همایش تعیین اصالت اشیا تاریخی، فرهنگی و هنری برگزار می گردد

همایش تعیین اصالت اشیا تاریخی، فرهنگی و هنری برگزار می گردد آثارنیوز: همایش و كارگاه تخصصی تعیین اصالت اشیا تاریخی با حضور كارشناسانی از كشورهای اتریش و آلمان توسط پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی از ۲۴ تا ۲۶ بهمن برگزار می گردد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید فدایی دبیر علمی اولین همایش "تعیین اصالت اشیاء تاریخی –فرهنگی و هنری با بیان این خبر اظهار داشت: جعل آثار و اشیاء تاریخی، فرهنگی و هنری مختص فرهنگ یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست و همه جوامع از دیرباز با این مشكل رو به رو بوده اند.
او اضافه كرد: امروزه بازار خرید و فروش قانونی یا غیرقانونی آثار تاریخی– فرهنگی به گسترش ساخت اشیاء جعلی دامن زده و شناسایی این آثار را به یكی از دغدغه های باستان شناسان، موزه داران، مرمت گران، دانشمندان علوم مختلف و كارشناسان نیروی انتظامی و علوم جنایی برای مقابله با جاعلان آنها مبدل كرده است.
فدایی با اشاره به اینكه تا چند دهه پیش تنها راه تعیین اصالت اشیاء، بررسی دقیق آنها توسط متخصصان زبده ای بود كه سالها با مطالعه، تفحص در سبك و خصوصیت های اشیاء و ممارست در مقایسه آنها اصل را از جعل تمیز می دادند خاطرنشان كرد كه در سالهای اخیر علوم طبیعی، مهندسی، پزشكی و زیست شناسی جایگاه مهمی در بررسی اشیاء و تعیین اصالت آنها به دست آورده اند.
او در ادامه اضافه كرد: اولین همایش و كارگاه تخصصی با عنوان " تعیین اصالت اشیاء تاریخی-فرهنگی و هنری" با حضور كارشناسان داخلی و خارجی از كشورهای اتریش و آلمان توسط پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی، از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۶مطابق با ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ میلادی، در موزه ملی ایران برگزار می شود
دبیر علمی اولین همایش و كارگاه "تعیین اصالت اشیاء تاریخی –فرهنگی و هنری " هدف از برگزاری این همایش و كارگاه را یافتن زبان مشترك میان متخصصان علوم طبیعی و كارشناسان باستان شناسی، تاریخ، موزه داری، مرمت و تعمیق روند همكاری آنها و آشنایی با روشهای علمی مورد استفاده در مطالعات موردی و مشابه تعیین اصالت اشیاء در ایران و جهان اعلام نمود.
او اظهار داشت: آشنایی متخصصان علوم طبیعی با روشهای كارشناسان تعیین اصالت، طرح و بررسی مسائل و مشكلاتی كه كارشناسان ایران در عمل با آن مواجهند، آشنایی با روند تفسیر نتایج آزمایشگاهی وآشنایی با امكانات و محدودیتهای روشهای سالیابی ازدیگر اهداف برگزاری این همایش است.
وی اصالت از دیدگاه باستان شناسان، مرمتگران، موزه داران و مجموعه داران، جنبه های جعل و تزویر در آثار تاریخی فرهنگی و بررسی روش های علمی و آزمایشگاهی تعیین اصالت را محورهای اصلی این همایش اعلام نمود.
فدایی بیان كرد: در روز ۲۶ بهمن ماه هم به صورت همزمان ۳ كارگاه در باره روشهای علمی و آزمایشگاهی بررسی آثار فلزی، سفالی و نسخ خطی و نقاشی توسط كارشناسان داخلی و خارجی برای جمعداران موزه ها و متخصصان میراث فرهنگی برگزار می گردد.

1396/11/25
12:45:54
5.0 / 5
5008
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , فرهنگ , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری