بعیدی نژاد: شكوه باغ های تاریخی ایران در كتاب جدید باغ های بهشتی

بعیدی نژاد: شكوه باغ های تاریخی ایران در كتاب جدید باغ های بهشتی آثارنیوز: لندن - ایرنا - حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران با انتشار یادداشتی در تلگرام به فرازهایی از كتاب باغ بهشت و شكوه باغ های تاریخی ایران در این كتاب كه مقرر است فروردین سال 1397 در انگلستان منتشر شود، پرداخت.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، بعیدی نژاد چهارشنبه شب در این یادداشت نوشت: دو محقق و عكاس انگلیسی چند ماه قبل وقتی به سفارت كشورمان در لندن رجوع كردند و از تأخیر در صدور ویزای خود واقعاً مستأصل بودند. آن ها كه در مورد باغ های اروپایی تحقیقات مفصلی كرده بودند در پروژه جدید خود به تحقیق در مورد باغ های اسلامی روی آورده بودند.
آن ها در این خصوص هم تحقیقات وسیعی به عمل آورده بودند و همچون از هند، شهرهای اسلامی در اسپانیا و تركیه بازدید كرده بودند ولی اصرار داشتند كه اثر تحقیقی آن ها بدون بررسی باغ های ایرانی ناقص خواهد بود و اصرار داشتند كه سفارت كشورمان كمك نماید كه بتوانند در این آخرین لحظات باقیمانده با سفر خود به تهران این كار بزرگ را تكمیل نمایند.
خوشبختانه با همكاری وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد این هدف محقق شد و این دو نفر واقعاً در آخرین لحظات باقیمانده از مهلت تعیین شده برای انتشار كتاب توانستند به ایران سفر كنند. حالا با تكمیل تحقیقات و در انتها فرآیند عكاسی و فیلم برداری از باغ های اسلامی در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا، و البته شامل ایران ناشر كتاب به صورت رسمی از انتشار قریب الوقوع این كتاب با عنوان 'باغ های بهشت' اطلاع داده است.
موسسه انتشاراتی «هودر اند استاگتون» كه خبر انتشار قریب الوقوع این كتاب را اعلام نموده، با اشاره به عكاسی و فیلم برداری این دو محقق از سی باغ با معماری اسلامی ازجمله باغ الحمراء در اسپانیا، باغ توپكاپی در تركیه، تاج محل در هند و یك باغ در برادفورد انگلیس، آورده است كه اما خاستگاه و محل تولد باغ بهشت و باغ اسلامی در ایران است و معماری چنین باغ هایی به باغ های فوق العاده جذاب و نادری نظیر پاسارگاد و میدان نقش جهان اصفهان بازمی گردد.
«مونته دان» نویسنده و فیلمبردار مشهور این اثر در مصاحبه با روزنامه گاردین گفته است كه وی اعتقاد دارد نخستین باغ بهشت در ایران تولید شده و بنابراین وقتی ما از باغ های بهشتی سخن می گوییم در واقع از باغ های ایرانی حرف می زنیم، باغ هایی كه برای هزاران سال نقش محوری در زندگی و تاریخ ایرانی ها داشته اند.
وی با اشاره به خدمات اسلام به هنر و علوم بشری در عین بی توجهی عمومی غرب به این دین، می گوید كه واژه انگلیسی پاردایس از یك واژه تاریخی ایرانی سرچشمه می گیرد كه برای باغ های دارای دیوار استفاده می شده، كه به آن 'پایری دیزه' می گفته اند.
او با اشاره به اینكه كاشی كاری های زیبا و متقارن این باغ ها، نظم و تقارن درخت و بوته ها باغ ایرانی را تكمیل می كند و با اشاره به ایده ایرانیان برای كاشتن گیاهان معطر در باغ هایشان می گوید كه باغ ایرانی جایی است كه جسم باروح یكی می گردد و هم زمان جسم از شیرینی های زمینی و میوه ها و عطرها لذت می برد.
نویسنده مذكور كه صاحب آثار متعددی در معرفی باغ های كشورهای دیگر ازجمله باغ های انگلیس و ایتالیاست، در یك مصاحبه رادیوئی به تأثیر فرهنگ اسلامی بر مسیر تكمیل باغ های ایرانی اشاره می كند و معتقد می باشد ممكن است شما باغ خودتان را قطعه ای از بهشت بدانید اما باغ های اسلامی دقیقا با همین هدف ایجادشده اند كه انعكاس زمینی آن چیزی باشند كه در جهان دیگر انتظار ما را می كشد. ریشه چنین باغ هایی به كویر می رسد و فضای دل انگیز باغ در كویر كه در بین آن گرما و بی آبی ناگهان یك جان پناه آرام و امن و زیبا بوجود آورده است. باغ بهشت چیزی میان دنیا و بهشت است.
مونته دان می افزاید از اینكه ایرانی ها هنوز بعد از هزاران سال به سنت باغ رفتن پایبند هستند، شگفت زده شدم. هم زمان با غروب آفتاب هنوز هم خانواده های ایرانی به میدان مركزی نقش جهان اصفهان می روند، روی زمین یا روی چمن فرش پهن می كنند و شام خویش را نشسته روی زمین صرف می كنند. در این كشور مردم به باغ هایشان عشق می ورزند. دیدن باغ های باشكوه پرشیا و باغ های مدرن ایران یك تجربه باشكوه در زندگی من است.
این نویسنده در گفتگوی دیگری با روزنامه دیلی تلگراف از كشف زیبای خود درباره فرهنگ ایرانی خبر می دهد و می گوید در سفر به ایران و جهان اسلام متوجه شدم كه فصل گل دهی گیاهان فقط سه هفته است و به همین خاطر ایرانی ها فرش هایی را تولید كرده اند كه نه تنها وسیله زندگی بلكه ابزاری برای ادامه فصل گل تا تابستان است. فرش در فرهنگ ایرانی بخشی از باغ است درست شبیه حوض كه بخش دیگری از باغ است.
مونته دان درعین حال از بی توجهی به این فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و نابودی باغ های تاریخی اسلامی در خیلی از كشورهای منطقه و یا جایگزینی آن ها با باغ های مدرن هم خبر می دهد، و می گوید این مثل این می ماند كه انگار انسان درست وسط یك ماشین لباس شوئی ایستاده و دنیا دور سرش می چرخد.
این اثر زیبا مقرر است اول فروردین سال 1397 در انگلستان منتشر شود.
شبد** هـ ن **9122*انتشار دهنده: مهدی نعمتی


1396/11/06
17:43:36
5.0 / 5
4752
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری