مهارت كسب و كار فعالان صنایع دستی گیلان

مهارت كسب و كار فعالان صنایع دستی گیلان به گزارش آثارنیوز مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان كرد: فعالان و شاغلان حوزه صنایع دستی استان در جهت آموزش نیروی انسانی تحت آموزش های كاربردی با عنوان ؛مهارت كسب و كار؛ قرار می گیرند.


رضا علیزاده روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری دوره های مختلف آموزش صنایع دستی در مناطق روستایی و عشایری استان از جانب این اداره كل اضافه كرد: بیش از یك هزار و 300 نفر از ابتدای امسال تابحال در این دوره ها شركت كردند و موفق به كسب مهارت های صنایع دستی شدند.
وی، همینطور به برگزاری كارگاه های آموزش صنایع دستی در زندان ها و فراگیری هنرهای سنتی از سوی650 نفراز مددجویان در نیم سال اول96 اشاره و بیان كرد: برگزاری آموزش های كوتاه مدت می تواند گامی در جهت استعدادیابی مددجویان و سوق دادن آنان به فعالیت های مفید اجتماعی باشد.
وی تصریح كرد: در حوزه آموزش نیروی انسانی، 400 نفر از فعالان و شاغلان در حوزه صنایع دستی در فواصل مختلف تا آخر سال تحت آموزش های كاربردی با عنوان 'مهارت كسب و كار' قرار می گیرند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بر لزوم آموزش همگانی صنایع دستی در تمامی سطوح بخصوص روﺳﺘﺎﺋﯿﺎن تاكید و بیان كرد: ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﮑﻤﻞ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﺎورزی به شمار می آید و ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻬﺎﺟﺮتﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده ﻓﺼﻠﯽ ﯾﺎ داﺋﻤﯽ آنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از آﺳﯿﺐﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽ شود.
علیزاده، از علاقمندان به هنرهای سنتی خواست تا با رجوع به آموزشگاه های مجاز نسبت به فراگیری این دانش كاربردی و میراث معنوی اقدام نمایند.
وی اشتغالزایی و توانمندسازی فعالان عرصه صنایع دستی در گیلان را همراه با رشد فزاینده قلمداد و خاطرنشان كرد: بدون شك یكی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی است.
علیزاده؛ ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ و ﻫﻨﺮﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ را ﺑﺎزﺗﺎب ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻨﻮی و ﺗﻈﺎﻫﺮات روﺣﯽ، ﻗﻮﻣﯽ و ﺑﻮﻣﯽ نیاكانمان قلمداد كرد و اضافه كرد: پتانسیل اﯾﺠﺎد ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ و ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ، ﺿﻤﻦ ﭘﺮﮐﺮدن اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ و ﺑﯿﮑﺎری ماحصل فعالیت در حوزه صنایع دستی تلقی می گردد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تابحال شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
تاكنون 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همینطور شش كالا نشان یونسكو دریافت كرده اند كه این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی كسب كرده و تابحال هشت استاندارد ملی هم در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازك كاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، كاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسك بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می نمایند.


 

1396/10/17
15:46:21
5.0 / 5
4903
تگهای خبر: روستا , صنایع دستی , فرهنگ , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری