.0 / 5
5261
تگهای خبر: باستانی , تاریخ , تمدن , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری