مدیركل سابق اداره میراث فرهنگی تهران:

تعامل شهرداری با میراث فرهنگی، هیچ مجوز تخریبی صادر نكردیم

تعامل شهرداری با میراث فرهنگی، هیچ مجوز تخریبی صادر نكردیم آثارنیوز: مدیركل سابق میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: در زمان ما هیچ مجوزی برای تخریب بناهای تاریخی صادر نشد، برخی مجوزها در سال های قبل صادر شده بود اما در دوران ما اجرا شد.



رجبعلی خسروآبادی مدیركل سابق اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درباره فعالیت های بعدی خود به خبرنگار مهر اظهار داشت: پیشنهاداتی برای فعالیت در حوزه های دیگر همچون حوزه فرهنگی داشته ام ولی هنوز هیچ كدام به قطعیت نرسیده و نهایی نشده است.
وی درباره مهمترین اقداماتی كه در طول چهار سال فعالیت خود در این اداره كل انجام داده است، توضیح داد: در حوزه گردشگری اساس كار بر توسعه گردشگری شهری بود، حدودا در این حوزه موفق شدیم طرح تهرانگردی را با كمك فرمانداری، شهرداری و استانداری نهایی نماییم و بحثی به نام تهرانگردی را معرفی نماییم این طرح حدودا بعنوان نمونه و الگو در شهرهای دیگر هم به اجرا درآمد.
خسروآبادی درباره تفاوت بین طرح تهرانگردی به منظور شناخت شهر تهران و یا تهرانگردی به منظور گردش در شهر توضیح داد: ما یك تهرانگردی در حوزه شهری داریم و یك تهرانگردی در حوزه گردشگری كه منظور من تهرانگردی در حوزه گردشگری می باشد. دراین حوزه تورهای مختلفی برای بازدید از مكان هایی مانند موزه ها و مسیرهایی مانند بافت تاریخی و یا برج های تهران افتتاح شد. هر كدام از این مسیرها یك مسیر گردشگری در تهران بود كه در مجموع با عنوان طرح گردشگری تهرانگردی معرفی گردید. یك برنامه هم جمعه ها برگزار می شد كه به مفهوم شناخت شهر تهران بود و در آن هم از مكان های متفاوتی دیدن می شد.
وی اضافه كرد: اقدام دیگر ما در اداره میراث فرهنگی تهران افزایش دفاتر خدمات مسافرتی از ۱۶۰۰ دفتر به یك هزار و ۹۰۰ آژانس بود. افزایش این تعداد آژانس گردشگری مسلما اشتغال بیشتری را بوجود می آورد. در حوزه میراث فرهنگی هم اقدامی كه نمود بیشتری پیدا كرد در حوزه بافت تاریخی بود. با كمك سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه ۱۲ و معاونت شهرسازی جداره های بافت تاریخی مانند خیابان انقلاب، جمهوری، سعدی و... ساماندهی، پاكسازی و بهسازی شد و این نماها به فرم تاریخی برگشت. سنگفرش شدن برخی خیابان ها و... هم جزو این طرح بود اكنون جایی نیست كه افراد با ماشین بروند و سنگفرش ها آلارمی برای حضور آنها در بافت تاریخی نباشد. امیدوارم همه بافت تاریخی ما با اجرای طرح كف سازی و جداره سازی با دیگر مناطق شهری تفاوت پیدا كند.
وی اضافه كرد: در حوزه اداره كل و ارتقای آن توانستیم برای تولید شش اداره زیرمجموعه مجوز بگیریم همچون اداره میراث فرهنگی شهرستان شمیرانات، شهریار، فیروزكوه، دماوند و شهرری. البته اداره تهران هنوز راه اندازی نشده است.
خسروآبادی درباره كارهای ناتمامش در اداره میراث فرهنگی تهران هم اظهار داشت: یكی از چالش هایی كه در تهران داشته ایم ولی نتوانستیم آن را به سرانجام برسانیم تفكیك شهر تهران از استان تهران بود. فشار كاری در این حوزه بسیار سنگین است چون مسائل مربوط به شهر و استان تهران یك جا جمع شده است و این مورد مردم را اذیت می كند. اگر این دو فضا از هم جدا شوند مردم پاسخگویی بهتری را شاهد خواهند بود.
وی درباره مجوزهای تخریب در شهر تهران هم اظهار داشت: حداقل در زمان ما هیچ مجوزی برای تخریب بناهای تاریخی صادر نشد، مشكل اینجا بود كه برخی مجوزها در سال های قبل صادر اما اجرا نشده بود و متاسفانه اجرای آن به دوران ما افتاد. اگر كسی بررسی كند متوجه می گردد بیشترین خرید املاك تاریخی در این زمان با همكاری شهرداری و نهادهای دیگر انجام شده است. همچون خانه اتحادیه. شهرداری در این زمان كارهای زیادی همچون مرمت، خرید خانه های تاریخی انجام داد. اجرای طرح هایی مانند میدان مشق، خیابان ۳۰ تیر و... نشان داده است نگاه ها به بافت تاریخی تغییر پیدا كرده است و منطقه ۱۲ با این تعامل در چند سال اخیر دچار تحول شد و حدودا از فضای كاسبی و تجاری صرف خارج و به سمت توجه به بافت تاریخی و نمای معماری سنتی سوق داده شد.
خسروآبادی درباره اینكه در شهر تهران به علت ساخت و سازها برخی اوقات اداره میراث فرهنگی تهران با چالش هایی در برابر شهرداری مواجه می شد، اظهار داشت: در هر صورت در هر كجایی بخواهید توسعه وجود داشته باشد در كنارش مساله حفاظت از بافت تاریخی مطرح می گردد. این یكی ازچالش های اصلی ماست. اما توانستیم از تقابل به تعامل برسیم. زمان هایی بود كه تخریب زیادی انجام می شد ولی صدای كسی درنیامد اما درست در زمانی كه ما خواستیم حفاظت نماییم كسی توجهی نداشت. برای مثال خانه اتحادیه ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریده شد در حالیكه كل اعتبار ما در استان تهران ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. تعامل ما با بعضی از نهادها سبب اثرگذاری در چنین فضاهایی شد.
وی در مورد خروج بناهای تاریخی از فهرست ملی اظهار داشت: برخی اوقات باید دلیل این اقدام را از مراجع قانونی پرسید، با این وجود ما تمام تلاش مان را كردیم كه از این اتفاق جلوگیری شود. اگر خانه ای مانند خانه تاریخی علیزاده از فهرست میراث ملی خارج شد تمام تلاش مان را برای بازگشت آن انجام دادیم و موفق هم شدیم. اما بعضی جاها قانون رای به خروج اثر از فهرست ملی می دهد.

1396/11/03
13:17:25
5.0 / 5
4603
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری