سفیر تاجیكستان در ایران تشریح كرد؛

ظرفیت های ویژه گردشگری تاجیكستان، جذب ۴۱۴ هزار جهانگرد در ۳ سال

ظرفیت های ویژه گردشگری تاجیكستان، جذب ۴۱۴ هزار جهانگرد در ۳ سال آثارنیوز: سفیر تاجیكستان در تهران، تعداد جهانگردانی را كه در ۳ سال اخیر از این كشور دیدن كرده اند، ۴۱۴ هزار نفر اعلام نمود و از دورخیز این كشور برای رسیدن به آمار یك میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰ اطلاع داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، «نعمت الله امام زاده»، سفیر فوق العاده و مختار جمهوری تاجیكستان در جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی كه آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، با اشاره به برنامه های به اجرا درآمده در این كشور برای جذب گردشگران خارجی، ابراز امیدواری كرده تا سال ۲۰۲۰ تعداد جهانگردان در این كشور به بیشتر از ۱ میلیون نفر برسد.
متن این یادداشت در زیر از نظر مخاطبان می گذرد:
توریسم در تشكّل و پیشرفت تمدّن جهانی، همانند تمدّن های بومی، از قدیم نقش بزرگی داشته است. انسان در طول تحوّلات اجتماعی به درك عالم اطراف و كشف سرزمین های نو برای رشد تجارت، فتح و كاركرد زمین های نو، كشف منابع و دسترسی به راه های ارتباطی شوق و رغبت زیاد داشت. در اغلب انسان ها تمایل دیدن كشورها و آشنایی با زندگی و آداب و رسوم و آیین مردمان دیگر وجود دارد. همه این عوامل سبب ظهور شكل های گوناگون سیاحت و پیشرفت آن شد.
امروز رشته توریسم بعنوان یكی از منابع مهمّ درآمد اقتصاد و وسیله معرفی جاذبه های گردشگری كشورها شده است. طبق آمارهای سازمان جهانی جهانگردی در ۱۰ سال اخیر افزایش قابل ملاحظه ای در حجم توریسم بین المللی صورت گرفته و بیشتر كشورهای جهان، با بهره برداری مفید و كارساز از جهانگردی، به رشد و پیشرفت روزافزون آن توجّه ویژه ای مبذل می كنند. در این راستا طبیعی است، كه تاجیكستان هم استثنا نیست.
از روزهای نخست كسب استقلال دولتی تاجیكستان، حمایت های پیوسته امامعلی رحمان، بنیانگذار وحدت ملّی و رئیس جمهوری تاجیكستان به رشد قابل توجه سیّاحان از كشور كمك كرد. نامگذاری سال ۲۰۱۸ بعنوان سال رشد سیّاحی و هنرهای مردمی از جانب رئیس جمهوری، اقدامی قابل تحسین و نشان دهنده دغوغه وی برای ارتقا جایگاه تاجیكستان در این زمینه است.
با تلاش های رئیس جمهوری، تاجیكستان از سال ۲۰۰۷ عضو كامل حقوق سازمان جهانی جهانگردی شد كه این مسئله برای ورود جهانگردی كشور به بازار جهانی توریسم، بسیار موثر بود.
با توجه به وجود ذخایر بزرگ توریسم در تاجیكستان و اهمیت رشد این عرصه مهم برای كشور در سال قبل با ابتكار رئیس جمهوری تاجیكستان، كمیته رشد سیّاحی نزد حكومت جمهوری تاجیكستان تأسیس شد.
یقیناً متعاقب این تصمیم، خدمات فرودگاهی، هتل، آسایشگاه ها، آثار تاریخی و دیگر زیرساخت های مربوط به توریسم با استانداردهای روز منطبق خواهند شد. در این مدّت چندین اثر تاریخی، همچون قلعه تاریخی «هولبوك»، «تختِ سنگین»، «سَرَزم»، «قلعه حصار» و باغ ملّی محیط زیست پامیر در شهر خاروغ در لیست سازمان یونسكو ثبت شده اند كه این هم سبب افزایش تعداد جهانگردان در این مكان ها می گردد.
رشته توریسم در تاجیكستان مرحله به مرحله به یكی از بخش های درآمدزای اقتصاد ملّی تبدیل گشته و برای جلب سرمایه، كاهش سطح فقر و غنی كردن بودجه مملكت، موثر خواهد بود.
بر پایه پیام رئیس جمهوری تاجیكستان به مجلس عالی، چندین امتیاز مالیاتی و گمركی، همچون معافیت شركت های تازه تاسیس جهانگردی از پرداخت مالیات در طول پنج سال ابتدای فعالیت، معافیت واردات تجهیزات و مواد ساختمانی جهت ساخت مجموعه ها و مجتمع های جهانگردی، همچون هتل، تفریحگاه و مراكز درمانی و جهانگردی و...، كاهش ۵۰ درصدی عوارض گمركی جهت واردات اتومبیل، به رشد توریسم كمك فراوان خواهند كرد.
یقیناً رشد توریسم در هر كشور بدون وجود مقررات حقوقی و قانونی امكانپذیر نیست؛ بعد از كسب استقلال در جمهوری تاجیكستان، مجموعه اسناد و مقررات حقوقی به تصویب رسید كه به رشد توریسم در مملكت مساعدت می كنند كه قانون جمهوری تاجیكستان درباره توریسم، قانون جمهوری تاجیكستان درباره صدور مجوز به برخی انواع فعالیت، برنامه دولت برای رشد توریسم در سال های ۲۰۰۹-۲۰۱۹، تصمیم دولت برای بهبود فضای سرمایه گذاری در بخش توریسم، تصمیم دولت درباره هماهنگ سازی فعالیت ها در بخش توریسم و غیره، بخشی از مصادیق آن است.
در حال حاضر برای شهروندان بیش از ۸۰ كشور جهان نظام آسان تهیه روادید جمهوری تاجیكستان اجرایی شده است. نتیجه این تدبیر سازنده، این بوده كه تعداد جهانگردان در سه سال اخیر به صورت منظم افزایش داشته و به رقم ۴۱۴ هزار نفر رسیده است.
در قانون رشد توریسم برای سال های ۲۰۰۹-۲۰۱۹ بر فراهم كردن فضای مساعد حقوقی، انتخاب روش های موثر و تقویت رشته جهانگردی تاكید گردیده است كه بر اساس آن باید تا سال ۲۰۲۰ تعداد جهانگردان به بیشتر از ۱ میلیون نفر برسد.
در تاجیكستان امروز فضای سالم امنیتی وجود دارد و اعلام شهر دوشنبه بعنوان «بی خطرترین شهر دنیا» گواه آن است كه در تاجیكستان، زمینه جذب گردشگر وجود دارد.
تاجیكستان سرزمین مردم صاحب معرفت و میهمان نواز و میوه های شهدبار بوده و از لحاظ اقلیم، آب و هوا، مناظر طبیعی، كوه های آسمانخراش، یخچال های عظیم، آب های شفابخش، دریاچه و چشمه های مصفّا، حیوانات و نباتات و آداب و رسوم و...، خود بهترین سیاحت به شمار می روند و هر گوشه تاجیكستان با طبیعت و خصوصیت های خود، متفاوت و بی نظیر است.
یقین دارم با پیگیری و اجرای نقشه و برنامه های سازنده حكومت تاجیكستان و تلاش و تلاش وافر، در سال های پیش رو به كشوری مهمّ در حوزه جهانگردی در منطقه تبدل خواهد شد. بدین سان اعلام سال ۲۰۱۸ بعنوان سال رشد جهانگردی و هنرهای مردمی بدون شك، مساعدت مؤثر خواهد داشت. آغوش تاجیكستان برای همه جهانگردان دنیا باز است. این سرزمین بهشت دنیاست و خانه هر تاجیك، خانه شماست.

1396/12/15
15:02:06
5.0 / 5
5338
تگهای خبر: تاریخ , قلعه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری